سیستم کنترل تردد خودرو یا مدیریت هوشمند پارکینگ یکی از انواع سیستم‌های کنترل ورود و خروج است. این سامانه با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تردد انواع وسایل نقلیه را به Parking یا هر محوطه دیگری مدیریت می‌کند. در این بخش لیست شرکتهای ارائه دهنده تجهیزات Parking و کلی مطالب مفید و کاربردی راجع به سیستم کنترل تردد پارکینگ با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

 

در این بخش سعی کرده‌ایم ، تمام نکات درباره سیستم‌های کنترل تردد خودرو را بیاوریم. علاوه بر این شما می‌توانید  پست سیستم کنترل تردد هوشمند پارکینگ در سایت مجله حضور و غیاب را نیز مطالعه نمائید. 

 

تجهیزات سامانه هوشمند کنترل تردد خودرو را از کجا بخریم ؟

در این بخش با شرکتهای فعال در این حوزه سامانه های هوشمند کنترل تردد خودرو (پارکینگ) آشنا می شویم.

 سامانه های هوشمند پردازش (رهپاد)

 

 سامانه-هوشمند-کنترل-تردد-خودرو

این شرکت نرم افزارهای جامع کنترل تردد خودرو و سامانه پلاک خوان، دستگاه صدور و دریافت خودکار کارت
و راهکارهای RFID ارائه می دهد. اطلاعات بیشتر راجع به محصولات این شرکت را از اینجا دریافت کنید.

آدرس : تهران، اشرفی اصفهانی، خیابان سازمان آب   تلفن : 44204076-021   

 

پیشگامان آسیا

پیشگامان

این شرکت انواع راهکارهای سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ را ارائه می دهد. شما با ثبت اطلاعات خود در این سایت می توانید یک دمو از محیط نرم افزار کنترل تردد را مشاهده کنید.  با کلیک بر روی این بخش ، اطلاعات کاملی راجع به محصولات این شرکت دریافت خواهید کرد.

آدرس : شیراز خیابان نادر کوچه 10 ساختمان دماوند واحد 1   تلفن : 07132353082  

 

پردازش تدبیر

مدیریت-هوشمند-پارکینگ

شرکت پردازش تدبیر در زمینه فروش و ارائه خدمات پس از فروش سیستم های  کنترل تردد فعالیت دارد. مدیریت هوشمند پارکینگ را ارائه می دهد. این شرکت نیز انواع راهکارهای RFID و پلاک خوان و تجهیزات مربوطه را برای مدیریت هوشمند پارکینگ به شما ارائه می دهد. اگر دوست دارید، اطلاعات بیشتری کسب کنید، روی لینک کلیک کنید.

تلفن : 66398957-021 

 

هوشمند سازان بیتا

یکی دیگر از شرکتهای فعال در حوزه سیستم های کنترل تردد هوشمند پارکینگ است که تجهیزات مختلف در این حوزه را ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک سایت کلیک کنید.

آدرس : کیلومتر 26 اتوبان تهران و کرج- جنب موسسه انستیتو پاستور- پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) ساختمان 227   تلفن : 02188287520  

 

انواع پارکینگ و راهکار کنترل دسترسی مرتبط با آن 

همانطور که گفتیم، مدیریت پارکینگ یک نوع از سیستم کنترل تردد است . پارکینگ ها شامل دو گروه پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند و مدیریت دسترسی به آنها با یکدیگر متفاوت است. در پارکینگ های عمومی و تجاری، دریافت هزینه بابت پارک خودروها مد نظر است

 

سیستم مدیریت پارکینگ های عمومی معمولا، شامل  کارت، کارتخوان بدون تماس و نرم افزار کنترل تردد خودرو می‌باشد. در زمان ورود خودرو به پارکینگ پلاک خودرو ثبت می‌شود و یک کارت به آن شماره پلاک تعلق می‌گیرد. پس از ثبت در سیستم، کارت به راننده تحویل داده می‌شود. هنگام خروج کارت از راننده تحویل گرفته شده و با خواندن آن توسط کارتخوان، هزینه پارک خودرو توسط نرم‌افزار محاسبه می‌گردد. 

مدیریت-پارکینگ-عمومی

 

در پارکینگ‌های اختصاصی مانند پارکینگ آپارتمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها، احراز هویت و مجوز دسترسی مورد توجه قرار می گیرد. در این مورد باید هویت راننده برای سیستم کنترل تردد خودرو احراز شود. به هر مالک خودرو یک شماره شناسایی (ID) منحصر به فرد تعلق می‌گیرد. این شناسه می‌تواند در کارت یا تگ Rfid ذخیره شود و یا به صورت شناسه بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره) در سیستم معرفی شود. امکان اختصاص ID از طریق فناوری‌‌های موبایلی مانند  nfc و bluetooth نیز وجود دارد.

در زمان خودرو به Parking، راننده کارت را به کارتخوان نزدیک می‌کند، یا شناسه بیومتریک خود را به دستگاه کنترل تردد نشان می‌دهد و یا موبایل خود را به دستگاه نزدیک می‌کند. پس از شناسایی و تأیید آن شماره توسط سیستم، مسیر عبور به محوطه Parking باز می‌شود. در هنگام خروج نیز دوباره احراز هویت صورت می‌گیرد و سپس مجوز خروج صادر می‌شود. 

 

انواع سیستم کنترل تردد خودرو - مدیریت پارکینگ 

همه پارکینگ‌ها برای برخورداری از امنیت بیشتر می‌توانند به نوعی از سیستم کنترل تردد خودرو استفاده کنند. راهکارهای مختلفی برای کنترل ورودی و خروجی وسایل نقلیه برای شرکت‌ها و مشاغل  وجود دارد. شاید تعیین اینکه کدام نوع سیستم برای نیازهای شما مناسب‌ترین است ، دشوار باشد. با آشنایی با انواع راهکارهای مورد استفاده در Parking، می‌توانید بهترین شیوه را برای پارکینگ خود انتخاب نمائید.  

 

1. دستگاه کنترل تردد 

تجهیزات مورد استفاده : دستگاه کنترل تردد ، کارت یا شناسه بیومتریک 

دستگاه کنترل تردد یا اکسس کنترل یکی از تجهیزات کاربردی در سیستم‌های کنترل دسترسی است. بر روی این دستگاه می‌توان از فناوری‌‌های مختلفی کارت RFID، اثر انگشت، تشخیص چهره، NFC، Bluetooth، Qr Code و ...، جهت شناسایی و احراز هویت استفاده نمود. 

سیستم-کنترل-تردد-خودرو

 

دستگاه کنترل تردد در ورودی پارکینگ استقرار می‌یابد. طرز کار نیز کاملاً‌ ساده است. کافی است کارت بدون تماس خود را در نزدیکی دستگاه بگیرید، انگشت خود را بر روی حسگر اثر انگشت قرار دهید، چهر خود را در برابر دوربین تشخیص چهره قراردهید، گوشی خود را در محدوده شناسایی NFC یا Bluetooth بگیرید و یا کد Qr موجود بر روی گوشی یا کارت خود را به اسکنر Qr نشان دهید. پس از شناسایی و تأیید هر کدام از این شناسه‌‌ها، بلافاصله مجوز دسترسی (ورود) به Parking صادر می‌شود.  

 

 

2.  کنترل تردد توسط تگ یا برچسب UHF 

تجهیزات مورد استفاده : آنتن برد بلند ، کارت یا تگ RFID

یکی از راهکارهای کنترل تردد خودرو، استفاده از آنتن برد بلند RFID برای شناسایی وسایل نقلیه است. در این روش تگ مخصوص RFID بر روی شیشه یا داخل خودرو نصب می شود و توسط یک آنتن برد بلند RFID قابل شناسایی است. به محض نزدیک شدن خودرو به محدوده آنتن نصب شده جلوی درب ورودی (فاصله بین 4 تا 10 متر)، اطلاعات تگ توسط آنتن خوانده شده و در صورت تأیید آن توسط سیستم کنترل تردد، ‌مجوز ورود (باز شدن درب یا راهبند) صادر می‌شود. موقع خروج خودرو نیز دوباره تگ توسط آنتن درب خروجی خوانده می‌شود. این روش سریع‌تر از روش قبلی است و نیاز به توقف خودرو هنگام ورود و  خروج ندارد. 

کنترل-تردد-با-آنتن-برد-بلند

 در حال حاضر استفاده از سیستم کنترل تردد با آنتن برد بلند، در پارکینگ های مسکونی و اداری، سازمان ها و … بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سیستم برای مکان هایی که تردد در آن مجموعه با خودروهای ثابت و همیشگی صورت می‌گیرد، مناسب می‌باشد.

 

تجهیزات استفاده شده در سیستم RFID برد بلند با امواج UHF کار می‌کنند و قادر به شناسایی تگ RFID موجود  بر روی خودروها از فاصله 4 تا 10 متری هستند.

در این سیستم بر خلاف سیستم برد کوتاه هیچگونه توقفی در هنگام ورود و خروج به پارکینگ اتفاق نمی‌افتد و به‌دلیل سرعت شناسایی بالا ، در معابر ورودی و خروجی پارکینگ ترافیک و صف خودرو تشکیل نمی‌شود.  

تفاوت روش برد بلند و برد کوتاه 

در روش برد بلند، کنترل تردد خودرو به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به اپراتور انجام می‌شود. این راهکار معمولاً در  پارکینگ های خصوصی، ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به کار برده می‌شود. اما کنترل تردد خودرو به روش برد کوتاه معمولاً برای پارکینگ‌‌های عمومی که دارای تعرفه مالی می‌باشند، مؤثرتر و پرکاربردتر است.

 

 

3.  کنترل تردد با استفاده از سیستم هوشمند پلاک خوان 

تجهیزات مورد استفاده : دوربین مخصوص پلاک خوان - نرم افزار پلاک خوان

 

سیستم-هوشمند-پلاک-خوان

 

در این روش نیازی به استفاده از ابزارهایی مانند کارت و تگ و یا دستگاه‌های کنترل تردد  نمی باشد و تشخیص پلاک خودروها توسط دوربین مخصوص پلاک خوان که در درب ورودی و خروجی نصب شده است، صورت می گیرد. با نزدیک شدن خودرو به ورودی یا خروجی، تصویر پلاک خودرو توسط دوربین پلاک خوان اخذ شده و توسط نرم افزار هوشمند بررسی می‌شود که این خودرو مجاز به ورود یا خروج می‌باشد یا نه. در صورت تأیید مجوز ورود یا خروج صادر می گردد. 

 

4. کنترل تردد به روش ترکیبی 

در مناطقی که امنیت ترددها از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان از ترکیب روش‌های مختلف استفاده کرد. مثلاً با ترکیب سیستم پلاک خوان و دستگاه کنترل تردد، هنگام ورود ابتدا پلاک خودرو خوانده می شود و پس از تأیید آن،‌ هویت یا مجوز شخص توسط کارت،‌ اثر انگشت و یا چهره مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت معتبر بودن، اجازه ورود یا خروج داده می شود. 

 

علاوه بر تجهیزات مورد استفاده در هر بخش، می‌توان از راه‌بند ، دربهای متصل به قف برقی، نرم افزار کنترل تردد و پنل مرکزی اکسس کنترل نیز در هر بخش استفاده کرد.

 

تجهیزات مورد استفاده در سامانه کنترل تردد خودرو 

  • کارت بدون تماس RFID  
  • تگ (برچسب) RFID    
  • کارتخوان یا دستگاه کنترل تردد
  • آنتن برد بلند RFID        
  • دوربین پلاک خوان      
  • راهبند یا درب کشویی
  • نرم افزار پلاک خوان 
  • نرم افزار کنترل تردد خودرو
  • چاپگر حرارتی

تجهیزات-سیستم-کنترل-تردد-خودرو

 

نرم‌ افزار کنترل تردد خودرو هسته مرکزی سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ را تشکیل می‌دهد. تمامی اطلاعات تردد وسایل نقلیه در نرم‌افزار مرکزی ثبت شده و قابل رهگیری می‌باشد. نرم‌افزار مدیریت کنترل تردد، داده‌های مربوط به ورود و خروج خودرو ها را طی گزارشات متنوع در اختیار شما قرا می‌دهد.

 

مزایای استفاده از سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ 

1- قابلیت کنترل و مدیریت همزمان چندین درب ورودی و خروجی : با اتصال درب‌های ورودی و خروجی به سیستم کنترل تردد مرکزی، امکان مدیریت همزمان چندین درب بصورت متمرکز وجود دارد.

 

2- عدم نیاز به نیروی انسانی در پارکینگ‌های تمام اتوماتیک : در پارکینگ‌های هوشمند تمام اتوماتیک، تمامی کارها به صورت اتوماتیک توسط سیستم مدیریت هوشمند پارکنیگ انجام می‌شود و نیازی به نیروی انسانی جهت کنترل اعتبار یا مجوز ورد و خروج نیست.

 

3- حذف اشتباهات انسانی در ثبت ترددها و محاسبه هزینه‌ها : به دلیل مکانیزه شدن سیستم مدیریت پارکینگ ، نیاز به دخالت مستقیم نیروی انسانی جهت کنترل تردد خودرو به پارکینگ به حداقل می‌رسد و به همین دلیل اشتباهات در ثبت ترددها و محاسبه هزینه‌های مالی حذف می‌شود و یا به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

4- سرعت عملکرد بالا و عدم اتلاف وقت : به علت سرعت بالای عملکرد این سیستم، دیگر شاهد ترافیک خودروها جهت ورود به پارکینگ و یا خروج از آن نخواهید بود. (سرعت عملکرد سیستم مکانیزه قابل مقایسه با کنترل فیزیکی سنتی نیست.)

5- امکان لینک شدن به سیستم حضور و غیاب در سازمان‌ها و ادارات : با یکپارچه سازی سامانه مدیریت پارکینگ با سیستم حضور و غیاب، دیگر نیازی نیست پرسنلی که توسط سامانه کنترل تردد احراز هویت شده‌اند، دوباره در سیستم حضور غیاب ، ورود یا خروج خود را ثبت کنند. ترددهای ثبت شده در سیستم کنترل تردد، برای نرم‌افزار حضور و غیاب ارسال خواهد شد.

6- امکان تجهیز سامانه به انواع درب باز کن و راهبند : برای جلوگیری از ورود غیر قانونی انواع خودرو به پارکینگ، معمولاً ورودی و خروجی پارکینگ‌ها به انواع راه‌بند و یا موانع دیگر مجهز می‌شود.

7- عدم نیاز به چاپ قبض‌های کاغذی

8- کنترل و جلوگیری از سرقت خودروها به وسیله تطبیق عکس

9- اعلام ظرفیت خالی پارکینگ از طریق تابلوهای الکترونیکی : با اتصال تابلو الکترونیکی به سیستم مدیریت پارکینگ و انجام تنظیمات لازم، ظرفیت خالی پارکینگ از طریق این تابلوها در معرض عموم قرار می‌گیرد.

10- ارائه گزارش گیری‌های متنوع توسط نرم افزار : مانند هر نرم‌افزاری، در این سامانه می‌توانید انواع گزارشات مرتبط با  ورود و خروج افراد و انواع وسایل نقلیه را تهیه کرده و در اختیار مدیریت مجموعه قرار دهید.

 

نصب تجهیزات کنترل تردد خودرو در فضای Outdoor 

برخی از پارکینگ‌ها مسقف نیستند و در انتخاب تجهیزات کنترل تردد مورد استفاده در این نوع پارکینگ‌ها باید دقت کافی داشت. در پارکینگ‌های مسقف نیز ممکن است برخی از تجهیزات مانند آنتن برد بلند، راه‌بند، گیت و تجهیزات دیگر در فضای باز قرار گیرند. 

توجه داشته باشید؛ تجهیزاتی که در فضای باز استقرار می‌یابند،‌باید در برابر شرایط نامناسب جوی از جمله باد و باران و برف و گرد و خاک مقاوم باشند. این تجهیزات در صورت امکان باید دارای استاندارد IP (مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار) باشند. علاو بر این،  تجهیزاتی که در فضای بیرونی نصب می‌شوند، باید در شرایط دمایی بسیار گرم یا بسیار سرد هم عملکرد مناسبی داشته باشند.   

 

چگونه یک سیستم کنترل هوشمند برای پارکینگ خود انتخاب کنیم ؟ 

برای تجهیز یک پارکینگ به سیستم کنترل تردد خودرو، باید ابتدا مشخص کنیم که نیازهای سازمان ما جهت استفاده از سیستم مدیریت پارکینگ چیست و چه توقعی از این سامانه داریم.  نوع کاربری پارکینگ چیست ؟ در این پارکینگ اصل بر گرفتن تعرفه پارک است یا احراز هویت و حفظ امنیت دسترسی خودروها به پارکینگ ؟ کنترل دسترسی پارکینگ شما باید به صورت آنلاین انجام شود یا آفلاین ؟ شناسایی و احراز هویت از چه طریقی انجام شود ؟ 

به عنوان مثال در یک پارکینگ عمومی که جهت پارک وسایل نقلیه در آن هزینه دریافت می‌شود، می‌توان با کارتخوان و کارت‌های بدون تماس و نرم‌افزار کنترل تردد،‌ به راحتی ورود و خروج پارکینگ را کنترل کرد، اما در پارکینگ خصوصی یا پارکینگ شرکت‌ها از آنتن برد بلند جهت کنترل تردد خودرو ها استفاده نمود.

اگر بحث احراز هویت راننده مطرح است، باید از یک دستگاه کنترل تردد با قابلیت کارتخوان یا شناسه‌های بیومتریک برای شناسایی و تأیید هویت افراد جهت صدور مجوز دسترسی به پارکینگ استفاده نمود. اینجا ما فقط چند مورد محدود را برای مثال عنوان کردیم. شما می‌توانید حالت‌های مختلفی را در پارکینگ خود پیاده سازی نمائید.  

 

 

کاهش نیروی نظارتی (نگهبان) در سیستم کنترل تردد خودکار، امنیت پارکینگ را به خطر نمی‌اندازد ؟

خیر ! قرار نیست هوشمند سازی پارکینگ، مشکلات را بیشتر کند. کاهش نیروی انسانی  و نگهبان برای پارکینگ‌ها به معنی کاهش امنیت نیست. در سیستم کنترل تردد خودرو / پارکینگ، اعتبار سنجی و اعطاء دسترسی به صورت خودکار صورت می‌گیرد. در صورت مشاهده رویدادی که ناقض امنیت باشد، مجوز دسترسی لغو شده و بلافاصه زنگ هشدار به صدا در‌ می‌آید و یا به نحوی سیستم هشدار یا اطلاع رسانی فعال می‌شود.

 

چکیده  

امروزه اهمیت استفاده از سیستم ‌های هوشمند کنترل تردد پارکینگ جهت مدیریت ترافیک شهری و کنترل ورود و خروج خودرو در پارکینگ‌های مختلف، بر کسی پوشیده نیست. هدف از سیستم کنترل تردد خودرو ،‌ ایجاد بستری خودکار و هوشمند و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی جهت مدیریت تردد خودروها به پارکینگ است. سیستم کنترل تردد خودرو به ورود و خروج انواع وسایل نقلیه به پارکینگ نظم بخشیده و امنیت بیشتری را برای آن فراهم می‌آورد.

برای انتخاب یک سیستم مدیریت هوشمند مناسب برای پارکینگ، ابتدا باید نیازهای و اولویت‌های شرکت خود را تعیین کنیم. در مرحله بعد سطح امنیتی مورد نیاز را مشخص کرده و سپس با توجه به تمامی جوانب‌ ، تجهیزات مورد نظر جهت نصب و راه‌اندازی سیستم کنترل تردد خودرو را مشخص و خریداری نمائیم.

یک سیستم مدیریت پارکینگ، مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری (دستگاه کنترل تردد، راه بند، تجهیزات RFID، دوربین پلاک‌خوان) و نرم‌افزاری (نرم‌افزار کنترل تردد و پلاک خوان) است که تردد خودرو به پارکینگ را مدیریت و سازمان‌دهی می‌کند. مانند هر سیستم کنترل تردد، سامانه مدیریت پارکینگ نیز به دو روش آفلاین (توسط دستگاه کنترل تردد) و آنلاین (توسط نرم‌افزار کنترل تردد) کار می‌کند.

 

 

لینک مشاهده و دانلود مقاله

" سیستم کنترل تردد خودرو - مدیریت هوشمند پارکینگ "

 

  • امیدوارم این مقاله مور توجه شما واقع شده باشه.  
  • تا حالا با سیستم کنترل تردد پارکینگ کار کردید ؟ تجربیات خود را در بخش نظرات درج کنید.
  • به نظر شما، کدام یک از راهکارهای ارائه شده جهت مدیریت پارکینگ کارا تر است ؟ 
  • اگر سؤالی داشتید در بخش نظرات بنویسید، در اسرع وقت پاسخگو هستم.  

 


  بیشتر بدانید

آشنایی با گیت کنترل تردد و انواع آن  

کنترل دسترسی درب | دستگیره هوشمند