نسل جدید کارت‌های هوشمند، کارت‌های هوشمند بدون تماس (Contactless) هستندکه از فناوریRFID (RADIO FREQUENCY IDENTIFICATION ) استفاده می کنند. این کارت‌ها بدون تماس با دستگاه کارت خوان ارتباط برقرار می‌کنند. فقط کافی است این کارت در نزدیکی دستگاه قرار گیرد. این نوع کارت در مواقعی که نیاز به برقراری ارتباط سریع و حتی بدون دخالت دست وجود دارد، کاربرد بسیاری دارد. برای مثال برای ورود یک به اتاق، کارت ممکن است در جیب یا کیف شخص باشد و از همان محل و بدون نیاز به خارج کردن با دستگاه کارت خوان ارتباط برقرار کرده و مجاز بودن ورود بررسی شده و در باز شود. همچنین در بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل عمومی در دنیا به دلیل حجم زیاد مسافران و به خاطر سریع تر چک کردن بلیط از این نوع کارت‌ها استفاده می‌شود. 

 

اجزای کارت  RFID 


1- آنتن متصل به ریز تراشه     

2- تگ RFID ، این تگ توان موردنیاز را از طریق میدان مغناطیسی دریافت می‌کند تا بتواند ضمن تحریک ریزتراشه، داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درون خود را به سوی قرائت‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر بازگرداند. 

 3-  قرائت‌گر و آنتن دریافت اطلاعات: دستگاهی است که سیگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را از طریق امواج رادیویی به محیط اطراف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرستد.

 

بیشتر کارتهای تجاری RFID موجود در بازار از فرکانس  125KHz یا 13.56MHz استفاده میکنند. فرکانس پایین تر به معنی سرعت کمتر ارسال داده است. کارتهای هوشمند با فرکانس 13.56MHz غالبا از تراشه Philips با نام تجاری Mifare و یا Infineon (زیمنس) استفاده میکنند. 

 

کاربردهای RFID شامل سه دسته عمده زیر است : 

▪ ردیابی اشیا، مواد اولیه و قطعات در زنجیره تولید یک کالا

▪ ردیابی کالاها در حین تولید
▪ 
کاربردهای امنیتی و ضدسرقت و کنترل تردد                

 

مزیت RFID نسبت به بارکد 

▪ عدم نیاز به دید مستقیم هنگام خواندن و نوشتن تگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

▪ خواندن همزمان چندین تگ با هم 
▪ 
خواندن اطلاعات از RFID نسبت به بارکد با سرعت بسیار بالاتری صورت می گیرد.

• مشکلات بالقوه و کیفیت بد پرینت بارکدها، موجب عدم امکان دسترسی به اطلاعات درون آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، این مشکل با استفاده از RFIDها برطرف خواهد شد.

▪ بارکدها برچسبهایی فقط خواندنی هستند و اطلاعات آنها قابل تغییر نیست. در حالیکه RFID توانایی خوانده شدن و نوشته شدن مجدد را دارد.

▪توسط بارکد تنها می توان یک کالا را ردگیری نمود، اما با استفاده از RFID می توان عملیاتی چون ثبت وقایع، پارامترها، اندازه گیری ها و ... را انجام داد.

▪طول عمر کارتهای RFID از کارتهای بارکدی بیشتر است. 

 

معایب  RFID      

1- RFID قیمت بالاتری نسبت به بارکد دارد.

2- امنیت پائینتر نسبت به بارکد : امکان خواندن اطلاعات موجود در تگ RFID توسط کارتخوانهای دیگر وجود دارد.

3- تداخل : بدلیل اینکه در تکنولوژی RFID قابلیت خواندن چندین تگ بصورت همزمان وجود دارد، امکان تداخل سیگنالهای ارسال شده وجود دارد.

 

کارت مایفر محبوب ترین و متداولترین کارت RFIDدر دنیا است.برند mifare متعلق به کمپانی NXP می باشد. این کارت دارای حافظه قابل خواندن و نوشتن تا بیش از 100.000 بار است و قابلیت خواندن کارت تا فاصله 10 سانتی متری را دارد. کارت مایفر همچنین دارای ماژول امنیتی جهت مسدود کردن دسترسی های غیر مجاز به کارت است. (از قسمتی از کارت مایفر جهت رمزگذاری برای بر روی کارت استفاده می شود.) 

 

پرکاربردترین کارتهای مایفر در ایران 

کارت Mifare 1K ، کارت Read/Write ، با موج فرکانسی 13.56MHz و 16 Segment 

کارت Mifare 4K ، کارت Read/Write ، با موج فرکانسی  13.56MHz و 64 Segment 

 

 عمده ترین موارد استفاده از کارت های مایفر 

بلیط الکترونیکی، کارت اتوبوس ، کارت وفاداری،کارت شناسایی ، کارت دسترسی ،کارت شهر بازی،کارت مترو ، دستگاه حضور و غیاب ، دستگاه کنترل تردد  ، پارکینگ ، باشگاه ، سلف سرویس (رستوران) و ... .

 

امروزه اکثر دستگاههای حضور و غیاب از کارتخوان و کارتهای هوشمند بدون تماس استفاده می کنند.