حضور و غیاب با qr code


در گذشته نه چندان دور ، راهکارهای حضور و غیاب و کنترل دسترسی ، محدود به ورود رمز و یا کارت و تگ‌های RFID بود.

 

اختراع و ابداع روش‌های بیومتریک و همچنین راهکارهای نوینی همچون لوکیشن موبایل، بلوتوث و کدهای QR، روش‌های ثبت تردد را متنوع‌تر و ایمن تر کرد.

 

در حال حاضر امکان استفاده از روش‌های متنوعی همچون اثر انگشت، چهره ، کف دست، NFC ، Bluetooth و  QrCode در کنار روش‌های قدیمی در حضورغیاب و کنترل دسترسی امکانپذیر است.

 

در این مقاله می‌خواهیم با Qr Code بیشتر آشنا شویم. اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با این فناوری هستید، این مطلب را تا انتها دنبال نمائید.

 

 

کد QR چیست ؟

QR مخفف عبارت Quick Response به معنای "پاسخ سریع" است.  QR Code یک عکس (بارکد) دو بعدی است که عملکردی شبیه به بارکد دارد، اما نسبت به بارکد پیشرفته‌تر است.

کد Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و اسکنرهای مخصوص خوانده شده و به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و … لینک شود.

برای شناسایی و خواندن QR Code ها دستگاه‌ها و اسکنرهای مخصوصی وجود دارد. در ضمن اپلیکیشن‌های مختلفی ارائه شده‌اند که قادر به اسکن کدهای QR از طریق دوربین گوشی‌های هوشمند هستند.

کد QR در کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد . دامنه استفاده از کد QR بسیار وسیع است. شما به زودی، بیش از پیش با این کد بر روی بسته‌بندی کالاها، نمایش فروشگاه، تبلیغات چاپی و هر تبلیغاتی که روی دیوار نصب شود و همچنین در ایمیل و وب سایت و بسیاری از موارد دیگر روبرو خواهید شد.

 

 

تفاوت QR Code و بارکد

بارکد تک بعدی مجموعه ای از خطوط عمودی است، اما  بارکد دوبعدی (۲D) یا کد QR داده ها در هر دو جهت ذخیره می‌کند و می تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن شود.

پاسخگویی سریع‌تر و ذخیره اطلاعات بیشتر، دو مزیت QR Code نسبت به بارکد است. یک کد بارکد حداکثر شامل 30 کارکتر می‌شود، اما کد Qr می‌تواند تا 7089 کاراکتر را در خود ذخیره کند. از طرف دیگر کدهای QR توسط ابزارهای مختلفی از جمله گوشی‌های هوشمند قابل خواندن هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها هم به مراتب گسترده‌تر از بارکدها می‌باشد.

 

 

چه اطلاعاتی در کد QR ذخیره می‌شود؟

کدهای QR ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات زیادی را دارند و می‌توانند اطلاعات متنوع و متفاوتی را شامل شوند.  این اطلاعات با توجه به نوع کاربری کد متفاوت هستند. به عنوان مثال یک کد QR ممکن است حاوی آدرس سایت خاصی باشد که با اسکن آن وارد سایت مورد نظر خواهید شد. ممکن است این کد، شماره تماس یک منبع مشخص را در بر گیرد. بسیاری از اطلاعات از جمله اطلاعات پزشکی افراد، کد شناسایی منحصر به فرد کارکنان، اطلاعات و جزئیات محصول و موارد دیگر قابلیت قرارگیری در کد QR را دارند.

هنگامی که با استفاده از دوربین و اپلیکیشن مخصوص اسکن در گوشی همراه و یا اسکنرهای مخصوص دیگر، یک کد QR را اسکن می‌کنید، دستگاه به طور اتوماتیک کد QR را آنالیز کرده و نسبت به اجرای برنامه مورد نیاز به منظور انجام سایر فرآیندهای مرتبط با کد QR وارد عمل می‌شود. به عنوان مثال اگر کد QR حاوی آدرس یک سایت باشد، به محض اسکن کردن آن ، مرورگر دستگاه اجرا شده و سایت مورد نظر نمایش داده می‌شود. اگر کد QR حاوی اطلاعات تماس مشخصی باشد، به محض اسکن آن در گوشی تلفن همراه، اپلیکیشن Contacts یا مخاطبین دستگاه اجرا و اطلاعات مورد نظر به عنوان یک مخاطب به لیست مخاطبین دستگاه اضافه می‌شود.

 

 

ساخت QR Code

با استفاده از برنامه های طراحی بارکد ۲ بعدی ، می‌توان اطلاعات مورد نظر را به صورت یک کد QR طراحی کرد. از طرف دیگر سایت‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با ارائه اطلاعات مورد نظر به آن سایت، کد QR آن را بسازید. از جمله این سایت‌های می‌توان به سایت Kaywa ، QRStuff و GoQR اشاره کرد.

 

 

QR Code در حضور و غیاب

پیشرفت تکنولوژی گزینه های متنوعی را برای ایجاد راه حل حضورغیاب و  کنترل دسترسی فراهم آورده است. یکی از این تکنولوژی‌ها، کد پاسخ سریع یا Qr Code می‌باشد.

فناوری QR Code می‌تواند به راحتی در یک سیستم حضورغیاب یا کنترل دسترسی ادغام شود و برای احراز هویت افراد و یا سایر کاربردها استفاده شود.

با اختصاص یک کد منحصر به فرد QR به هر یک از کارکنان و استفاده از اسکنرهای شناسایی QR Code ، می‌توان از این تکنولوژی در ثبت تردد کارکنان و همچنین کنترل دسترسی استفاده نمود.

 

Qr Code مختص به هر شخص می‌تواند بر روی یک کارت شناسایی چاپ شود و یا بر روی گوشی هوشمند پرسنل نگهداری شود.

 

علاوه بر احراز هویت، می‌توان اطلاعات مختلف هر پرسنل را در یک Qr Code ذخیره کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. به طور مثال برای کنترل ویروس کرونا در کشور چین،  اطلاعات پزشکی هر یک از افراد در یک Qr Code ذخیره می‌شود. اسکنرهای Qr در دستگاه‌های حضور و غیاب ادغام شده‌اند. برای احراز هویت هر شخص توسط دستگاه حضورغیاب یا کنترل دسترسی، ابتدا باید Qr Code مختص به آن شخص توسط اسکنر Qr موجود در دستگاه حضورغیاب یا کنترل دسترسی اسکن شود، در صورت تأیید اطلاعات پزشکی، شخص می‌تواند توسط ابزارهای احراز هویت دیگر مانند اثر انگشت یا چهره، تردد خود را ثبت کند و یا مجوز ورود بگیرد. این کدهای Qr بر روی گوشی‌های هوشمند افراد قرار دارد و به صورت مرتب به روز رسانی می‌گردد.