به لطف پیشرفت سریع فناوری ، گسترش استفاده از اینترنت ، ظهور گوشی‌های هوشمند و استفاده از  انواع نرم‌افزارهای کاربردی ، تغییرات اساسی در زندگی روزمره ایجاد شده است. این تغییرات ظهور کسب و کارهای جدید و تغییر روش‌های کاری را نیز در پی داشته است. از جمله این تغییرات،‌ ظهور روش جدیدی از کار معروف به دور کاری است.

 

در این روش کارکنان می‌توانند از هر جایی خارج از محل اصلی شرکت مانند خانه ، مسافرت ، کافه یا رستوران وظایف خود را به انجام برسانند. آن‌ها از طریق ابزارها و نرم‌افزارهای ارتباطی مختلف با دفتر اصلی (محل اصلی کسب و کار) و سایر همکاران ارتباط خواهند داشت. 

پدیده دورکاری در کشورهای پیشرفته از سالیان پیش جا افتاده است. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان دور کاری می‌کنند.

 در کشور ما نیز در چند سال اخیر به خصوص با شیوع ویروس کرونا، دور ‌کاری ارزش بیشتری پیدا کرده است. هر روز که می گذرد کار از راه دور محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

البته بسیاری از کارشناسان و منتقدان معتقدند طرح دورکاری در کشور ما،‌ موفقیت آمیز نخواهد بود. این منتقدان مواردی همچون آماده نبودن زیر ساختهای شبکه و اینترنت در کشور ، عدم مسئولیت پذیری برخی از کارمندان ، ضعف دستگاه‌های نظارتی و بی‌تجربگی را موانع اجرای این طرح در کشور می‌دانند. 

مهمترین الزام دورکاری ، آماده سازی زیر‌ ساخت‌های شبکه و اینترنت است.  همچنین کارمندانی که برای انجام دورکاری انتخاب می‌شوند باید دارای کامپیوتر،‌ خط تلفن و اینترنت با سرعت مناسب باشند.

برای کمک به شما در درک بهتر کار از راه دور (دور کاری) ، می‌خواهم مزایا و معایب دورکاری دقیق را به شما معرفی کنم. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتها با من همراه باشید.

 

 

مزایای دورکاری

 

1. حذف رفت و آمد

از آنجا که از خانه وظایف و مسئولیت‌های محوله را انجام می‌دهید ، لازم نیست که هر روز مسیر خانه تا محل کار را طی کنید. حذف رفت و آمد 3 مزیت عالی به دنبال خواهد داشت. 

اول : با حذف رفت و آمد ،‌در وقت شما صرفه جویی می‌شود. شما می‌توانید از زمان صرفه جویی شده، برای استراحت بیشتر و یا رسیدگی به امور شخصی استفاده کنید.

 دوم :‌ اگر مسیر رفت و برگشت به محل کار از برنامه روزانه شما حذف شود،‌ قطعاً‌ دیگر هزینه‌ای بابت ایاب و ذهاب پرداخت نخواهید کرد و می‌توانید پول آن را پس‌انداز نمایید. 

سوم : حذف رفت و آمد فقط برای شما سودمند نیست ، بلکه برای پاکیزگی محیط زیست نیز مفید است. کاهش رفت و آمدها، کاهش ترافیک را در پی خواهد داشت و در نهایت هوای پاکیزه تری را به ارمغان می‌آورد. 

2. بهره وری بیشتر

تحقیقات نشان می‌دهد، کار در خانه (دور کاری) رضایت شغلی بیشتری را بوجود می‌آورد.

دور کاری ، آزادی عمل و انعطاف پذیری بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد و شما با فراغ بال بیشتری به برنامه ریزی و انجام مسئولیت‌های محوله می‌پردازید.

شاید کار در محیط اصلی شرکت کمی استرس داشته باشد، اما وقتی در خانه کار می کنید ، فضای آشنای منزل برای شما آرام‌بخش خواهد بود. همچنین می‌توانید وقت بیشتری را در کنار خانواده سپری کنید و این مسأله به حفظ تعادل بین کار و زندگی کمک می کند.

 وقتی از شغل خود راضی باشید، بهره‌وری و راندمان کاری شما نیز افزایش می یابد. این برای کارفرمای شما خبر خوبی است. 

3. حفظ کارمندان

افزایش رضایت شغلی باعث می‌شود، کارکنان در فکر ترک و تغییر شغل نباشند و برای مدت طولانی در شرکت بمانند.

ترک شرکت از طرف کارکنان ، هزینه های سنگینی را برای یافتن جایگزین مناسب و آموزش وی ، بر سازمان تحمیل می‌کند. در ضمن یافت جایگزین مناسب، یک فرآیند بسیار زمانبر است. از این رو ، حفظ کارکنان برای یک کسب و کار بسیار مهم است. 

4. کاهش هزینه‌های عملیاتی

دور‌ کاری فقط برای کارکنان مفید نیست. کار از راه دور مزایای برای کارفرمایان و صاحبان مشاغل نیز دارد.  آنها علاوه بر حفظ استعدادهای (کارکنان) برتر خود ، قادر به کاهش بسیاری از هزینه‌ها نیز خواهند بود.

اگر تعداد پرسنل کمتری در محل اصلی شرکت حضور  داشته باشند،‌ بدین معنی است که فضای کاری کمتر و مبلمان و تجهیزات کمتری مورد نیاز است.

همچنین هزینه‌هایی همچون قبوض آب ،‌ برق ،‌ گاز و ... به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. 


اپلیکیشن حضور و غیاب راهکاری برای ردیابی و ثبت حضور و غیاب کارکنان دورکار است که می‌توانید از آن استفاده نمائید.

معایب دورکاری 

1. حواس پرتی

بزرگترین عیب دورکاری این است که احتمال حواس پرتی شما زیاد است. در محیط شرکت ، تحت نظارت مداوم رئیس خود خواهید بود. از این رو ، روی کار خود تمرکز خواهید کرد. اما در خانه عوامل محرک که باعث حواس پرتی و عدم تمرکز بر روی کار می‌شود،‌ بیشتر است. وسوسه تماشای تلویزیون ، مرور رسانه های اجتماعی و وب گردی و بسیاری از موارد دیگر ممکن است شما را از انجام وظایف کاری خود منحرف سازد. مقاومت در برابر این عوامل احساس مسئولیت و عزت نفس بالایی را می‌طلبد. 

2.  مشکل هماهنگی کارها 

قطعاً‌ انجام کارها به صورت دورکاری به صورت کامل  نمی‌تواند جایگزین حضور فیزیکی  در محل اصلی شرکت باشد.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه ارتباطات ، وجود شکاف ارتباطی بین همکاران در مسئله دور کاری ، کاملاً‌ ملموس است. شاید نیاز باشد کارکنان تغییرات و اطلاعات جدید را به صورت مرتب و مداوم تبادل کنند. ارتباط و تبادل اطلاعات از راه دور مسلماً‌ به راحتی روش حضوری نخواهد بود. 

3. امنیت

بحث دسترسی کارکنان به نرم‌افزارها و اطلاعات شرکت در محیط خارج از شرکت، می‌تواند خطری بالقوه برای امنیت اطلاعات و داده‌های سازمان باشد. دسترسی سایر افراد به پسوردها و اطلاعات شرکت می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به کسب و کار مربوطه وارد کند. 

4. تعامل کمتر انسانی

بودن در کنار هم در محیط کار، باعث می‌شود همکاران با هم صمیمی شوند و این دوستی و صمیمیت‌ ، شور و هیجان را به محیط کار می‌آورد. صرف یک وعده ناهار در کنار همکاران، دلچسب بوده و مقداری از استرس کاری را کاهش می‌دهد.

با کار طولانی مدت در خانه،‌ به مرور  دایره دوستان‌تان کوچک خواهد بود. شاید بتوانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی ، با دوستان و همکاران خود ارتباط برقرار کنید، اما ارتباط چهره به چهره هیچ جایگزینی ندارد. 

5. دور کاری یعنی کم کاری ؟! 

معمولاً‌ پرسنلی که به صورت روزانه در محل کار حاضر می‌شوند، احساس خوبی نسبت به همکاران دور کار خود ندارند. آن‌ها احساس می‌کنند که شما کمتر از آنها کار می کنید. از این رو وظیفه شماست که بیشتر کار کنید و به همه ثابت کنید که در خانه بیکار نمی‌نشینید.

 

چکیده

می‌توان موارد مختلف دیگری را هم جزو مزایا و معایب دور کاری بیان کرد. در این نوشتار سعی کردم به صورت خلاصه مزایا و معایبی که بیشتر جلب توجه می‌کند را بیان کنم.

معمولاً اهمیت و وزن مزایای دورکاری بیشتر از معایب آن است. دورکاری علاوه بر افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها را نیز در پی دارد. 

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، افزایش ارتباطات و محبوبیت دور کاری در نزد کارکنان، انتظار می‌رود تعداد کارکنان دور کار در آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد.

 

  • شما چه نظری راجع به دور‌ کاری دارید؟ آیا در کسب و کار شما از دور کاری استفاده می‌شود؟

 

  • لطفاً دیدگاه خود را در بخش نظرات درج نمائید.