بسیاری از کارکنان و افراد شاغل به دنبال این هستند که بدانند تعداد روزهای کاری ، جمعه‌ها و تعطیلات در یک سال چند روز است ؟ در این بخش می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود تعداد روزهای کاری سال را محاسبه کرد. در ادامه جداول مربوط به تعداد روزهای موظفی و تعطیلات هر سال را مشاهده خواهید کرد.

 


روز کاری چیست ؟

روز کاری به زبان ساده یعنی روزی که تعطیل نباشد و  افراد شاغل موظف باشند، در آن روز در محل کار حاضر شوند. بنابراین روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کشور، جزو روزهای کاری سال محسوب نمی‌شوند.

روزهای کاری و تعطیلات با توجه به فرهنگ و قوانین حاکم بر کشورهای مختلف، تعیین می‌شود. به طور مثال در بیشتر کشورهای اروپا و آمریکا، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز یک یا دو روز پایان هفته (یکشنبه و گاهی شنبه) به عنوان روزهای تعطیل آخر هفته هستند. در کشورهای حوزه خلیج فارس، روزهای کاری از یکشنبه تا پنج‌شنبه است و جمعه و شنبه تعطیل است. در کشور ما، شنبه اولین روز کاری است و جمعه روز تعطیل محسوب می‌شود. البته در بعضی موارد پنج‌شنبه هم تعطیل می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.



روزهای کاری سال چطور محاسبه می‌شود؟

ساعت کاری افراد مشمول قانون کار برابر است با : 192 ساعت در ماه (ماه 30 روزه) ، 44 ساعت در هفته و 7.33 ساعت (7ساعت و بیست دقیقه) در روز. با تقسیم 192 (ساعت کار ماهانه) در 7.33 (ساعت کار روزانه)، عدد 26.19372442 روز در می‌آید که همان روزهای کاری در ماه است. اگر 4 روز جمعه در ماه را از 30 روز کم کنیم، تقریباً برابر با همین عدد است. البته این بدان معنا نیست که حقوق کارکنان بر اساس 26 روز کار محاسبه می‌شود! نه اینطور نیست. روزهای جمعه و تعطیلات رسمی هم مشمول دریافت حقوق می‌شوند و حقوق و دستمزد پرداختی بر اساس تمام روزهای آن ماه (روزهای کاری و تعطیلات) محاسبه و پرداخت می‌شود.

 

شاید سؤال پیش بیاید که چرا بعضی از شرکت‌ها، دو روز در هفته (پنج‌شنبه و جمعه) تعطیل هستند و روز های کاری آنها از شنبه تا چهار شنبه است ؟

آنچه در محاسبه کارکرد پرسنل مهم است، میزان ساعات کار است نه روزهای کاری. ملاک 192 ساعت کار ماهانه و 44 ساعت کار هفتگی است. حالا بعضی از شرکت‌ها، 44 ساعت کار هفتگی را در 5 روز پر می‌کنند و به جای آن روز پنج‌شنبه را هم تعطیل می‌کنند.


مطلب پیشنهادی در سایت مجله حضور و غیاب : تعداد روزهای کاری سال و ساعات کار موظفی 



جدول روز های  کاری ، جمعه ها و تعطیلات سال


روزهای-کاری-تعطیلات-1400
جدول تعداد روزهای کاری ، جمعه و تعطیلات سال 1400




روزهای-کاری-1399
جدول تعداد روز های کاری  ، جمعه و تعطیلات سال 1399




روزها-تعطیلات-1398
جدول تعداد روزهای کاری ، جمعه و تعطیلات سال 1398