سیستم حضور و غیاب یکی از الزامات اصلی در هر کسب وکاری است. این سیستم به شما کمک می کند که بدانید هر پرسنل چه ساعاتی در محل کار حضور و داشته و جمع کارکرد روزانه، ماهانه یا هفتگی او چقدر است. در ادامه به پرسشهای متداول درباره سیستمهای حضور غیاب پاسخ داده شده است. اگر شما هم سوالی در این زمینه داشتید، می توانید در بخش نظرات درج کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ داده شود.

 

سؤال : سیستم حضور و غیاب چیست ؟

سیستم حضور و غیاب شامل دستگاه و نرم افزار حضور غیاب می شود که اطلاعات ورود و خروج پرسنل را به طور دقیق جمع آوری کرده و در قالب گزارشات کاربردی در اختیار شما قرار می دهد. کار دستگاه حضورغیاب ثبت و جمع آوری ورود و خروجهاست . انجام اصلاحات و پردازشهای لازم و ارائه گزارش بر عهده نرم افزار حضور غیاب است.

 

سؤال : آیا تمام سیستمهای حضور غیاب باید شامل دستگاه و نرم افزار باشند و هر کدام از این دو نمی توانند به تنهایی عمل کنند؟

در بیشتر اتوماسیون های حضورغیاب، وجود دستگاه و نرم افزار در کنار هم ضروری است و هر کدام از این دو به تنهایی کارایی خاصی ندارد. یعنی شما باید هم دستگاه ساعت زنی را خریداری کنید و هم نرم افزار حضور غیاب را .

 

البته در این باره استثنایی هم وجود دارد.

 

نرم افزار حضور و غیاب آنلاین ، یک سیستم مبتنی بر شناسایی موقعیت جغرافیایی از طریق موبایل است که نیازی به دستگاه حضور و غیاب ندارد. بنابراین در این سیستم شما نیازی به دستگاه ساعت زنی نخواهید داشت.

 

سؤال : انواع دستگاه حضور غیاب کدامند ؟ ثبت تردد  بر روی دستگاه از چه روشهایی انجام می شود ؟

در حال حاضر کارت ، اثر انگشت ، تشخیص چهره ، اسکن کف دست ، تشخیص عنبیه و Qr Code ، متداول ترین روشهای ثبت تردد بر روی دستگاه ساعت زنی هستند. بعضی از دستگاه فقط شامل یکی از این فناوریهای است. اما بیشتر دستگاههای جدید شامل دو یا چند فناوری (روش) ثبت تردد هستند.

 

راهکار-ثبت-تردد

 

 

سؤال : بهترین روش ثبت تردد کدام است ؟

بنابر شرایط هر کسب و کار می توان از روشهای متفاوتی برای ثبت تردد استفاده کرد. اما اگر بخواهیم یک نتیجه کلی و خلاصه ارائه دهیم، می توان گفت : در حال حاضر اثر انگشت و تشخیص چهره بهترین روشهای ثبت تردد بر روی دستگاههای حضور غیاب هستند.

 

سؤال : انواع نرم افزار حضور و غیاب کدامند ؟

به طور کلی نرم افزارهای حضور غیاب به سه دسته تقسیم می شوند :

 

·        نرم افزار حضورغیاب ویندوزی : مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط

 

·        نرم افزار حضورغیاب تحت وب : مناسب کسب و کارهای متوسط و بزرگ

 

·        نرم افزار حضورغیاب آنلاین : مناسب کسب وکارهای کوچک و متوسط

 

سؤال : در زمان خرید سیستم حضور غیاب به چه نکاتی توجه کنیم ؟

1.    با توجه به نیازهای کسب و کار (شرکت) خود خرید کنید.

2.    ظرفیت دستگاه ساعت زنی باید متناسب با تعداد کارکنان شما باشد.

3.    با توجه به شرایط کاری خود، روش ثبت تردد را انتخاب کنید. ( به طور مثال اگر در محل کار شما، کارهای فیزیکی با دست انجام می گیرد و وضعیت انگشت پرسنل ممکن است ، خیلی مناسب نباشد، توصیه می شود از دستگاه اثر انگشتی استفاده نکنید)

4.    شرایط محل نصب دستگاه حضورغیاب را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر نیاز است دستگاه در فضای آزاد نصب شود، باید دستگاهی انتخاب کنید که دارای عملکرد خوبی در شرایط جوی مختلف داشته باشد.

5.    اگر قطعی برق زیاد دارید یا به هر دلیلی نیاز به باتری دارید، چک کنید که دستگاه حضورغیاب دارای باتری باشد.

6.    آیا می خواهید از دستگاه حضورغیاب به عنوان اکسس کنترل هم استفاده کنید؟ اگر جواب مثبت است باید، از وجود این قابلیت بر روی دستگاه مطمئن شوید.

7.    Usb و شبکه ، دو پورت کاربردی بر روی بیشتر دستگاههای ساعت زنی هستند. چک کنید که این دو پورت بر روی دستگاه منتخب شما وجود داشته باشد.

8.    معمولاً در کنار دستگاه، یک نرم افزار حضور و غیاب رایگان هم در اختیار شما قرار می گیرد. چک کنید که آیا این نرم افزار رایگان، جوابگوی کار شما هست یا نه؟ اگر تعداد پرسنل زیادی دارید و یا از شیفت های پیچیده ای استفاده می کنید، شاید نیاز باشد یک نرم افزار پیشرفته تر خریداری کنید.

9.    در زمان خرید نرم افزار، بررسی کنید که آیا این نرم افزار با تعداد پرسنل، شیفتهای کاری و قوانین کاری حاکم بر شرکت شما سازگار است یا نه ؟ و آیا گزارشات مورد نظر را به شما ارائه می دهد؟

10.     قبل از خرید از شرایط و مدت گارانتی و پشتیبانی سیستم حضور غیاب از فروشند سؤال کنید.

11.     از شرکت معتبر و خوشنام خریداری کنید. قبل از خرید می توانید از مشتریان قبلی آن شرکت راجع به کیفیت محصولات و نحوه ارائه خدمات پشتیبانی استعلام بگیرید.

 

سؤال : بهترین برند حضور و غیاب کدام است ؟

دستگاههای حضور غیاب به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند. بیشتر دستگاههای موجود در بازار وارداتی هستند. تولید کنندگان داخلی هم بیشتر قطعات اصلی از جمله ماژولهای احراز هویت (مثل اسکنر اثر انگشت، دوربین تشخیص چهره) و ... را وارد کرده و در داخل کشور مونتاژ می کنند.

خوشبختانه از نظر نرم افزاری خودکفا هستیم و تمام نرم افزارهای حضور و غیاب توسط شرکتهای داخلی تولید و عرضه می شوند.

در ادامه مهمترین برندهای حضور و غیاب در بازار را معرفی می کنیم. شما برای انتخاب بهترین برند دستگاه حضور و غیاب می توانید از پاسخ سوال قبلی کمک بگیرید . توضیحات برندها به صورت خلاصه بیان شده. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید بر روی لینک مرتبط با هر برند کلیک کنید تا به توضیحات کامل راجع به آن دسترسی داشته باشید.

 

سوپریما (Suprema)

یکی از با سابقه ترین برندهای حضور غیاب کشور متعلق به شرکت سوپریما کره جنوبی است. محصولات این شرکت از کیفیت مناسبی برخوردارند. اما گران قیمت هستند.

 

ویردی (Virdi)

این شرکت کره ای نیز محصولات با کیفیتی دارد، اما مانند سوپریما گران قیمت است.

 

زد کی تکو (Zkteco)

متنوع ترین محصولات حضور غیاب در کشور متعلق به این شرکت چینی است. بسیاری از شرکتهای داخلی، دستگاههای این برند را ارائه می دهند. دستگاه های حضور و غیاب zkteco قیمت بسیار مناسبی دارند. بیشتر محصولات این شرکت با توجه به قیمت خود ، عملکرد مناسبی هم دارند.

 

تایمی (Timmy)

برند timmy متعلق به کشور چین است و محصولات نیز توسط برخی از شرکتهای حضورغیاب در داخل کشور ارائه می شود.

 

تراست وان (TrustOne)

انواع دستگاههای حضورغیاب این شرکت محدود است، اما کیفیت مناسبی دارند. این برند نیز از کشور کره جنوبی است.

 

نیتجن (Nitgen)

نیتجن یک شرکت کره ای است که تعدادی از محصولات آن توسط چند شرکت در داخل کشور عرضه می شود.

 

سؤال : چه عواملی عملکرد دستگاه حضور غیاب را مختل می کند ؟

·        استفاده از منبع برق نامناسب و نوسانات برقی زیاد

·        تابش مستقیم نور خورشید یا نورهای محیطی بر روی سنسور یا دوربین دستگاه

·        سرما و گرمای زیاد

·        رطوبت و گرد و غبار زیاد

·        نزدیکی دستگاه ساعت زنی به میدان مغناطیسی قوی