خرید با تشخیص چهره


پرداخت از طریق تشخیص چهره در روسیه | حمایت کاخ کرملین در برابر اعتراض نهاد‌های حقوق بشری

 

برای اولین بار در روسیه، یک شرکت توزیع و فروش محصولات غذایی با نام ایکس 5 ، جهت پرداخت مشتریان خود از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری دیگری نیاز به پول نقد ، کارت اعتباری ، دسته چک و ... نخواهد بود و چهره مشتریان به تنهایی برای تایید اعتبار نقدینگی و موجودی حساب آنها کفایت خواهد کرد.


ایکس ۵ را می توان پیشروترین شرکت روسی در استفاده از فناوریهای دیجیتال عنوان کرد. این شرکت در حال حاضر در برخی از فروشگاه های خود در مسکو از سیستم شناسایی چهره بهره می گیرد. در حال حاضر دو فروشگاه بزرگ توزیع محصولات غذایی با نام " پرکرستوک " و " پیاتروچکا‌"   که زیر مجموعه شرکت ایکس 5 هستند، برای پذیرش پرداخت مشتریان به دوربین‌های تشخیص چهره مجهز شده‌اند.

به گفته ایوان ملنیک، مدیر نوآوری شرکت ایکس ۵ ،  در حال حاضر بیش از ۵۲ فروشگاه این شرکت  به فناوری تشخیص چهره مجهز شده اند و به زودی بیش از ۱۰۰ فروشگاه زنجیره ای دیگر به این تکنولوژی مجهز خواهند شد.


از طرف دیگر بسیاری از گروه های حقوق بشری، استفاده روز مره از  فناوری شناسایی چهره برای خرید محصولات غذایی را ناقض حریم خصوصی افراد می دانند و از آن به عنوان "دموکراسی خطرناک" یاد می‌کنند. چرا که عملکرد این  تکنولوژی (پرداخت الکترونیکی با تشخیص چهره) مستلزم این است که تمام اطلاعات لازم درباره شهروندان بصورت آنلاین در اختیار تمام مراکز خرید و فروشگاه ها قرار بگیرد. استفاده روزمره افراد از چنین فناوری هایی به معنای کنترل لحظه به لحظه زندگی شهروندان توسط دولت ها و ارائه دهندگان این فناوری نیز می‌باشد.


 

فناوری تشخیص چهره با سرعت زیاد، در بیشتر کشورها در حال پیشرفت و گسترش است.

ایوان ملنیک،‌ مدیر فناوریهای ایکس ۵ از طرح پرداخت با تشخیص چهره حمایت می‌کند و می‌گوید:‌ " این طرح راحت است، شما مجبور نیستید برای پرداخت کیف پول خود را همراه داشته باشید و  یا تلفن خود را از جیب خود بیرون بیاورید، فقط باید چهره خود را به دوربین پایانه فروش بشناسانید."

شیوع ویروس کرونا نیز موجب شد تا دولت ها و شرکت های نزدیک به دولت روسیه انرژی بیشتری برای گسترش این فناوری در پهناورترین کشور جهان بگذارند.

 

در طرف مقابل انجمن آزادی های دیجیتال روسیه موسوم به "روس کومووسبا"، سال گذشته یک کمپین علیه تکنولوژی تشخیص چهره‌ راه انداخت. در پی این کمپین دادخواستی علیه استفاده گسترده از فناوری شناسایی چهره در روسیه به دادستانی کل ارائه شده است. با این حال به نظر نمی رسد دادستانی کل این دادخواهی را پی گیری کند. در واقع، چالش اصلی این انجمن کاخ کرملین (دولت روسیه) است. دولت روسیه مهم ترین حامی فناوری تشخیص چهره است.

 

منبع :‌یورونیوز فارسی