سیستم های حضور و غیاب

راهنمای جامع سیستم های حضور و غیاب

سیستم های حضور و غیاب

راهنمای جامع سیستم های حضور و غیاب

سیستم های حضور و غیاب
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
محبوب ترین مطالب

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مشکل اثر انگشت

نواقص ژنتیکی که باعث نداشتن اثرانگست میشود





اثر انگشت برای شناسایی افراد به کار میرود، اما برخی به دلیل یک جهش ژنی، اثر انگشت ندارند. ژن فقدان اثر انگشت از والدین به فرزند به ارث میرسد و این خانواده ها حتی در سفر کردن با مشکل مواجه هستند. اثر انگشت، در افراد مختلف، منحصر به فرد است و از زمان تولد تا زمان مرگ و در هر زمانی بین این دو، میتواند ابزاری معتبر برای شناسایی افراد باشد . اما در برخی از افراد، خطوط منحصر به فرد روی پوست سر انگشتان به وجود نمیآید. این افراد اثر انگشت ندارند. از ۲۴ هفتگی جنین در رحم مادر به تدریج صاجب اثر انگشت میشود. این الگوها که درماتوگلیف نامیده میشوند، در تمام طول عمر یک فرد ثابت باقی میمانند. اما محققین دریافته اند که یک جهش ژنی باعث شده که برخی افراد در طول رشدشان در رحم مادر این مرحله را نگذرانند و در نتیجه پدیده نادری که ادرماتوگلیفیا یا فقدان اثرانگشت نامیده میشود، پدید آید.

 

محققین با بررسی ۱۶ نفر به این نتیجه رسیده اند که در این افراد، در نسخه ژنی که smarcad1 نامیده میشود، جهشی اتفاق میافتد. همچنین آنها دریافته اند که این ژن، اتوزوم است، یعنی تنها کافی است یکی از والدین آن را در ژنوم خود داشته باشد، تا بتواند این ویژگی را به فرزند خود منتقل کند.

 

حتما میتوانید تصور کنید که این مسئله، به خصوص در کشورهایی که به طور منظم برای مسائل قانونی یا حتی سفر ازاثر انگشت برای شناسایی افراد استفاده میکنند، چه مشکلاتی را به همراه دارد.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید این مشکل در واقع شرایطی را ایجاد میکند که حتی اسم هم دارد: اختلال تاخیر در مهاجرت، چون افرادی که اثر انگشت ندارند، در سفر کردن محدودیتهایی پیدا میکننددر حقیقت محققین این مطالعه زمانی تصمیم گرفتند روی این موضوع تحقیق کنند که با زنی سوییسی مواجه شدند که همین مشکل را دارد. وی به دلیل نداشتن اثر انگشت، در ورود به کشور آمریکا با مشکل مواجه شده بود. محققین هم تصمیم گرفتند او و خانوادهاش را بررسی کنند. همچنین دانشمندان متوجه شدهاند افرادی که اثر انگشت ندارند، غده های عرق کمتری در دستان خود دارند که میتواند یکی دیگر از آثار این جهش ژنی خاص باشد. از سوی دیگر، از آنجا که این اختلال به مراحل رشد سلولی برمیگردد، میتواند به دانشمندان برای مطالعه بر روی سایر اختلالات کمک کند.



 سیستم های تأیید و تعیین هویت مبتنی بر اثر انگشت

 زنده بودن اثر انگشت و تشخیص هویت                                          

  • Hamid Nazari
  • ۰
  • ۰

Baudrate

باودریت چیست؟


در بحث تنظیمات دستگاه حضور و غیاب ، احتمالا با مفهومی بنام  باود ریت (Baud Rate) روبرو بوده اید.

Baud Rate  چیست؟ مفهوم baud rate  توسط ریاضی دان سوئدی به نام baud تعریف شد . به تعداد تغییرات ارزشی بر حسب ولتاژ یا جریان در ثانیه baud rate گویند . baud rate ارتباط مستقیمی با سرعت دارد. تغییر ارزش ها در کانال وابسته به آنالوگ یا دیجیتال بودن اطلاعات است . این تغییرات ارزشها بدلیل حضور Noise در کانال است . اگر n ارزش در یک کانال داشته باشیم گوییم baud rate کانال n است .

بعبارت ساده ، Baud Rate  سرعت انتقال اطلاعات در یک کانال ارتباطی می باشد و واحد سنجش آن بیت بر ثانیه می باشد. مثلا در سریال پورت باودریت 9600 به این معنی است که سریال پورت توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 9600 بیت بر ثانیه را داراست. هر چه این عدد بیشتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد بود ولی هر کانال ارتباطی و هر دستگاهی با هر باودریت کار نمی کند و بستگی به تنظیمات و برنامه ریزی آن دارد. 

 

 

 




  • Hamid Nazari
  • ۰
  • ۰

اگر ارتباط شبکه با دستگاه حضور و غیاب  برقرار نمی شود، قبل از ارسال دستگاه جهت تعمیر کارهای زیر را انجام دهید، شاید یکی از این موارد ساده و در ظاهر پیش پا افتاده، باعث قطعی ارتباط شبکه بین کامپیوتر و دستگاه حضور و غیاب شده باشد.


  1-  ابتدا چک کنید که سوکت کابل شبکه از کامپیوتر یا دستگاه حضور و غیاب جدا نشده باشد. برای اطمینان بیشتر، یکبار کابل شبکه را از کامپیوتر و دستگاه حضور و غیا ب جدا کرده و مجدداً جا بزنید. در قسمت System Tray (پائین صفحه ویندوز کنار ساعت) چک کنید، علامت ضربدر قرمز بر روی آیکن شبکه نباشد. وجود علامت ضربدر روی آیکون شبکه نشان مشکل شبکه است. در اینصورت از کارشناس شبکه شرکت خود جهت رفع مشکل کمک بگیرید(تست کارت شبکه کامپیوتر، تست کابل شبکه ، تست نود یا سوئیچ شبکه). البته ممکن است مشکل از کارت شبکه دستگاه حضور و غیاب نیز باشد.



2-   از سالم یا خراب بودن کابل شبکه اطمینان حاصل کنید. خرابی کابل شبکه از ظاهر آن مشخص نمی شود. برای اطمینان از این امر، از یک کابل شبکه که از سالم بودن آن مطئن هستید. استفاده کنید.


 3-  به بخش Control panel\Network Conection رفته و چک کنید که کارت شبکه کامپیوتر از حالت نصب خارج نشده و یا غیر فعال (Disable) نشده باشد.



 4-   در برخی موارد نصب بودن فایروال یا انجام برخی تنظیمات امنیتی بر روی شبکه کامپیوتر، از برقراری ارتباط شبکه با دستگاه حضور و غیاب جلوگیری می کند. برای تست این موضوع فایروال ویندوز یا نرم افزارهای Security شبکه کامپیوتر خود را ( با هماهنگی کاشناس IT شرکتتان)  غیر فعال کرده و مجدداً ارتباط با دستگاه حضور و غیاب را چک کنید.


 5-  ممکن است Ip دستگاه حضور غیاب شما ، بر روی کامپیوتر یا دستگاه دیگری نیز تنظیم شده باشد.  برای حصول اطمینان از این موضوع ، شبکه دستگاه حضور و غیاب را قطع کرده و با استفاده از دستور Ping متوجه خواهید شد که آیا دستگاه دیگری در شبکه شما با Ip مشابه وجود دارد یا نه. ( از کارشناس شبکه شرکت خود کمک بگیرید.)


 6-  یکبار کامپیوتر و دستگاه حضور و غیاب خود را خاموش کرده و مجدد روشن نماید.


اگر هیچ کدام از این کارها موثر واقع نشد، جهت تعمیر با شرکت پشتیبان دستگاه حضور و غیاب خود تماس بگیرید.



  


 مشکل عدم ارتباط با دستگاه حضور و غیاب

 دستگاه حضور و غیاب روشن نمی شود 

 ارتباط شبکه در دستگاه حضور و غیاب                                                 

 

  • Hamid Nazari
  • ۰
  • ۰

اطلاعیه

با سلام


توجه دوستان عزیزی که به وبلاگ من سر می زنند را به ذکر چند نکته جلب می کنم.


1- با عرض پوزش! به علت مشغله کاری در سال جدید، نتوانستم مطالب بیشتر و مفید تری را در وبلاگ بارگذاری کنم. ولی سعی خواهم کرد از این به بعد، هفته ای چند مطلب جدید و مفید راجع به حضور و غیاب ارائه نمایم.


2-هدف و علت راه اندازی این وبلاگ, علاقه شخصی بنده به بحث الکترونیک و حضور وغیاب می باشد بالطبع بعلت سابقه کاری چند ساله در این حوزه در شرکت کارا2000، برخی مطالب درج شده در این وبلاگ مربوط به اطلاعات فنی من از محصولات این شرکت می باشد.


3- مطلب مهم اینکه به اطلاع کلیه شما بزرگواران می رسانم , این وبلاگ  ارتباطی با شرکت کارا2000 و محصولات آن نداشته و هیچ گونه فعالیتی در زمینه خرید و فروش و پشتیبانی محصولات شرکت کارا2000 ندارد.


موفق باشید.

  • Hamid Nazari
  • ۰
  • ۰

آشنایی با قطعات

آشنایی با برخی قطعات بکار رفته در دستگاه حضور و غیاب

 

سوئیچینگ یا power supply : کار آن تبدیل جریان یا ولتاژ متناوب شهری به جریان یا ولتاژ ثابت قابل استفاده در دستگاه حضور غیاب است. ولتاژ ورودی در حدود 220 ولت و خروجی سوئیچینگ بسته به مدار مورد استفاده در دستگاه حضور و غیاب معمولا 9ولت،6ولت و یا 5 ولت می باشد. شدت جریان آن نیز میتواند 1 یا 2 آمپر باشد.

باطری : جهت تأمین برق دستگاه حضور وغیاب ( روشن نگه داشتن دستگاه)‌, هنگام قطع برق در برخی از دستگاهها بکار می رود. خروجی باطری های مورد استفاده نیز معمولا 6 ولت با شدت جریان متوسط 5آمپر ساعت می باشد.

دیود : دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می دهند. وظیفه دیودها در دستگاه حضور و  غیاب یکسویه سازی جریان و کاهش (تثبیت)‌ولتاژ است. هر دیود 0.7V از ولتاژ را کم می کند.

رگلاتور(Regulator) : کار آن ثابت کردن ولتاژ است, یعنی ولتاژ خروجی از رگلاتور در تمام برد ثابت می ماند.

مقاومت : مقاومت الکتریکی یا امپدانس بیانگر مقاومت یک جسم فیزیکی در برابر عبور جریان الکتریکی از آن است. واحد مقاومت الکتریک اهم (ohm – Ω) است. مقاومت های الکتریکی محدود کننده جریان عبوری در مدار می باشند. از این قطعه به عنوان محافظ برای قطعات آسیب پذیر نیز استفاده می شود. یک نمونه از کاربرد مقاومتها در دستگاه حضور و غیاب تنظیم ولتاژ است.

 

خازن( ( Capacitor:ذخیره پتانسیل و توان الکتریکی برای مدتی هر چند کوتاه در بسیاری از مدارها مورد نیاز است که این وظیفه بر عهده خازن می باشد. خازنها قطعاتی ۲ پایه هستند که معمولا به صورت کپسول مانند یا عدسی شکل هستند. البته نوع SMD آن به صورت بسیار ریز و معمولا با رنگ قهوه ایی در مدارها دیده می شوند. ظرفیت معیاری برای اندازه گیری توانایی نگهداری انرژی الکتریکی است. ظرفیت زیاد بدین معنی است که خازن قادر به نگهداری انرژی الکتریکی بیشتری است. واحد اندازه گیری ظرفیت فاراد است. 1 فاراد واحد بزرگی است و مشخص کننده ظرفیت بالا می‌‌باشد. بنابراین استفاده از واحدهای کوچک تر نیز در خازنها مرسوم است. میکروفاراد µF، نانوفاراد nF و پیکوفاراد pF واحدهای کوچک تر فاراد هستند.

 

Micro controller: کاری شبیه Cpu در کامپیوتر را برای دستگاه حضور و غیاب انجام می دهد. کار پردازش و صدور فرمان به قطعات مختلف توسط این IC انجام می شود.

 

Icl232 : این Ic در واقع رابط بین میکرو اصلی با کامپیوتر می باشد و کار اصلی آن تبدیل زبان یا سطح ولتاژ میکرو اصلی (TTL) به زبان یا سطح ولتاژ کامپیوتر (Rs232) و بالعکس می باشد.

 

RTC :‌کار اصلی این Ic نگهداری تاریخ و ساعت دستگاه حضور و غیاب می باشد.

 

E2prom : از این Ic در برخی از دستگاههای حضور و غیاب بعنوان حافظه اصلی و محل نگهداری ترددهای ثبت شده استفاده می شود.


 منبع تغذیه سوئیچینگ

 درباره ICL232

  • Hamid Nazari
  • ۰
  • ۰

خرید نرم افزار

یک خرید نرم افزاری خوب


چگونه یک نرم افزار خوب انتخاب نماییم؟

 زمانیکه تصمیم به خرید یک سیستم جامع نرم افزاری برای محیط کار گرفته می شود، دنیایی از نگرانی و استرس تصمیم گیرندگان را در بر می گیرد.

مخصوصا اگر خاطره خوبی از نرم افزارهای قبلی نداشته باشند.
این نگرانیها ورای قیمت بوده و مسائل مهمتری را شامل می شوند.
مهمترین این نگرانیها امنیت است، بخصوص امنیت فکری.
چنانچه نرم افزار خریداری شده هر روز ما را دچار مشکل کند چکار کنیم؟یا با قسمتهای مختلف شرکت ما سازگار نباشد چکار کنیم؟ یا اگر کاربران در مقابل آن واکنش منفی نشان دهند !!!
و یا ادعاهای که شرکت ارائه دهنده نرم افزار می کند آیا واقعی است یا صرفا یک تبلیغات پوچ و تو خالی می باشد.


به راستی راه چاره چیست؟

 چگونه می توانیم نرم افزاری را انتخاب کنیم که مشکلات ما را حل کند؟

بهترین گزینه هایی که باید در انتخاب یک نرم افزار در نظر بگیریم چه چیزهای می تواند باشد؟


سازگاری

 درابتدا نیازهای مجموعه خود را روی کاغذ بنویسید و اولویت بندی نمائید.

نیاز شما بستگی به نوع شغل شما دارد. قطعا یک کارخانه تولید مواد غذائی با یک کارخانه تولید سیمان یا یک کارخانه بسته بندی و خدماتی یا یک بنگاه اقتصادی و بازرگانی نیازها و خواسته های صنفی و یا شاید سلیقه ائی هم داشته باشند. یک نکته دیگر ! فکر نکنید نرم افزار جدید همه آن چیزهای که نرم افزار قبلی شما داشته را دارد. باید همه موارد را یک به یک در کاغذ درخواستهایتان بنویسید.
بنابراین نرم افزار مورد نظر ما باید متناسب با نیازهای ما باشد تا یک سیستم جوابگو و کارآمد داشته باشیم.


‌انعطاف

 هر بنگاه اقتصادی امکان تغییراتی دارد چه مربوط به مسائل داخلی باشد و چه خارجی.اضافه و یا کم کردن پرسنل، بستگی به میزان سفارشات جدا شدن یا ترکیب واحد ها مختلف سازمانی،به منظور بهینه سازی تغییرات در خط تولید و یا مواد اولیه بنا به تحریمها فعلی یا سیاستگذاری تغییرات نرخ ارز و اثر گذاری مستقیم بر بهای تمام شده مواد و کالا جابجائی های مدیریتی و تغییر سیاستها، تغییر افراد، تغییر منابع خرید یا فروش، جابجائی های فیزیکی، تغییر در خط تولید، تغییر در نوع تولید، بنا به ضرورتها و حفظ بازار و....هریک از این تحولات نیاز به ایجاد تغییراتی در محیط نرم افزاری ما دارد، مطمئن شوید نرم افزاری که خریداری می کنید آمادگی پوشش این قبیل تغییرات را داشته باشد.


‌امنیت اطلاعات

 در هر بنگاه اقتصادی حفظ و حراست از اطلاعات به دوبخش کلی درون سازمانی و بیرون سازمانی تقسیم می شود.

درون سازمانی : در این بخش نیز حدود اختیارات از واجبات یک نرم افزار توانمند می باشد. باید مطمن شوید نرم افزار شما قادر است بصورت سلولی سطح دسترسی ایجاد نماید، هرچند شما می توانید از نزدیکان و یا اشخاص مورد تائید نیز استفاده کنید. ولی آیا این راه حل مناسبی میباشد؟ یا اینکه ما سیستم را حاکم بر روابط نمائیم.
بیرون سازمانی : در اینجا قضیه خیلی فرق می کند !!!
 
شما با فرد یا افرادی بنا به ضرورت آشنا می شوید و بدون آنکه بدانید این افراد چه کسانی هستند یا منظورشان چیست همه مسائل کاریتان را با آنها مطرح می کنید.فاجعه اینجاست که اگر خدای ناخواسته این افراد با سونظر به شما و بنگاه اقتصادیتان نزدیک شده و با قیمت کمی پائین تر رضایت به برنامه نویسی یا فروش نرم افزار به شما را بگیرند،آیا احتمال فروش اطلاعات، سو استفاده، اخاذی، سرقت اطلاعات حساس و فرمولهای تولیدی را هم مد نظر داشته اید؟
یک نرم افزار خوب باید امکان تعریف لایه های امنیتی متفاوت برای افراد مختلف را در سطح درون سازمانی داشته باشد و آنهم بصورت سلولی و چه بهتر که تعریف این دسترسی ها توسط یک نفر در مجموعه خود شما ( که معمولا مدیر سیستم نامیده می شود ) انجام بگیرد
و اما در مورد اشخاص یا شرکتهای فروشنده خدمات و نرم افزار باید دقت کافی به سوابق اجرائی و استعلام از مشتریان قدیمی حداقل از 10 سال قبل آن مجموعه را بنمائید. تا با خاطری آسوده اطلاعات ارزشمند خود را در آن نرم افزار قرار دهید.


‌آموزش

 معمولا همه شرکتهای نرم افزاری همراه با خرید نرم افزار آموزش استفاده از آن را به شما خواهند داد.این آموزش می تواند بصورت حضوری و یا توسط جزوات، سی دی آموزشی که به شما ارائه می شود انجام بگیرد.اما نکته مهم آن است که در طی کار با یک نرم افزار جدید سئوالاتی مطرح می شود که فرد استفاده کننده از نرم افزار نیازمند به دریافت پاسخ آنهاست.مطمئن شوید شرکت تولید کننده نرم افزار بتواند در این زمینه نیز به شما سرویس دهی مناسب داشته باشد.زیرا هیچ چیز کلافه کننده تر از یک نرم افزار جدید و ناآشنا نیست. مطمئن باشید شرکت ارائه دهنده نرم افزار بتواند شما را در هر لحظه بصورت تلفنی یا آنلاین و یا حضوری که بهترین گزینه میباشد کمک کند.


خدمات فنی

 اشکالات نرم افزاری یکی از بدیهیات این محصولات است.همانطور که نرم افزارهای شرکتهای معظمی مانند مایکروسافت گوگل، یاهو، نیز می توانند دچار مشکل شوند. در این زمینه تحقیق کنید !

نرم افزاری را که خریداری می کنید سابقه مناسبی از لحاظ کارائی و صحت عملیاتی در بازار داشته و کاربران آنها از رضایت نسبی برخوردار بوده، و از کیفیت نرم افزار و وضعیت سرویس دهی شرکت تولید کننده نیز جویا شوید با این روش می توانید مطمئن باشید در طی کار با آن نرم افزار با کمترین مشکلات برخورد خواهید کرد.
توجه کنید تعداد مشتریان استفاده کننده از یک سیستم مهم نیست بلکه نوع آن مشتریان و مصرف آنها مهم است، بطور مثال یک شرکتی که نرم افزار عام بازاری با قیمت پائین ارائه می کند، طبیعی است که تعداد زیادی مشتری داشته باشد. ولی شرکتهای متوسط تا بزرگ که نیازمند اهرم کنترلهای قوی اجرائی و مدیریتی هستند، نیازمند نرم افزارهای خاص با قیمتهای معقول سطح نیازشان هستند، این نوع نرم افزار ها از مشتریان خاص با تعداد کمتر برخوردار هستند.


روش دریافت خدمات فنی

 ممکن است فاصله مکانی شما با تولید کننده نرم افزار زیاد باشد. بخصوص شرکتهای تولیدی که در شهرکهای صنعتی حومه شهرهای بزرگ قرار داشته و رسیدن به آنها خود یک مسافرت است. کنترل کنید در صورتیکه دچار مشکل فنی شوید شرکت طراح چگونه به شما سرویس دهی می کند.

مطلوب ترین حالتهای سرویس دهی به شکل زیر است:

·         رفع اشکال توسط اتصال از طریق اینترنت و آنلاین (در لحظه)

·         رفع اشکال از طریق اتصال فکس مودم و (در لحظه)

·         مراجعه کارشناس به محل استفاده از نرم افزار

دو مورد اول با وجود نیاز به سخت افزارهایی در محل استفاده کننده، بهترین روشها هستند زیرا سریعترین راه برای رفع اشکالات احتمالی می باشند.


همبستگی و یا عدم همبستگی

 هر مجموعه تجاری از واحدهای مختلفی تشکیل شده است مانند مالی، اداری، واحد تولید، واحد بازرگانی و.....

احتمالا در مکانیزه کردن سیستمهای خود قصد داریم برخی از این واحدها توسط نرم افزار با هم مرتبط باشند و یا بالعکس.
دقیقا مشخص کنید چه واحدهایی از طریق نرم افزار باید با هم مرتبط باشند و آنرا برای طراح و کارشناس نرم افزار توضیح دهید تا بتوانید بهترین استفاده را از ظرفیت نرم افزار ببرید. احتمال دارد که شما نیاز به برنامه نویسی داشته باشید، آیا برنامه ای که خریداری می کنید یک پکیج آماده است و بدون تغییرات یا یک نرم افزار است با امکان پویائی؟ آیا فروشنده نرم افزار این مورد را در قرارداد فروش خود مکتوب نموده است؟


‌نیازهای منحصر بفرد

 آیا مجموعه شما واحد خاصی دارد که مشابه آن در واحدهای نمونه دیده نمی شود؟ آیا کارهایی را به روشهایی خاص و منحصر بفرد انجام می دهید که ویژه شماست؟ حتی الامکان هر ویژگی خاصی را که در مجموعه و کار خود دارید را به اطلاع طراح و کارشناس سیستم برسانید.این امر از تنش حین کار که مرحله حساسی میباشد و همچنین از دوباره کاری و خستگی مجریان و دلزدگی و عدم گرفتن نتیجه مطلوب جلوگیری مینماید.

سیستم نرم افزاری حرفه ای بدلیل سابقه طولانی و کار در مراکز مختلف بیشتر نیازهای کاربران را پیش بینی نموده است، لیکن چنانچه خریداری نیازمند به ایجاد تغییراتی در نرم افزار باشد بنابر سفارش وی، و تائید هیئت کارشناسی شرکت این امر امکان پذیر خواهد شد.


‌هرچقدر نرم افزار با ویژگیهای شما سازگارتر باشد، کار با آن راحت تر و دلپذیرتر خواهد شد

 شروع کار با یک نرم افزار، بخصوص اینکه قبلا نرم افزار دیگری داشته اید و پرسنل شما با آن عادت کرده اند شما را با مقاومتهایی روبرو خواهد کرد ولی بدنیست بدانید چناچه نرم افزاری انتخابی با تحقیق و تجسس و دقت کافی تهیه شده پس از مدت کوتاهی واکنشهای منفی تبدیل به رضایت همکارانتان خواهد شد و این برای همه پیش می آید.

پس صبور باشید و با آموزشهای مداوم به پرسنلی که با نرم افزار کار می کنند سعی در رفع مشکلات و مقاومتهای طبیعی آنها بنمائید.

 

منبع: تترابایت




 حضور و غیاب تحت وب چیست؟

 اصطلاحات پرکاربرد نرم افزار حضور و غیاب


  • Hamid Nazari