فضای ابری ، در واقع یک فضای ذخیره سازی تحت وب آنلاین است.نرم افزارهای ابری نرم افزارهایی هستند که به جای نصب بر روی کامپیوتر و سرور شرکت ها و سازمان ها،‌ بر روی سرور یا سرورهای یک شرکت ارائه دهنده خدمات فضای ابری استقرار می یابند.

حضور و غیاب ابری، یک حضور و غیاب مبتنی بر وب است که از یک فضا در اینترنت جهت ذخیره سازی اطلاعات حضور و غیاب استفاده می کند و نیازی به کامپیوتر یا سرور مجزا، جهت ذخیره سازی اطلاعات ندارد.

آیا می‌دانستید بسیاری از نرم افزارهای حضور و غیاب آنلاین از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند!

در واقع شما برای استفاده از نرم افزار حضور و غیاب ابری، نیازی به خرید نرم افزار و تجهیزات سخت افزاری (کامپیوتر، تجهیزات شبکه و ...) ندارید و با اجاره ماهانه یا سالانه حضور و غیاب ابری (نرم افزار و فضای ذخیره سازی) در بستر اینترنت، می توانید از نرم افزار استفاده نمایید.

  

چون این نرم افزار مبتنی بر وب و اینترنت است، جهت ارتباط و تخلیه اطلاعات دستگاه های حضور و غیاب، نیاز به ارتباط اینترنتی دارید. همچنین دستگاه های حضور و غیاب شما باید قابلیت اتصال و ارتباط از طریق اینترنت را دارا باشند.

از آنجایی که کاربران نرم افزارهای ابری از طریق اینترنت به نرم افزار دسترسی پیدا می کنند، این امکان برای آنها فراهم است که در هر موقعیت جغرافیایی بتوانند از نرم افزار بهره مند شوند. 

نرم افزارهای ابری دارای ویژگی Cross-Device هستند، یعنی بر روی کلیه تجهیزات و وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند و لپ تاپ، فقط توسط یک مرورگر وب و یا اپلیکیشن مخصوص آن نرم افزار قابل اجرا می باشند.

با توجه به اینکه نرم افزار حضور و غیاب ابری در بستر اینترنت اجرا می شود،‌ بحث امنیت داده ها و اطلاعات، اهمیت به سزایی پیدا می کند. اعتبار شرکت ارائه کننده نرم افزار و همچنین اصول طراحی و پیاده سازی نرم افزار امن از جمله مسائلی است که باید توسط کاربران مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

 

چکیده 

مهمترین مزیت سرویس حضور و غیاب ابری، دسترسی امن از هر جا و هر زمان و با هر ابزار (کامپیوتر،تبلت،تلفن همراه)، بدون نیاز به نصب نرم افزار یا ابزار خاصی است. فقط باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. مزایای دیگر حضور و غیاب ابری عبارتند از: دسترسی آنلاین به وضعیت حضور و غیاب کارکنان ، کاهش هزینه مربوط به نگهداری سرور و نرم افزار، عدم نیاز به شبکه و سایر زیرساختهای مورد نیاز در ادارات 

در مقابل مزایای ذکر شده، باید توجه داشته باشید که بدلیل اهمیت امنیت اطلاعات حضور و غیاب برای سازمان، باید در انتخاب شرکت ارائه دهنده سرویس حضور و غیاب ابری، کمال دقت را داشته باشید.