روز کارگر


کارگران از ارکان اصلی کسب و کارها و مشاغل هستند . این قشر زحمت کش بازوان اصلی  حرکت هر جامعه‌ای به سوی پیشرفت، تعالی و شکوفایی هستند. رشد و توسعه هر کشوری در گرو استفاده بهینه از اندیشه و پتانسیل نیروی کار است.

بر اساس تصمیم سازمان بین المللی کار روز اول ماه مه میلادی در هر سال که معمولاً‌مصادف با روز 11 یا 12 اردیبهشت ماه می شود، بعنوان روز جهانی کارگر نامیده شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا، این روز بعنوان روز کارگر به رسمیت شناخته شده است.

در کشور ما نیز مطابق ماده 63 قانون کار، روز 11 اردیبهشت ماه هر سال به نام روز کارگر ثبت شده و تمامی کارگران مشمول قانون کار در این روز تعطیل رسمی هستند. به کارگیری کارگران و اجبار آنها به اشتغال به کار در روز کارگر، از طرف کارفرمایان منع قانونی دارد، مگر با رضایت و توافق کارگر. در صورت اشتغال به کار کارگران در این روز، باید اضافه کاری روز تعطیل به آنان پرداخت گردد.

 


روز جهانی کارگر

روز 11 اردیبشهت ماه که معمولاً مصادف با روز اول ماه می (مه) میلادی است،‌در ایران روز کارگر نامیده می شود. این روز برای تمامی کارگران مشمول قانون کار، ‌روز تعطیل رسمی محاسبه می شود و در صورت اشتغال کارگران در این روز، باید اضافه کاری روز تعطیل دریافت نمایند.