یکی از راهکارهای متداول و پرکاربرد در ثبت ورود و خروج ، استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی است. استفاده از یک دستگاه حضور و غیاب با اسکنر اثر انگشت با کیفیت، نقش مهمی درثبت و جمع‌آوری آسان داده‌های ورود و خروج پرسنل است. در ضمن ماژول‌های اثر انگشت به تنهایی نیز در شناسایی و احراز هویت افراد به کار می‌روند.



کار اسکنر اثر انگشت بسیار ساده است. یک عکس از اثر انگشت ضبط کرده و آن را به نرم افزار منتقل می‌کند. اگر تصویر اخذ شده آن‌چنان عالی نباشد ، هر چقدر نرم افزار خوب باشد ، نرم افزار با استفاده از این تصویر قادر به پردازش آن نیست. از این رو انتخاب اسکنر اثر انگشت مناسب برای پروژه شما بسیار مهم است

 

چگونه بهترین اسکنر اثر انگشت را انتخاب می کنید؟ این متداول ترین سؤالی است که در مورد دستگاه‌ حضور و غیاب اثر انگشتی وجود دارد.

 

در انتخاب اسکنر اثر انگشت باید برخی از نکات مورد توجه قرار گیرد ؛ در ادامه به این نکات می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

1.  سیستم عامل کامپیوتری که از اسکنر اثر انگشت استفاده می‌کند چیست؟

بیشتر اسکنرهای اثر انگشت مبتنی بر USB روی سیستم عامل ویندوز کار می کنند. برخی از اسکنرهای اثر انگشت در Linux کار می کنند ، تعداد کمی در Android و Mac کار می کنند.

 

لیست زیر نشان می‌دهد که اسکنرهای اثر انگشت بر روی چه سیستم عامل هایی کار می کنند:

 

Windows:  Secugen Hamster Plus ، Secugen Hamster IV ، Suprema Biomini ، Nitgen Fingkey Hamster ، Lumidigm Mercury ، Lumidigm Mariner ، Lumidigm Venus ، Lumidigm Voyager ، Crossmatch Verifier 300

Linux: Lumidigm Mercury (M30x) ، Lumidigm Venus (V30x) ، Secugen Hamster Plus ، Secugen Hamster IV ، Suprema Biomini

 

Android:

Secugen Hamster Plus ، Secugen Hamster IV ، Suprema Biomini

 

 

2. اسکنر اثر انگشت با چه نرم‌افزاری کار می‌کند؟

اسکنرهای اثر انگشت USB باید با یک نرم افزار کار کنند. آنها نمی توانند به تنهایی عمل کنند. اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار هستید و سعی در شناسایی اثر انگشت در برنامه خود دارید ، به SDK اثر انگشت نیاز دارید. Fingerprint API / SDK  (کیت توسعه نرم افزار) به شما امکان می‌دهد تطبیق اثر انگشت را در برنامه خود ادغام کنید. اگر کاربر نهایی هستید ، به یک نرم افزار برای کار با اسکنر اثر انگشت دارید.

 

پس از شناسایی اینکه از کدام نرم افزار یا SDK اثر انگشت استفاده می کنید ، مهم است که با فروشنده نرم افزار اثر انگشت درباره اینکه که کدام اسکنرهای اثر انگشت توسط نرم افزار آنها پشتیبانی می شود، صحبت کندی. آنها معمولاً لیستی از اسکنرهای پشتیبانی شده دارند.

 

 

3. چه نوع افرادی از سیستم استفاده خواهند کرد؟

گروه سنی افرادی که اثر انگشت آنها ثبت می شود کدامند؟

برخی از اسکنرها برای اثر انگشت کودکان و شهروندان مسن بسیار خوب کار می کنند.

 

آنها چه نوع کاری انجام می دهند؟

آیا اسکنر اثر انگشت توسط کارمندان ادارات استفاده می شود یا افرادی که کار دستی نیز انجام می دهند از آنها استفاده می‌کنند؟ افرادی که کار دستی انجام می دهند معمولاً کمی اثر انگشت آسیب دیده و به اسکنر سطح بالاتری نیاز دارند. افرادی که کارهای اداری انجام می دهند اثر انگشت چالش برانگیزی ندارند.

 

محیط مورد استفاده کجاست؟ آیا در محل نصب گرد و غبار وجود دارد؟ آیا از آن در فضای باز استفاده می شود؟ کاربران چه نوع اثر انگشتی دارند؟ خیلی خشک ، خیلی مرطوب ، کثیف؟

 

برخی از اسکنرهای اثر انگشت مانند Lumidigm Venus V30x با گرفتن اطلاعات از زیر پوست ، اثر انگشت را می گیرند. از این رو روی اثر انگشت آسیب دیده بسیار خوب کار می کنند

 

با توجه بررسی‌های انجام شده ، لیست زیر شامل اسکنرهایی است که با اثر انگشت‌های مختلف و در محیط های مختلف کار می کنند.

 

اثر انگشت منظم:

Secugen Hamster Plus ، Secugen Hamster IV

 

اثر انگشت آسیب دیده:

Lumidigm Venus (Lumidigm V30X) ، Lumidigm Mercury (M30X)

 

اثر انگشت خشک:

Lumidigm Venus (Lumidigm V30X) ، Lumidigm Mercury (M30X) ، Digital Persona URU 4500

 

 

4. آیا اسکنر نیاز به داشتن گواهینامه یا ویژگی خاصی دارد؟

بسیاری از پروژه های دولتی نیاز به اسکنرها دارای گواهی FBI یا تأیید FIPS / 201 هستند. در حالی که داشتن این گواهینامه ها به معنای برتر بودن اسکنر نیست. این ممکن است الزامی باشد که به عنوان بخشی از پروژه مطرح می شود، اما در واقع هیچ مزیتی از لحاظ کیفیت اسکنر ندارد.

 

 

5. قابلیت تشخیص جعل و تقلب

یکی دیگر از موارد رایج در اسکنرهای اثر انگشت ، تشخیص جعل و تقلب است که به آن تشخیص زنده بودن (LFD یا Spoof Detection) نیز می گویند. تشخیص بافت زنده اثر انگشت از نمونه‌های جعلی یکی از ویژگی‌‌های کاربردی اسکنرهای اثر انگشت است.

 

 

6. تناسب قیمت با بودجه شما

قیمت در همه زمینه‌‌ها تأثیر به سزایی در تصمیم گیری افراد برای خرید محصول دارد. در زمان خرید تعداد زیادی از افراد ، قیمت را در اولویت اول قرار می‌دهند و به خاطر همین بسیاری از پروژه‌ها به علت خرید محصول ارزان و بی‌کیفیت با شکست مواجه می‌شود.  برای اسکنر اثر انگشت تأمین نیازهای پروژه مهم است. اگر قیمت اسکنر مطابق با بودجه شما باشد، اما نتواند سایر شرایط ذکر شده در بالا را برآورده کند ، پروژه شما (انتخاب بهترین اثر انگشت) قطعاً شکست می‌خورد.

 

امیدوارم موارد ذکر شده، در انتخاب بهترین اسکنر اثر انگشت برای پروژه شما کمک کنند.

 

به نظر شما آیا برای انتخاب اسکنر اثر انگشت مناسب ، می‌توان فاکتور دیگری را نیز در نظر گرفت. لطفاً‌ نظرات و پیشنهادات خودتون را در بخش نظرات با من در میان بگذارید.


منبع : https://www.touchngoid.com