روشهای شناسایی قدیمی مانند کلید، کد وکارت نقاط ضعف مشهودی دارند. خطر گم شدن، فراموشی و یا سرقت کارت و کد، از جمله این معایب است. شناسه‌های بیومتریک از جمله انگشتان دست و چهره همیشه همراه فرد هستند و نقاط ضعف کارت و کد را ندارند. اما این روش‌ها نیز عاری از نقص و عیب نیستند. یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران سیستم‌‌های بیومتریک با آن روبرو باشند، جعل اثر انگشت است. در این بخش راجع به ساخت اثر انگشت جعلی و دور زدن سیستم‌های مختلف از جمله دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

همانطور که می‌دانید، شناسایی هویت با اثر انگشت از قدیمی ترین راهکارهای تشخیص هویت است. با فراگیر شدن روش‌های مبتنی بر بیومتریک مانند اثر انگشت در سیستم‌های مختلف از جمله حضور و غیاب، کنترل تردد و  گوشی‌های هوشمند، بحث نفوذ در آنها نیز  بیشتر مورد توجه هکرها، کلاهبرداران  قرار گرفته است. 

کاربران سؤالات مختلفی راجع به جعل اثر انگشت پرسیده‌اند. به این سؤالات توجه کنید :

·        جعل یا برداشتن اثر انگشت از روی کاغذ چگونه است ؟ 

·        چگونه اثر انگشت را جعل کنیم ؟ 

·        روش تقلب در دستگاه اثر انگشت به چه صورت است ؟ 

·        آیا امکان ساخت اثر انگشت جعلی با چسب ، ژلاتین ، کاغذ ، سیلیکون ، خمیر بازی ، فیلم و ...  وجود دارد ؟ 

·        آیا امکان دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی وجود دارد ؟ 

·        ساخت اثر انگشت برای گوشی به چه نحوی انجام می‌شود ؟ 

·        آیا می‌توان اثر انگشت جعلی را تشخیص داد ؟ 

·        و ...

 به این نکته توجه داشته باشید که هدف از این نگارش این پست، تأیید یا ترویج روش های جعل اثر انگشت نیست و صرفاً جهت آگاهی مخاطبان عزیز، این بخش تهیه شده است. فارغ از اینکه قصد و نیت افراد از جستجوی این سوالات چیست ؟ ! در ادامه به شـــرح این موضوع می‌پردازیم. در ویدئوی زیر نمونه ای ساخت اثر انگشت جعلی با چسب و فریب حسگر اثر انگشت با آن را مشاهده می‌کنید.

  

اثر انگشت چیست ؟

به خطوط و نقوش روی انگشتان دست، اثر انگشت می‌گویند. اثر انگشت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد است که در افراد مختلف با هم متفاوت است. حتی هر ده اثر انگشت دستان یک فرد با هم فرق دارند. در زمان‌های قدیم از اثر انگشت به جای امضاء جهت تأیید اسناد مهم و توافق‌نامه‌ها استفاده می‌شد. اما مهم‌ترین کاربرد آن در زمان های نه چندان دور، شناسایی مجرمان از طریق تشخیص اثر انگشتان دست آنها بود. در حال حاضر فناوری تشخیص اثر انگشت در سیستم‌های کنترل تردد، حضور و غیاب، گوشی‌های هوشمند و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر پست معرفی دستگاه های حضور و غیاب ، مرجع کامل اطلاعات راجع به دستگاه‌های ثبت ورود و خروج است که اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

جعل اثر انگشت یا اثر انگشت جعلی چیست ؟ 

به شبیه سازی اثر انگشت و ساخت نمونه تقلبی، جهت سوء استفاده از سیستم‌های مختلف جعل اثر انگشت می‌گویند. نمونه‌ای که به این روش ساخته شده باشد، را اثر انگشت جعلی می‌نامند. 

 

آیا واقعاً امکان ساخت  اثر انگشت تقلبی وجود دارد ؟

امروزه بسیاری از افراد برای امنیت بیشتر از فناوری‌های بیومتریک استفاده می‌کنند. انعطاف پذیری و قیمت مناسب تکنولوژی شناسایی اثر انگشت نیز مزید بر علت شده تا از این فناوری در سیستم‌هایی مانند گوشی هوشمند ، دستگاه حضور و غیاب و سایر تجهیزات استفاده شود. این موضوع مورد توجه هکرها و افراد سودجو هم قرار گرفته و روش‌های مختلفی برای هک یا جعل اثر انگشت ابداع شده است. 

بنابراین اگر از این تکنولوژی در حال استفاده هستید، فکر نکنید که امنیت سیستم شما به صورت 100 درصد برقرار است! بسیاری از حسگر(سنسور)‌های اثر انگشت،‌ به راحتی توسط روش‌های جعل اثر انگشت فریب می‌خورند. 

 توصیه می کنم پست جعل اثر انگشت و دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در سایت مجله حضور و غیاب را هم ببینید.

راههای تغییر اثر انگشت

یکی از سوالاتی که برخی از کاربران می پرسند این است که چطور می شود اثر انگشت را تغییر داد ؟ یا راههای تغییر اثر انگشت کدامند ؟ درخواست و نیاز کاربران از طرح این سوال دو پهلو است و به همین ترتیب جواب آن هم شامل دو بخش است:

منظور برخی از کاربران از تغییر اثر انگشت، استفاده از تغییر اثر انگشت  جهت دور زدن سیستم های احراز هویت است که در این مقاله به طور مفصل راجع به آن (جعل اثر انگشت) صحبت شده است.  البته گروه دیگری از افراد به دنبال از بین بردن اثر انگشت خود هستند تا سیستم های شناسایی اثر انگشت، به هیچ وجه نتواند آنها را شناسایی کند. این افراد از طریق سوزاندن پوست یا ایجاد جراحت، استفاده از اسید و راهکارهای دیگر سعی در از بین بردن برآمدگی های روی انگشت دست هستند تا ردی از اثر انگشت آنها نماند. توجه داشته باشید برخی از مشکلات و بیماری ها از جمله درماتیت و آدرماتوگلیفیا هم در محو اثر انگشت تأثیر گذارند. در مورد این بخش هم به طور مفصل در پست " تأثیر التهاب پوست در از بین رفتن اثر انگشت " صحبت شده است.

راههای-تغییر-اثر-انگشت

گروه دوم به دنبال آشنایی با راهکارهای تغییر اثر انگشت (ویرایش و معرفی مجدد) اثر انگشت بر روی گوشی هوشمند ، دستگاه حضور غیاب و سایر سیستم های احراز هویت هستند. ما تمامی اطلاعاتی را که در دو مورد ذکر شده لازم دارید، در یک  مقاله کامل در سایت مجله حضور و غیاب با عنوان " چگونه می توان اثر انگشت را تغییر داد ؟ " آورده ایم. اگر دوست داشتید، می توانید این پست را هم مطالعه کنید. 

روشهای جعل اثر انگشت یا ساخت اثر انگشت جعلی 

ساخت اثر انگشت جعلی به روش‌های مختلفی مکان‌پذیر است. از موادی مانند چسب سیلیکون ، ژل ، فیلم ، لاستیک ، کاغذ و ... جهت ساخت نمونه اثر انگشت استفاده می‌شود.

انواع-جعل-اثر-انگشت 

برای ساخت نمونه اثر انگشت، باید آن انگشت یا تصویر آن در دسترس باشد. انگشت مورد نظر بر روی ژلاتین ، چسب یا هر چیز دیگری که قابلیت شکل دهی به صورت ثابت داشته باشد‌، قرار می‌گیرد و به راحتی اثر و تصویر آن بر روی آن شکل می‌گیرد. 

در یک روش جعل و ساخت نمونه تقلبی اثر انگشت توسط نوعی کاغذ و جوهر رسانا انجام می شود. در این روش عکس باکیفیتی از اثر انگشت شخص مورد نظر توسط جوهر و کاغذ مخصوص تهیه می شود و توسط این عکس می توان حسگر(سنسور) اثر انگشت گوشی هوشمند یا دستگاه حضور و غیاب را فریب داد. در روش دیگر می توان توسط چسب ، سیلیکون ، لاستیک، ژل، یا فیلم اثر انگشت تقلبی و مصنوعی ساخت و از آن جهت فریب سنسور اثر انگشت استفاده کرد.

برای ساخت اثر انگشتان افراد دیگر باید یک تصویر با کیفیت از اثر انگشت آنها در دسترس باشد. عکس گرفتن از انگشتان فرد، استفاده از رد اثر انگشت بر روی اجسام مختلف مانند دستگیره ، لیوان و ... و یا هک و سرقت نمونه الکترونیکی اثر انگشت از روی سیستم‌های بیومتریک راهکارهایی است که می‌توان نمونه‌ای از اثر انگشت مورد نظر را برای ساخت نمونه جعلی آن به دست آورد.

هک-اثر-انگشت 

دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی 

 

 

شاید این سوال برای کاربران سیستم‌های حضورغیاب پیش بیاید که آیا امکان دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، از طریق ساخت اثر انگشت جعلی وجود دارد ؟

 بله ! 

متأسفانه بسیاری از دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی به خصوص سیستم‌هایی که از سنسورهای قدیمی استفاده می‌کنند، به راحتی توسط این روش‌ها فریب داده می‌شوند و نمی‌توانند اثر انگشت اصلی را از نمونه تقلبی تشخیص دهند. 

یادمه که زمانی که دستگاه های ثبت تردد اثر انگشتی تازه به بازار اومده بودن، وقتی شخصی با انگشت چرب یا روغنی، ورود یا خروجشو ثبت می‌کردد، اگه سطح سنسور تمیز نمی‌شد، دستگاه حضور و غیاب شروع می‌کردد به بوق زدن و به صورت مرتب برای اون اثر انگشت تردد ثبت می‌کرد.

یعنی سنسور دستگاه به قدری ضعیف بود که اثر روغنی باقیمونده روی سطح سنسورش رو به عنوان اثر انگشت اصلی شناسایی می‌کرد. 

اگر دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی شما دارای سنسور ضعیف و قدیمی باشد، به راحتی توسط نمونه‌ اثر انگشت جعلی فریب می‌‌خورد. این امر سبب ناکارآمدی و کاهش میزان امنیت این سیستم‌های می‌شود.

موضوع سرقت و هک اطلاعات اثر انگشت بر روی دستگاه حضور غیاب نیز، از جمله دغدغه‌های کاربران حضورغیاب است. در مورد سرقت و هک اطلاعات بیومتریک، مقاله جداگانه‌ای با عنوان " آیا امکان هک و سرقت اطلاعات دستگاه حضور و غیاب بیومتریک وجود دارد ؟ " نوشته شده که می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

 به طور خلاصه می‌توان گفت که به دلیل رمزنگاری اطلاعات الگوهای اثر انگشت بر روی دستگاه حضور غیاب و همچنین تفاوت الگوریتم رمزنگاری و شناسایی بر روی دستگاه‌های مختلف، امکان سوء استفاده از این مورد هم در بسیار پائین است.

 

نحوه تشخیص اثر انگشت جعلی

وجود این نقص و ضعف بزرگ در سنسورهای اثر انگشتی، شرکتهای سازنده را بر آن داشت تا با تحقیقات و بررسی های فراوان ، با ارائه فناوری شناسایی بافت زنده انگشت (LFD) قدم بزرگی در رفع این مشکل بردارند. 

تشخیص-اثر-انگشت-زنده

 

 

برای مثال شرکتVirdi  با استفاده از الگوریتم های پیشرفته جهت تجزیه و تحلیل بافت های اثر انگشت، استفاده از پرتوهای نور مادون قرمز برای شناسایی حرارت بدن و همچنین محاسبه الکتریسیته ساکن انگشت، موفق به اختراع و تولید نسل جدید سنسورهای اثر انگشت شده است که توانایی تشخیص اثر انگشت زنده را از اثر انگشت جعلی دارا می باشد.

 

 دو شرکت Suprema و ZKTeco نیز در سنسورهای جدید خود از تکنولوژی تشخیص  اثر انگشت زنده استفاده می کنند که می تواند به طور کامل از جعل اثر انگشت جلوگیری کند. در این روش از دو نوع نور اشعه مادون قرمز و نور سفید استفاده می شود که باعث شناسایی اثر انگشت جعلی ساخته شده بوسیله ژلاتین،سیلیکون، چسب و ... می گردد.

در حال حاضر دو سنسور جدید تشخیص بافت زنده انگشت با نام‌های OP5 و SilkId در بیشتر دستگاه‌های حضور غیاب و کنترل تردد به کار می روند . این سنسورها دارای قابلیت تشخیص بافت زنده بوده و توانایی تشخیص اثر انگشت تقلبی را دارند.سنسور SilkId به دلیل اسکن با کیفیت بالا (500Dpi)، علاوه بر توانایی تشخیص بافت زنده، در شناسایی انگشتان خشن، خشک و یا نمناک نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.