اتوماسیون رستوران


کاربرد دستگاه حضور غیاب در رستوران 


یکی از کاربردهای دستگاه های حضور و غیاب استفاده در رستوران‌های شرکتها به عنوان بخشی از اتوماسیون تغذیه و رستوران است.

با توجه به اینکه یکی از موارد مهم در یک سازمان تأمین غذای پرسنل و مهمانان آن سازمان در زمان ناهار (و در برخی موارد صبحانه و شام ) می باشد. و در اکثر موارد غذای ارائه شده بصورت رایگان و یا بصورت یارانه ای می باشد، برای جلوگیری از سوء استفاده و صرفه جویی و اعمال کنترل و مدیریت دقیق تر، ایده مکانیزه شدن رستورانهای سازمانها و شرکتها مورد توجه قرار گرفته است  و وجود سامانه‌ای جهت کنترل، ثبت و نگهداری آمار غذای مصرفی پرسنل و همچنین کنترل عملیات مالی مربوط به رستوران و کنترل سریع و دقیق پیمانکاران در سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها از الزامات مدیریتی محسوب می‌گردد.

با مکانیزه شدن سیستم تغذیه رستوران در یک سازمان، ژتون های دستی از میان برداشته شده و صدور ژتون و فیش بصورت مکانیزه و توسط اتوماسیون تغذیه انجام خواهد گرفت و بدلیل ارتباط این سیستم با سیستم حضور و غیاب سازمان ، امکان سوء استفاده ( دریافت تعداد زیاد غذا توسط یک نفر و یا دریافت غذا با استفاده از کارت یا شناسه شخص دیگر،دریافت غذا توسط افراد غیرمجاز )‌ منتفی خواهد شد. با استفاده از سیستم مکانیزه تغذیه ، امکان برنامه‌ریزی و نظارت کامل بر تعداد سفارش غذای هر وعده وجود داشته و از پرداخت هزینه‌های اضافی و اسراف غذا جلوگیری خواهد شد. با ثبت و کنترل تعداد غذا و مخلفات ارائه شده در هر وعده، مدیران قادرند نظارت بیشتری بر هزینه‌های پرداختی به پیمانکاران داشته و در صورت نیاز می توان  وجه غذا را از فیش حقوقی پرسنل کسر نمود.

 یک سیستم  اتوماسیون تغذیه از 3مؤلفه زیر تشکیل شده است:

 

1-     دستگاه حضور و غیاب برنامه ریزی شده جهت رستوران

2-     نرم افزار اتوماسیون تغذیه نصب شده بر روی یک کامپیوتر

3-     پرینتر صدور فیش (ژتون)

 

در این سیستم ، هنگام سرو غذا ، پرسنل شناسه خود را در دستگاه حضور و غیاب رستوران (توسط کارت، انگشت یا چهره) ثبت می کنند و  در صورت مجاز بودن شخص مورد نظر،  یک فیش توسط پرینتر چاپ می شود. با ارائه فیش (ژتون)  مربوطه به متصدی مربوطه هر شخص غذای خود را دریافت می کند.