احتمالاً در تبلیغات برخی از دستگاههای حضور و غیاب،  عبارت " خروجی رله"  را مشاهده کرده اید. در این پست می خواهیم توضیح مختصری راجع به رله و کاربرد آن در حضور و غیاب بدهیم.

در برخی از لوازم الکتریکی هنگام روشن و خاموش شدن اتوماتیک، صدای  آرام " تق"شنیده می شود. این صدا، صدای عملکرد رله  (Relay)است.

رله یک کلید(سوئیچ) الکترونیکی و یکی از پرکاربردترین قطعات در مداراهای دارای کنترل الکترونیکی است. امروزه وسایل الکتریکی زیادی از این قطعه استفاده می کنند. از جمله این وسایل می توان به پمپ آبی، کولر گازی ، تجهیزات حفاظتی و دزدگیر، بخاری برقی ، چراغ راهنمایی ، لامپ اتوماتیک و دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد  اشاره کرد.

 هر رله دارای دو پایه فرمان است و با وصل کردن یک ولتاژ معین (که توسط کارخانه سازنده رله معرفی می شود) به پایه های فرمان، رله تحریک خواهد شد. با این کار رله از وضعیت اصلی یا نرمال، به وضعیت تحریک شده تغییر وضعیت می دهد و بلا فاصله بعد از قطع شدن برق از پایه های فرمان، رله به حالت نرمال یا طبیعی باز می گردد. 

در واقع از رله جهت استفاده در بخش کنترل تردد یا کنترل دسترسی استفاده می‌شود.

 

مهمترین کاربردهای رله حضورغیاب و کنترل تردد عبارتند از:


 کنترل درب (دربازکن) ، کنترل گیت ورود و خروج ، کنترل راه بند (بالا بردن راه بند جهت عبور ماشین ) ، فعال کردن آژیر، بوق یا زنگ ، روشن کردن چراغ هشدار دهنده




  بیشتر بدانید

                             

معرفی دستگاه های کنترل تردد (Access Control)

سیستم کنترل تردد خودرو | مدیریت پارکینگ

 گیت کنترل تردد | انواع گیت و مزایای آن