دستگاه کنترل تردد، بخشی از یک سیستم کنترل دسترسی است که ورود به یک ساختمان یا مناطق خاصی از آن را محدود کرده و از دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری می‌کند. این دستگاه فقط به افراد مجاز و شناسایی شده، ‌ا جازه ورود می‌دهد. 

 

بسته به نیاز و سطح امنیت ساختمان، دستگاه های کنترل تردد متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده نمائید. اکسس کنترل  صفحه کلیدی ، کارتخوان RFID ، دستگاههای کنترل تردد بیومتریک (اثر انگشت ، تشخیص چهره) و اکسس کنترل‌‌های مبتنی بر تلفن همراه نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها هستند. 

 

این سیستم‌ها امنیت محل کار و زندگی شما را  ارتقاء بخشیده و خطر سرقت یا خرابکاری را کاهش می‌دهند. شناسایی بر روی دستگاه کنترل تردد می‌تواند به صورت تک عاملی (فقط رمز، فقط کارت یا فقط اثر انگشت) یا چندعاملی باشد. برای امنیت بیشتر می‌توانید از فرایند شناسایی دو یا چند عاملی  مانند کد + کارت + اثر انگشت استفاده نمائید. 

از کجا دستگاه کنترل تردد بخریم ؟ 

شرکت پالیز افزار

دستگاههای-پالیز

 آدرس : تهران، میدان فردوسی، ابتدای خیابان سپهبد قرنی، پلاک 33

تلفن : 89567-021

دستگاه کنترل تردد چه تفاوتی با دستگاه حضور غیاب دارد ؟

 

تفاوت-کنترل-تردد-و-حضور-غیاب

سؤالات مختلفی از طرف کاربران مطرح می‌شود که نشان دهنده سردرگمی بعضی از آنها در مورد تفاوت بین این دو سیستم است. شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که آیا دستگاه کنترل تردد همان دستگاه حضور و غیاب است ؟ بعضی از کاربران فکر می‌کنند این دو یکی هستند . بیایید هر کدام از اینها را به صورت جداگانه تعریف کنیم، تا تفاوت آنها را بهتر بشناسیم.

 

کنترل تردد : به طور خاص به جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به یک منطقه کنترل شده اشاره دارد. این منطقه می‌تواند محل کار، پارکینگ، محل زندگی و هر مکان دیگری باشد. در زمانهای گذشته برای ایمن کردن یک مکان، دور آن حصار کشی و دیوار کشی می‌کردند و یا در ورودی اماکن مختلف با استفاده از نگهبان امنیتی، ورود و خروج افراد را کنترل می‌کردند. سیستم کنترل تردد دقیقاً همان کار حصار کشی و نگهبان را دارد. اما به شکل خودکار و سیستمی این کار انجام می‌شود. به طور مثال برای ورود به مترو، کارت خود را به کارتخوان گیت مترو نشان می‌دهید و در صورت تأیید آن، اجازه عبور داده می‌شود.

دستگاه کنترل تردد با خواندن اطلاعات افراد از طریق کارت، اثر انگشت، چهره و روشهای دیگر، آن را بررسی کرده و در صورت تأیید اجازه عبور را می‌دهد. بنابراین با استفاده از دستگاه کنترل تردد می‌توانید از ورود افراد غیر مجاز بدون احراز هویت یا تأیید مجوز آنها،‌ جلوگیری کنید.

کنترل تردد به طور خاص به معنای ثبت زمان ورود یا خروج افراد نیست، اگر چه می‌تواند این کار را هم انجام دهد. یعنی در صورت اتصال دستگاه کنترل تردد به سیستم حضور و غیاب می‌توانید از داده‌های آن جهت ثبت ورود و خروج کارکنان استفاده کنید. اگر به صورت کامل میخواهید راجع به انواع اکسس کنترل اطلاعات کسب کنید، توصیه میکنم پست معرفی معرفی بهترین دستگاه های کنترل تردد در مجله حضور و غیاب را مشاهده کنید.

حضور و غیاب : مربوط به ثبت زمان شروع و پایان کار پرسنل است که مخصوصاً به منظور محاسبه ساعات کارکرد جهت پرداخت حقوق و آگاهی از زمانهای تأخیر و غیبت کارکنان استفاده می‌شود. برای اینکه حقوق و دستمزد کارکنان را به صورت صحیح و سر وقت پرداخت کنید و از بی‌نظمی‌های آنها (تأخیر و غیبت) آگاهی داشته باشید، نیاز به یک سیستم حضور و غیاب خواهید داشت. حضور و غیاب کارکنان، دانش‌آموزان و ... می‌تواند به سادگی یک دفتر ثبت ورود و خروج باشد که  در آن زمان ورود و خروج ‌ها نوشته می‌شود. دستگاههای حضور و غیاب جدید شما را از ثبت دستی کند که مستعد اشتباهات بسیاری است.

حضور و غیاب هیچ گونه کنترلی در مورد اینکه چه کسی مجاز به ورود به یک منطقه است ندارد و فقط زمان ورود یا خروج را ثبت می‌کند. البته دستگاه‌های حضور و غیاب، گزینه کنترل تردد هم دارند و می‌توانند به انواع تجهیزات در سیستم کنترل تردد متصل شوند.

 اگر بخواهیم این بخش را جمع‌بندی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که :

  • دستگاه حضور و غیاب زمان ورود و خروج پرسنل را ثبت می‌کند.
  • دستگاه کنترل تردد، ورود و دسترسی افراد را به یک منطقه خاص (محل کار یا زندگی و اماکن دیگر) محدود می‌کند و از ورود افراد متفرقه یا غیر مجاز جلوگیری می‌نماید.

 

معرفی دستگاه‌های کنترل تردد / اکسس کنترل

 

 f8-access-control 

مدل دستگاه : F8

 شناسایی :  اثر انگشت ، کارت ، کد

ظرفیت : 2000 اثر انگشت، 1000 کارت، 1000 کد و 100.000 رکورد

پورت‌های ارتباطی : شبکه ، Usb

سایر امکانات: صفحه نمایش رنگی، اعلان صوتی، دانلود گزارشات با فرمت اکسل و خروجی ویگند 

 

f30-access-control

مدل دستگاه : F30

 شناسایی :  اثر انگشت ، کارت ، کد

ظرفیت : 300 اثر انگشت، 300 کارت، 300 کد و 200.000 رکورد

پورت‌های ارتباطی : شبکه ، Usb

سایر امکانات: صفحه نمایش رنگی، اعلان صوتی، دانلود گزارشات با فرمت اکسل و خروجی ویگند 



دستگاه-کنترل-تردد-face-id

مدل دستگاه : FaceId                     

 شناسایی :  تشخیص چهره ، کارت

ظرفیت : 1000 چهره، 2000 کارت و 100.000 رکورد

پورت‌های ارتباطی : شبکه ، Usb، وای‌فای(اختیاری)

سایر امکانات: خروجی قفل برقی و سنسور درب، ورودی و خروجی Wiegand، دکمه خروج

قیمت : 6 الی 6.5 میلیون تومان

 


fk16-accesscontrol

مدل دستگاه : FK16                

 شناسایی :  اثر انگشت ، کارت ، کد

ظرفیت : 1000 کارت، 2000 انگشت و 20.000 رکورد

دارای استاندارد IP68 (ضد آب ، ضد گرد و غبار)

دارای ورودی و خروجی Wiegand

 

 
اکسس-کنترل-کارتی

مدل دستگاه : Metal Rfid 

 شناسایی : کارت ، کد

ظرفیت : 1000 کاربر (کارت و کد)

بدنه فلزی از جنس روی و قابلیت ضد آب

قیمت :‌ حدود 840.000 تومان

 

 
دستگاه-کنترل-تردد-کارتی

مدل دستگاه : ST20

 شناسایی : کارت ، کد

ظرفیت : 1000 کاربر (کارت و کد)

امکانات: خروجی انواع قفل و سنسور درب، خروجی ویگند

قیمت :‌ حدود 340.000 تومان

 

 
اکسس-کنترل-st32

مدل دستگاه : ST32

 شناسایی :  اثر انگشت ، کارت ، کد

ظرفیت : 1000 کاربر (کارت و کد)

رابط : Wiegand

قیمت :‌ حدود 450.000 تومان

 

 
st68-accesscontrol

مدل دستگاه : ST68

 شناسایی :  اثر انگشت ، کارت ، کد

ظرفیت : 2000 کاربر (کارت و کد)

بازه دمایی عملکرد : 40- الی 60

وزن: 130g

 

 

دستگاه کنترل تردد چطور کار می‌کند ؟

همانطور که در ابتدای پست عنوان شد، دستگاه‌های اکسس کنترل از روش‌های مختلفی مانند کارت، کد، اثر انگشت، تشخیص چهره و ... برای شناسایی و احراز هویت استفاده می‌کنند. پس از شناسایی و تأیید هویت افراد، رله دستگاه فعال شده و یک سیگنال (فرمان) برای تجهیزات کنترل دسترسی از جمله قفل یا سنسور درب، گیت ورود و خروج و یا راه‌بند پارکینگ ارسال می‌شود.

 

خروجی-دستگاه-اکسس-کنترل

 

دستگاه کنترل تردد باید از طریق سیم‌کشی قفل برقی یا سایر تجهیزات متصل شود.  بر روی برد اکسس کنترل که در پشت دستگاه قابل دسترسی است، یک سری پورت‌های ورودی یا خروجی مانند خروجی رله، ورود و خروجی Wiegand، خروجی انواع قفل و سنسور و ... وجود دارد. این پورت‌ها توسط دو یا چند رشته سیم به تجهیزات مورد نظر وصل می‌شوند. 

کاربرد پورت Wiegand در اکسس کنترل

دستگاه های کنترل تردد می‌توانند به دو صورت مستقل و تحت شبکه کار کنند. در حالت مستقل یا stand alone ، تمام تنظیمات بر روی دستگاه کنترل تردد انجام شده و کنترل درب یا تجهیزات دیگر فقط توسط همین دستگاه انجام می‌گردد. اما در حالت تحت شبکه، دستگاه اکسس کنترل فقط نقش یک Reader را بازی می‌کند. به این صورت که پس از خواندن کارت، اثر انگشت و ... ، اطلاعات آن را برای نرم افزار کنترل تردد و یا پنل اکسس کنترل مرکزی ارسال می‌کند. 

 

wiegand

لینک سایت خارجی مرتبط با این موضوع : کلیک کنید

پورت ویگند دقیقاً‌ همینجا به کار می‌آید. هر دستگاه کنترل تردد می‌تواند ورودی و خروجی Wiegand داشته باشد. ورودی و خروجی Wiegand برای اتصال یک دستگاه یا کارتخوان دیگر به دستگاه اصلی است. در سیستم کنترل تردد تحت شبکه، کارتخوان یا اکسس کنترلی که فقط نقش Reader را دارد، از طریق خروجی پورت ویگند به ورودی Wiegand دستگاه یا پنل اصلی متصل می‌گردد.