در این نوشتار با انواع الگوریتم‌های شناسای چهره آشنا می‌شوید، درباره مزایا و معایب تکنولوژی تشخیص چهره مطالبی را مطالعه خواهید کرد، نکات مهم درباره دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره برای شما بیان می‌شود و کلی اطلاعات دیگر که باید درباره این سیستم بدانید، در اختیار شما قرار داده می‌شود. اگر علاقمند به این موضوع هستید تا انتها با ما همراه باشید.

تکنولوژی تشخیص چهره چیست ؟

تشخیص چهره یا Facial Recognition، فناوری شناسایی و تأیید چهره یک فرد با استفاده از یک عکس یا ویدئو است.  در تکنولوژی تشخیص چهره، ابتدا یک الگو و نمونه اولیه از مشخصات صورت بر روی سیستم ذخیره می‌شود و سپس در بازشناخت چهره، تصویر ورودی با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی، مقایسه شده و عمل تطبیق صورت می‌گیرد.

با توجه به افزایش محبوبیت فناوری‌های بیومتریک در سالیان گذشته ، بسیاری از شرکت های پیشرو  از جمله اپل، سامسونگ و گوگل از این تکنولوژی برای احراز هویت در دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای خود استفاده می‌کنند. یکی از شناسه‌های محبوب بیومتریک، تکنولوژی تشخیص چهره است که برای شناسایی و احراز هویت افراد از ویژگی‌های فیزیولوژیکی چهره استفاده می کند. با اینکه دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره در چند سال اخیر وارد ایران شده است، اما این تکنولوژی چندان جدید هم نیست و سابقه استفاده از آن به دهه 1960 میلادی بر می گردد.  

تشخیص چهره یک راه حل ساده و در عین حال مؤثر برای ردیابی حضور و غیاب پرسنل است. امروزه بسیاری از دستگاه‌های ثبت تردد به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز شده‌اند.

برای استفاده از فناوری تشخیص چهره ابتدا باید نمونه برداری اولیه (تعریف چهره) صورت گیرد. بدین منظور ابتدا توسط دوربین دستگاه حضور و غیاب، تصویر چهره فرد اخذ می‌شود.  در مرحله بعد، تصویر اخذ شده مورد پردازش قرار گرفته و ویژگی‌هایی از آن استخراج می‌شود و در نهایت ویژگی‌های به دست آمده، به صورت الگوهایی (Template) در پایگاه داده سیستم ذخیره می‌گردد. توجه داشته باشید که هر چه کیفیت عکس بهتر باشد، میزان خطا کمتر است. نور باید به حد کافی بوده و چهره در فاصله‌ای مناسب از دوربین باشد.

نقاط مهم شناسایی چهره

در سیستم‌های تشخیص چهره جدید، برای ثبت نام اولیه نیازی به حضور فیزیکی کاربر نیست. کاربر جدید می‌تواند عکس سلفی گرفته شده توسط گوشی هوشمند خود را برای سیستم حضور غیاب ارسال نماید. ثبت نام عکس ارسال شده توسط مدیر یا متصدی مربوطه،  بر روی دستگاه حضور و غیاب انجام می‌گردد.

 الگوریتم‌های تصویر برداری در دستگاه‌های مختلف با هم متفاوت است. در یک روش یک تصویر کامل و یک جا از صورت، بدون مشخص کردن نقاط ویژه تهیه شده و مورد پردازش قرار می گیرد. البته این روش دقت خیلی بالایی ندارد. به دلیل اینکه چهره‌ها کاملاً منحصر به فرد نیستند و گاه اتفاق می‌افتد که دو نفر (مخصوصا دو قلوها) از نظر مختصات کلی چهره شبیه هم هستند. 

در روش دیگر، نقاط معینی از چهره مانند قسمت هایی از چشم (فاصله پلک‌ها) ، فرم بینی و نقاط اطراف آن ، ابروها ، دهان ، گونه ، چانه و در بعضی از دستگاهها بافت پوست اسکن شده و پس از پردازش، ویژگی‌های مورد نیاز در قالب الگوهایی در بانک اطلاعاتی دستگاه  ذخیره می شود. نقاط اسکن شده در این روش تقریباً منحصر به فرد بوده و در طی زمان کمتر در معرض تغییر و تحول قرار می‌گیرند.

 

هنگام ثبت ورود و خروج، با قرار گرفتن کارکنان مقابل دوربین  دستگاه حضور و غیاب، چهره آنها اسکن شده و در صورت تطابق با الگوهای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی، تردد آنها ثبت می شود. در غیر اینصورت عمل شناسایی فرد موفقیت آمیز نبوده و تردد ثبت نمی شود. 

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

 

یکی از مزایای دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره این است که جهت ثبت تردد، نیازی به لمس کردن دستگاه حضور و غیاب نیست. بنابراین در محیط‌هایی مانند کارگاه‌های صنعتی ، عمرانی ، ساختمان‌سازی ، تراشکاری و ... که دست‌ها بیشتر درگیر کار هستند و ممکن است انگشتان دست وضعیت مناسبی جهت شناسایی و احراز هویت نداشته باشند، تشخیص چهره جایگزین مناسبی برای اثر انگشت است.

در ضمن در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که احتمال شیوع بیماریهای مسری مانند آنفلوآنزا ، کرونا و ...  از طریق سنسور اثر انگشت (به دلیل تماس انگشت کارکنان با سنسور اثر انگشت) وجود دارد، کارکنان می‌توانند با استفاده از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، بدوت تماس با دستگاه ساعت زنی و با خیال راحت تردد خود را ثبت نمایند. 

ما یک پست کامل و جذاب با عنوان بهترین دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در مجله حضور و غیاب نوشته ایم . برای مطالعه این پست اینجا کلیک کنید.

   

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

 

دستگاه تشخیص چهره راهکاری قابل اطمینان  برای ردیابی و محاسبه تردد کارکنان

در حال حاضر با فراگیری ویروس کرونا (covid-19) ، صاحبان کسب و کارها برای ردیابی ساعات ورود و خروج کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد آن‌ها، توجه بیشتری به روش‌های بدون تماس مانند تشخیص چهره دارند.

علاوه بر این، به علت استفاده اکثر افراد از ماسک، تولید کنندگان دستگاه‌های حضور و غیاب، تغییراتی در الگوریتم تشخیص چهره داده‌اند. الگوریتم‌های جدید ، قابلیت شناسایی و احراز هویت افراد با ماسک را فراهم می‌سازد.

 

 در  کنار همه مزایایی که  دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره دارند، این نکته را هم در نظر بگیرید که این دستگاه‌ها قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های کارتی و اثر انگشتی دارند. 

سیستم تشخیص چهره چطور کار می‌کند ؟

 

عملکرد سیستم تشخیص چهره شامل بخش ثبت نام و شناسایی می‌شود.

 

ثبت نام :

1. ورود تصویر چهره از طریق سنسور یا دوربین

2. پیش پردازش تصویر

3. استخراج ویژگی‌های منحصر به فرد تصویر

4. ایجاد الگو

5. ذخیره سازی الگو

 

عملکرد سیستم تشخیص چهره

 

شناسایی:

1. ورود تصویر چهره از طریق سنسور یا دوربین

2. پیش پردازش تصویر

3. استخراج ویژگی‌های منحصر به فرد تصویر

4. ایجاد الگو

5. تطبیق

6. شناسایی یا احراز هویت

 

 

سیر تکامل تکنولوژی تشخیص چهره

 

در عصر حاضر بیومتریک‌ها حرف اول را در احراز هویت می‌زنند. از میان بیومتریک‌ها تشخیص چهره را می‌توان به نوعی محبوب‌ترین و پرکاربردترین تکنولوژی مورد استفاده جهت احراز هویت به شمار آورد.

این فناوری راحت ترین و منسجم ترین راهکار در شناسایی افراد است. چرا که از یک طرف به علت بدون تماس بودن برتری محسوسی بر اثر انگشت دارد و از طرف دیگر ارزان‌تر از تکنولوژی تشخیص عنبیه است. در ضمن تکنولوژی جدید تشخیص چهره نیازی به مشارکت فعال کاربر در شناسایی ندارد، یعنی نیازی نیست کاربر چهره خود را مانند اثر انگشت، عنبیه و کف دست به صورت ثابت در معرض اسکن دستگاه قرار دهد. فقط کافی است چهره کاربر در معرض دید دوربین دستگاه تشخیص چهره تا فاصله 3 متری قرار گیرد، حتی اگر در حرکت باشد.

 

اما آیا تشخیص چهره از همان روز اول ،‌ همه این قابلیت‌های فوق‌العاده را داشته است ؟

 

خیر!

 

تکنولوژی شناسایی چهره از دهه 1960 و به ساده ترین روش ابداع شد. امّا به مرور زمان گسترش و توسعه یافته است. در ادامه به روند توسعه و پیشرفت این تکنولوژی می‌پردازیم.

 

 

تشخیص چهره دو بعدی

 

اولین سیستم‌های مبتنی بر شناسایی چهره از طریق اسکن تصاویر دو بعدی، افراد را شناسایی می‌کردند. در این روش با قرارگیری در جلوی دوربین، یک تصویر دو بعدی از چهره شما ثبت می‌شود. در زمان شناسایی این تصویر با تصاویر موجود در بانک اطلاعاتی، مقایسه شده و در صورتی‌که دو تصویر به اندازه کافی مشابه باشند، هویت تأیید می‌شود.

 

تشخیص چهره دوبعدی به ساده‌ترین شکل انجام می‌گیرد، امّا از دقت و امنیت بالایی برخوردار نیست. زیرا ویژگی‌های زیادی از چهره افراد را اسکن نمی‌کند و از همه مهمتر قادر به اسکن و تجزیه و تحلیل عمق چهره نیست. از طرف دیگر این تکنولوژی به دلیل اتکاء به نور مرئی محیط، در فضاهای تاریک کاربرد نداشته و عملکرد آن در محیط‌های کم نور نیز قابل اعتماد نیست.

دوربین‌های تشخیص چهره دو بعدی،‌ به سادگی توسط فیلم یا عکس دو بعدی از صورت فریب می‌خورند.

 

 

تشخیص چهره سه بعدی

 

در تشخیص چهره سه بعدی از نور مادون قرمز(IR)، برای شناسایی استفاده می‌شود. با تابش نور مادون قرمز به صورت و بازتاب و جذب آن توسط سنسور دوربین ، نقشه سه بعدی از چهره کاربر ایجاد می‌شود. در این روش عمل شناسایی چهره با دقت بیشتری نسبت به روش دو بعدی انجام می‌شود. در ضمن امنیت تشخیص چهره سه بعدی بالاتر است و جعل و فریب آن نیز دشوارتر از روش قبلی است.

 

 

شناسایی چهره با ماسک

 

با شیوع و فراگیری کرونا (Covid-19) و اجبار همگانی جهت استفاده از ماسک، ابتدا اختلالاتی در سیستم‌های تشخیص چهره بوجود آمد، ‌چرا که شناسایی از طریق شناسایی الگوهای نقاط مختلف روی صورت، از بالای چانه تا بالای ابرو (چانه، لب ها، گونه ها ، بینی،‌ ابرو و ...) صورت می‌گرفت. در صورت استفاده از ماسک، برخی از این نقاط پوشیده شده و دسترسی به تعداد قابل توجهی از نقاط مسدود می‌شود و در نهایت امکان شناسایی از این طریق را غیر ممکن و یا دشوار می‌سازد. به هنگام پوشیدن ماسک نقاط شناسایی کمتری از صورت باقی می ماند و به همین علت، شناسایی از این طریق با مشکل مواجه می‌شود.

 

این مشکل باعث ابداع روش دیگر در شناسایی چهره گردید. شرکت‌های ارائه دهنده دستگاه‌های تشخیص چهره با تغییر الگوریتم‌های شناسایی، نقاط مورد شناسایی را بر اساس نقاط دور چشم و ابروی فرد قرار دادند. چشم و ابروها نقاط ثابتی روی صورت هستند که با ماسک پوشیده نشده و به مرور زمان تغییر نمی کنند.

 

تشخیص چهره با ماسک

 

با اوج‌گیری شیوع کرونا، روش دیگری در دستگاه‌های بیومتریک ابداع شد که قبل از شناسایی چهره و یا بیومتریک‌های دیگر، ابتدا پوشش ماسک روی صورت توسط دوربین دستگاه چک می‌شود و در صورتی که شخص از ماسک استفاده نکرده باشد، مرحله بعد یعنی عمل شناسایی چهره، کف دست و یا ... انجام نمی‌شود. بنابراین در این روش احراز هویت و شناسایی فقط پس از تأیید پوشش ماسک انجام می‌شود. این روش برای حفظ سلامت و امنیت کارکنان و جلوگیری از گسترش کرونا در اماکن مختلف ابداع گردیده است.

 

 

شاهکار تکنولوژی تشخیص چهره

 

شرکت‌های ارائه دهنده راهکارهای شناسایی چهره،  از دو تکنیک کاربردی جدید برای توسعه محصولات خود استفاده کرده‌اند. این دو روش جدید عبارتند از :‌

 

1. شناسایی از طریق تابش نور مرئی

2. تکنیک Deep Learning (یادگیری عمیق)

 

تشخیص چهره با نور مرئی

 

این دو تکنیک، قابلیت‌های کاربردی بسیاری به سیستم ‌های تشخیص چهره بخشیده‌اند. در ادامه به این قابلیت‌ها و مزایا می‌پردازیم.

 

شرکت ZKTeco اخیراً با راه اندازی سری جدید محصولات تشخیص چهره با نور مرئی (VLFR) گام بزرگی در بازار تشخیص چهره برداشت. این شرکت می گوید VLFR (شناسایی چهره با نور مرئی)، نقص محصولات قبلی شناسایی چهره را پوشش می‌دهد. همچنین  از تکنیک یادگیری عمیق برای بهبود شناسایی چهره استفاده می کند و در تشخیص چهره های جعلی به مراتب عملکرد بهتری دارد.

 

یادگیری عمیق (Deep Learning) زیر مجموعه‌ای از یادگیری ماشین (ML)  است و به عنوان هوش مصنوعی بیومتریک شناخته می شود. این تکینک نقاط و ویژگی‌های بیشتری از چهره فرد را اسکن و تجزیه و تحلیل می‌کند و شناسایی چهره دقیق‌تری را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

 همانطور که گفته شد ، سیستم تابش نور مرئی از طریق الگوریتم ضد جعل خود و با استفاده از تکنیک تمایز نور ، وضوح و بافت چهره زنده را از تصویر جعلی تشخیص می‌دهد. این سیستم از دو دوربین استفاده می کند. یکی دوربین نور بصری است که برای شناسایی و تأیید چهره استفاده می شود، دیگری دوربین مادون قرمز است که برای تشخیص چهره های جعلی استفاده می شود. بنابراین افرادی که سعی می کنند هویت جعلی را با استفاده از تصویر روی کاغذ (پرینت یا عکس) یا تصاویر و فیلم‌های روی گوشی و تبلت خود تأیید کنند ، به سرعت توسط سیستم شناسایی شده و دسترسی آن‌ها تأیید نمی‌شود.

 

مزیت دیگر سیستم جدید تشخیص چهره در انعطاف پذیری روند تأیید است. به جای اینکه افراد مانند روش‌های قدیمی مستقیماً جلوی دوربین بایستند، می‌توان افراد را هنگام حرکت به محل ورود (در حال حرکت) شناسایی کرد. سیستم VLFR با نزدیک شدن چهره آنها را ردیابی و شناسایی می کند. حداکثر فاصله شناسایی نیز تا حدود 3 متر افزایش یافته است و  زمان شناسایی و تأیید نیز حدود 0.5 ثانیه است. در ضمن می‌توان چند نفر (حداکثر 5 نفر) را به صورت همزمان شناسایی کرد.

 

این سیستم می تواند چهره تعریف شده را با زاویه انحراف 30٪ (چپ، راست، بالا و پایین) تشخیص دهد. زاویه 30 درصدی به این معنی است که افراد حتی اگر در حال صحبت با شخصی در کنار خود باشند ، راه بروند و  فقط به اطراف نگاه کنند، شناخته می شوند. استفاده از کلاه یا عینک نیز سیستم را از کار تشخیص باز نمی دارد ، مگر اینکه وسایل قسمت زیادی از صورت را پنهان کنند.

 

یکی دیگر از امکاناتی که به سیستم‌های تشخیص چهره جدید اضافه شده است، امکان معرفی کاربر جدید بر روی دستگاه حضور و غیاب ، بدون نیاز به حضور کاربر در جلوی دوربین دستگاه است. در این روش ، شما با تلفن همراه یک عکس از خود گرفته و آن را برای سیستم حضور و غیاب می‌فرستید. متصدی حضور غیاب می‌تواند توسط آن عکس، چهره شما را به دستگاه  معرفی کند و به اصطلاح شما را به عنوان کاربر جدید بر روی دستگاه ثبت نام نماید.

 

مزایای تشخیص چهره

 

اگر بخواهیم  مزیت‌‌های سیستم جدید تشخیص چهره را به صورت خلاصه بیان کنیم، می‌توان قابلیت‌های زیر را بیان کرد:

 

شناسایی در حال حرکت

شناسایی سریع افراد

قابلیت ضد تقلب قوی

زاویه شناسایی وسیع تا 30 درجه

شناسایی دقیق چهره با نقاط و ویژ‌گی‌های بیشتر

شناسایی همزمان چند نفر

 

 


  بیشتر بدانید

 

بیومتریک چیست؟ مهمترین شناسه‌های بیومتریک کدامند؟  

بهترین بیومتریک کدام است؟| جدول مقایسه بیومتریک‌ها

فرآیند شناسایی در دستگاه‌های بیومتریک           

هک کردن دستگاه حضور و غیاب بیومتریک


 

تشخیص چهره در حرکت ، خوب یا بد ؟

 

همانطور که ذکر شد؛ یکی از جدیدترین قابلیت‌‌هایی که به نسخه‌های جدید تشخیص چهره اضافه شده است، ویژگی شناسایی در حرکت است. دستگاه‌های ثبت تردد دارای این فناوری، چهره را از فاصله 3 متری شناسایی می‌کنند. بنابراین نیازی نیست جهت ثبت تردد، فرد جلوی دوربین قرار بگیرد. فقط کافی است در محدوده شناسایی دوربین (حداکثر 3 متر و با حداکثر زاویه 30 درجه) عبور کند. این فناوری صورت افرادی که در این محدوده تردد داشته باشند، اسکن کرده و در صورت تطابق با الگو‌های ذخیره شده در حافظه آن، تردد ثبت می‌گردد. علاوه بر این، قابلیت شناسایی همزمان تا 5 نفر در این روش وجود دارد.

 

علیرغم مزیت ذکر شده،  می‌توان یک چالش نیز برای این روش در نظر گرفت :

 

اگر دستگاه حضور و غیاب شما در مکانی نصب شده باشد که احتمال حضور و تردد کارکنان در آن محدوده وجود دارد، امکان شناسایی اتفاقی افراد و ثبت مجدد تردد برای آنها وجود دارد.

 

بنابراین باید در نصب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره جدید، این موضوع را در نظر داشته باشید و دستگاه را در محوطه‌ای نصب کنید که امکان ثبت تردد اتفاقی وجود نداشته باشد و یا به حداقل برسد.

 

 

 آیا امکان هک یا دور زدن دستگاه حضور و غیاب  تشخیص چهره وجود دارد؟

 

یکی از روش‌های دور زدن دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، به خصوص دستگاه‌‌هایی که از الگوریتم‌های قدیمی استفاده می‌کنند، ساخت ماسک چهره، استفاده از عکس ، پرینت و فیلم چهره برای فریب دستگاه ثبت تردد است

نسخه جدید تکنولوژی شناسایی چهره، قابلیت تشخیص چهره اصلی (زنده) از نمونه تقلبی را دارد. به این قابلیت، Anti Spoofing یا تکنولوژی ضد تقلب تشخیص چهره می‌گویند.  با تکنولوژی ضد تقلب، امکان استفاده از نمونه‌های تقلبی جهت فریب دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره، نزدیک به صفر است.

 

تشخیص چهره ضد تقلب

 

2

روش دوم، هک و سرقت اطلاعات بیومتریک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره است. هک و سرقت الگوی‌های چهره از یک سیستم و معرفی به سیستم دیگر به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا به دلیل استفاده سیستم‌های بیومتریک مختلف از الگوریتم‌های اختصاصی متفاوت، سوء استفاده از این روش نیز چندان کاربردی نیست.

 

 

3 فاکتور بسیار مهم که باید در خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به آن توجه کنید

 

 

1. نوع و کیفیت دوربین

کیفیت تصویر، تأثیر زیادی در شناسایی سریع و دقیق چهره دارد. بنابراین هرچه دوربین دستگاه تشخیص چهره با کیفیت‌تر باشد، سرعت و دقت بیشتری در شناسایی خواهد داشت. استفاده از دوربین با کیفیت بالا، دقت احراز هویت چهره را افزایش می‌دهد به طوری که در محیط‌های با روشنایی بسیار بالا ، چهره به راحتی شناسایی می‌شود.

 

2. ظرفیت تعریف چهره

هر دستگاهی ظرفیت مشخصی برای تعریف کاربران دارد. به این نکته توجه کنید و دقت داشته باشید که تعداد مجاز تعریف الگوی چهره بر روی دستگاه منتخب شما، با تعداد کارکنانتان متناسب باشد.

 

3. الگوریتم شناسایی چهره

تشخیص چهره، از آن دسته فناوری‌هایی است که از ابتدا تا الان رشد و توسعه بسیاری داشته و تغییرات زیادی کرده است. الگوریتم‌های قدیمی تشخیص چهره، بسیار ساده و ضعیف بوده و علاوه بر عملکرد ضعیف در شناسایی، امکان جعل و تقلب در آنها زیاد است.

الگوریتم‌های شناسایی چهره جدید ، دارای سرعت و دقت عالی در شناسایی هستند و در ضمن امکان تقلب در آنها بسیار پائین و در حد صفر است. بنابراین استفاده از الگوریتم با کارایی بالا در سیستم‌های تشخیص چهره، موجب انجام سریعترین تطبیق و شناسایی با سرعت بالا خواهد شد.

 

خرید دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

توجه : این سایت نیز اطلاعات کاملی راجع به سیتسمهای شناسایی چهره در اختیار شما قرار میدهد.

 

ادغام  دوربین تب سنج با دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره

 

ماژول یا دوربین تب سنج برای اندازه‌گیری دقیق و سریع دمای بدن به کار می‌رود. این سیستم را می‌توان برای بررسی دمای بدن افراد در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی، مراکز تجاری،‌ مراکز آموزشی ، ادارات و شرکت‌های مختلف و ... به کار برد.

 

دوربین تشخیص دمای بدن قابلیت استفاده به صورت جداگانه و یا به  صورت آپشن بر روی دستگاه ساعت‌زنی را دارد. در صورت ادغام دوربین تب سنج با دستگاه حضور و غیاب،‌ سیستم ابتدا دمای بدن کاربر را بررسی کرده و در صورتی‌‌که دمای اندازه گیری شده نرمال باشد، دستگاه  شخص را توسط اثر انگشت یا تشخیص چهره احراز هویت می‌کند. اما در صورتی که فرد تب داشته باشد، احراز هویت صورت نمی‌گیرد و توسط آلارم به صورت صوتی یا تصویری به شخص اطلاع داد می‌شود.

 

 

چکیده

 

احراز هویت مبتنی بر مشخصات چهره، یکی از پرکاربردترین راهکارهای مورد استفاده در دستگاه‌های حضور غیاب و کنترل دسترسی است. به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، محبوبیت این تکنولوژی افزایش مضاعفی داشته است.

 

نسخه‌های اولیه فناوری تشخیص چهره دارای معایب فراوانی بودند، اما این تکنولوژی در طی زمان معایب و نواقص خود را رفع کرده و در حال حاضر یکی از کم نقص‌ترین راهکارهای احراز هویت به شمار می‌رود. الگوریتم جدید شناسایی چهره، با بهره‌گیری از فناوری‌های یادگیری عمیق و نور مرئی، علاوه بر رفع نواقص قبلی، مزایای بسیاری برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

 

مهمترین نکته در عملکرد و کارایی یک سیستم تشخیص چهره، داشتن دوربین با کیفیت بالا و استفاده از الگوریتم‌های نوین شناسایی صورت است. این دو موضوع تأثیر به سزایی در عملکرد دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره خواهد داشت.

 

مهمترین مزیت نسخه جدید شناسایی صورت نسبت به سایر بیومتریک‌ها، راحتی کار با آن است. در این فناوری،‌ نیازی به همکاری فعال کاربر نیست. تنها کافی است کاربر از جلوی دوربین تشخیص چهره عبور کند. سیستم تشخیص چهره به راحتی چهره افراد در حال حرکت را از فاصله 3 متری و با زاویه 30 درجه از دوربین شناسایی می‌کند. در صورتی که در سایر بیومتریک‌ها از جمله اثر انگشت، کف دست و عنبیه،  کاربر باید شناسه بیومتریک خود را از فاصله نزدیک در معرض دید اسکنر و دوربین قرار دهد.

 

 

امیدوارم این مقاله مورد توجهتون واقع شده باشه !

                

به نظر شما بهترین روش بیومتریک برای ثبت تردد کدام است ؟ شما از کدام راهکار برای ثبت تردد در سیستم حضور غیاب استفاده می‌کنید؟

 

* اثر انگشت، تشخیص چهره ، اسکن کف دست، شناسایی عنبیه *

 

لطفاً نظرتون را بگید و اگه تجربه‌ای هم در این زمینه دارید با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 


  بیشتر بدانید

 

مقایسه تکنولوژی تشخیص چهره و کف دست  

مقایسه تکنولوژی تشخیص چهر با اسکن عنبیه

2 مزیت حضور و غیاب تشخیص چهره بر اثر انگشت           

تشخیص چهره با یادگیری عمیق و نور مرئی

احراز هویت با تکنولوژی اسکن کف دست          

احراز هویت با تکنولوژی اسکن عنبیه چشم