احراز هویت بیومتریک


مراحل احراز هویت در دستگاه حضور غیاب بیومتریک


احراز هویت مبتنی بر بیومتریک مستقل از نوع ویژگی مورد استفاده (اثر انگشت،چهره،عنبیه و ...)، دارای دو مرحله ثبت نام  (Enrollment)و شناسایی (Identification/Verification) است. در مرحله ثبت نام، شناسه بیولوژیک مورد نظر (مثلا اثر انگشت) توسط سنسور(اسکنر) دستگاه اسکن شده و پس از پیش پردازش، ویژگیهای استخراج شده بصورت قالبها/الگوهایی (Templates) در پایگاه داده ذخیره می شود.

 

در مرحله شناسایی همان شناسه مجددا اسکن شده و پس از پیش پردازش و استخراج ویژگی و تعیین الگو، با الگوهای موجود در پایگاه داده مقایسه و تطبیق داده می شود و بر اساس میزان تطابق، پاسخ شناسایی (تائید یا عدم تائید) تعیین می گردد.


فرآیند شناسایی شامل دو روش تائید هویت (verification) و تعیین هویت (Identification) می باشد.

در تائید هویت، نام کاربری و ویژگی بیولوژیک فرد درخواست می شود. سپس ویژگی بیولوژیک فرد با ویژگیهایی که در پایگاه داده ذخیره شده، مقایسه شده و در نهایت پاسخ قبول یا رد اعلام می گردد. به این روش شناسایی، روش ترکیبی یا 1 به 1 گفته می شود. در احراز هویت 1 به 1 از دو حالت شناسایی استفاده می شود. مثلا در روش شناسایی به صورت ترکیبی با کارت و اثر انگشت، پس از شناسایی کارت دارای شماره شناسایی مربوط به فرد، وی بلافاصله انگشت تعریف شده با همان شماره را روی سنسور اثر انگشت قرار می دهد. دستگاه حضور و غیاب، الگوی اثر انگشت اسکن شده را با الگوی متناظر با شماره شناسایی (ID) کارت خوانده شده تطبیق می دهد و در صورت تایید، تردد ثبت می گردد.

 

در روش تعیین هویت، فرد شماره شناسایی خود را اعلام نمی کند و دستگاه حضور و غیاب تنها با دریافت (اسکن) اثر انگشت و مقایسه الگوی آن با تمام الگوهای موجود در پایگاه داده، هویت کاربر را در صورت ثبت نام در دستگاه تعیین می کند. البته گاهی فرض می شود کاربر حتما یکی از افراد ثبت نام شده در سیستم است و شبیه ترین فرد ثبت نام شده از پایگاه داده، بعنوان خروجی بازگردانده می شود. به این روش تطبیق، 1 به N گفته می شود. این روش بعلت عدم نیاز به شناسه (ID)، برای کاربران (پرسنل) راحت تر می باشد. اما چون در این حالت، اطلاعات عضو اسکن شده با تمامی اطلاعات الگوهای ذخیره شده در دستگاه حضور غیاب مقایسه و تطبیق داده می شود، طبیعتا اگر تعداد الگوهای ذخیره شده در دستگاه زیاد باشد، این تطبیق بیشتر زمان میبرد. البته در دستگاه های حضور و غیاب جدید، با استفاده از سخت افزار و الگوریتم پیشرفته، این مشکل تا حد زیادی حل شده است.

 

 

  

  بیشتر بدانید

                             

سیستم‌ بیومتریک به چه صورت کار می‌کند؟

بیومتریک – امنیت و حریم خصوصی

امنیت دستگاه حضور و غیاب یا راحتی کاربر ؟ | کدامیک مهمتر است ؟

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و سیر تکامل آن