منبع تغذیه دستگاه حضورغیاب


آشنایی با منبع تغذیه (آداپتور) دستگاه حضور و غیاب


در این پست می خواهیم راجع به منبع تغذیه (Power Supply ) در دستگاه حضور غیاب صحبت کنیم. دستگاه های حضور و غیاب نیز مانند بسیاری از دستگاههای الکترونیکی ، نیازمند به  ولتاژ الکتریکی بسیار پائین تر از ولتاژ برق شهر است. همانطور که می دانید ولتاژ برق شهری در ایران در حدود 220V است. ولی ولتاژ مورد نیاز در دستگاههای الکتریکی مانند دستگاه حضور و غیاب در حدود 5V الی 12V می باشد. بنابراین جهت تبدیل ولتاژ متناوب برق شهری به ولتاژ مستقیم در دستگاه حضور و غیاب ، به یک منبع تغذیه بعنوان مبدل نیاز داریم . این منبع تغذیه در اکثر دستگاهها از نوع سوئیچینگ است.

 

منبع تغذیه سوییچینگ که با نام SMPS (مخفف Switch-Mode Power Supply ) شناخته می شوند در حقیقت یک منبع تغذیه الکترونیکی است و شامل یک کنترلر سوییچینگ است تا توان الکتریکی را به خوبی به سطح ولتاژ دیگری تبدیل کند. مانند دیگر منابع تغذیه یک منبع تغذیه سوییچینگ در حقیقت مبدلی است که می تواند به یک منبع بزرگتر (برق شهر) متصل شود و یک مدار را با جریان و ولتاژ متفاوت تغذیه نماید این مدار می تواند یک کامپیوتر، لپ تاپ یا شارژر موبایل و یا دستگاه حضور و غیاب باشد. برخلاف یک منبع تغذیه خطی ترانزیستور های قدرت یک منبع تغذیه سوییچینگ مدام در حال خاموش و روشن شدن هستند که کمترین اتلاف توان را در این وضعیت دارند. و به همین دلیل اتلاف انرژی آنها بسیار کمتر است. این یکی از بزرگترین مزیت های این منابع تغذیه است. ولتاژ خروجی در منابع تغذیه سوییچینگ با تنطیم زمان خاموش یا روشن بودن ترانزیستور ها انجام می گیرد اما یک منبع تغذیه خطی با اتلاف انرژی در ترانزیستور ها، ولتاژ خروجی را کنترل می کند و به همین دلیل راندمان کمی دارد. و همینطور یک منبع تغذیه سوییچینگ به مراتب از مشابه خطی آن بخاطر ترانس کوچکتری که لازم دارد سبک تر و کوچکتر است.

منابع تغذیه سوییچینگ به عنوان جایگزینی برای منابع تغذیه خطی به خصوص اگر راندمان بالاتر و حجم و وزن کمتر مورد نظر باشد مورد استفاده قرار می گیرند. البته این منابع پیچیده تر هستند و قطع و وصل جریان اگر به خوبی فیلتر نشود خود می تواند ایجاد نویز کند و در صورت طراحی بدون در نظر گرفتن پیچیدگی های لازم احتمالا سبب کاهش ضریب توان می شود.

یک منبع تغذیه سوییچینگ هم جریان و هم ولتاژ را می تواند کنترل کند بسته به این که در خروجی آن خازن یا سلف باشد و تنظیمات الکتریکی مشخص می کند که کدام کمیت الکتریکی را قرار است کنترل کند. قطعاتی مربوط به سوییچینگ ( از قبیل ترانزیستورها ) وقتی که در وضعیت هدایت کامل هستند تقریباً هیچ مقاومتی ندارند و وقتی که در وضعیت قطع هستند هیچ جریانی را از خود عبور نمی دهند. و از نظر تئوری با راندمان 100 درصد کار می کنند و هیچ توانی را تلف نمی کنند.

 

بزرگترین مزیت منابع تغذیه سوئیچینگ راندمان بالای آنهاست چون این مدار توان کمی هنگام قطع و وصل تلف می کند. از دیگر مزایای آن می توان به حجم کوچک و سبک بودنش اشاره کرد. از معایب منابع تغذیه سوئیچینگ می توان به پیچیدگی زیاد، تولید دامنه های بالا، تولید فرکانس های بالا که نیاز به یک فیلتر پایین گذر را ایجاد می کند تا مانع از تداخل میدان های مغناطیسی شود و همچنین ریپل ولتاژ در فرکانس سوئیچینگ و هارمونی های آن اشاره کرد.

منابع تغذیه سوئیچینگ ارزان قیمت می توانند سبب تداخل در سیستم برق و تغذیه اصلی (ورودی) شوند و در تجهیزات الکترونیکی که از همین فاز تغذیه می کنند ایجاد اختلال و مشکل کنند. همچنین منبع تغذیه سوئیچینگ ارزان قیمت طول عمر مفید کمی دارد. بنابراین منبع تغذیه سوییچینگ را باید از شرکتی که توان فنی و مهندسی بالایی دارد خریداری کنید و از خریداری منابع سوییچینگ ارزان قیمت و بی کیفیت که در بازار به وفور یافت می شوند خود داری کنید چون به تجهیزات الکترونیکی خود صدمه می زنید.


تعویض سوئیچینگ در دستگاه حضور و غیاب کار ساده ایست. موقع تعویض سوئیچینگ سوخته یا معیوب، ابتدا دستگاه حضور و غیاب را از برق شهری جدا کنید. بعد از باز کردن قاب دستگاه حضور و غیاب اتصال سوئیچینگ را از کابل برق و ورودی برق برد دستگاه حضور و غیاب قطع کرده و سوئچینگ جدید را همانند سوئیچینگ قبلی به کابل برق و برد دستگاه حضور و  غیاب توسط هویه و سیم لحیم اتصال دهید.