همانطور که در گذشته بیان شد، کارتخوان های بدون تماس (Contactless) جدیدترین کارتخوان های حضور و غیاب هستند که از تکنولوژی RFID شناسایی و تبادل اطلاعات از طریق فرکانس رادیوئی استفاده می کنند. بر خلاف کارتخوانهای بارکدی و  مغناطیسی، در نوع بدون تماس جهت خواندن کارت نیازی به تماس کارت با کارتخوان نیست و با نزدیک کردن کارت به کارتخوان عمل شناسایی یا تبادل اطلاعات صورت می گیرد.

کارتهای مورد استفاده در دستگاه حضور و غیاب عمدتاً به دو گروه 125Khz و 13.56Mhz تقسیم می شوند. این دو نوع کارت در ظاهر تفاوتی با هم ندارند و بخصوص توسط کاربران قابل تفکیک و شناسایی نیستند، اما در عمل تفاوتهای بسیاری با هم دارند.

 

 کارتهای 125Khz دارای سرعت کمتری در ارسال داده بوده و با نامهای Rfid و Proxy نیز شناخته می شوند. این کارتها دارای حافظه فقط خواندنی بوده و پس از یکبار نوشته شدن، حافظه این کارتها قابل نوشتن و تغییر توسط عموم نیست. از این کارتها بیشتر بعنوان کارت شناسایی (IdCard) در حضور و غیاب، کنترل تردد و ... استفاده می شود.

کارتهای 13.56Mhz که در ایران اغلب با نام مایفر (Mifare) شناخته می شوند، سرعت بیشتری در تبادل اطلاعات دارند و دارای حافظه قابل خواندن و نوشتن هستند. کارتهای مایفر نسبت به کارتهای قبلی حافظه بیشتری دارند.

این کارت ها بدلیل داشتن حافظه بیشتر و همچنین قابلیت نوشتن بر روی حافظه آن دارای کاربردهای فراوانی هستند و علاوه بر حضور و غیاب و دستگاه کنترل تردد در باشگاههای ورزشی، بوفه ها، فروشگاهها، جایگاه سوخت، حمل و نقل عمومی و ... نیز استفاده می شوند. مثلاٌ برای افزایش و کاهش اعتبار مالی و زمانی مشتریان در مترو و اتوبوسرانی و یا فروشگاهها می توان از این نوع کارت استفاده کرد. در ضمن می توان با رمزگذاری بر روی حافظه کارت مایفر، امنیت آن را افزایش داده و از دسترسی و دستکاری توسط افراد غیر مجاز جلوگیری نمود.