کارت هوشمند بیومتریک


با توجه به پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن ارائه انواع خدمات، یکپارچه سازی اطلاعات هویتی شهروندان، یکی از ملزومات اصلی است. علاوه بر این به علت اهمیت امنیت اطلاعات، لزوم کد‌ گذاری داده‌ها و استفاده از روشهای شناسایی نوین احساس می‌شود.  کارت‌های هوشمند بیومتریک، راهکاری مطمئن جهت ثبت و ذخیره سازی اطلاعات هویتی و احراز هویت افراد است که به صورت گسترده در کشورهای مختلف به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

امکان یکپارچه‌سازی انواع سیستم‌های احراز هویت (اثر انگشت، الگوهای صورت، عنبیه چشم و ...) با اطلاعات مشخصات فردی (اطلاعات هویتی، پزشکی، بانکی و ...) بر روی این کارتها وجود دارد. با ادغام این داده‌ها بر روی کارت، امکان ارائه انواع خدمات بنابر سطح مجوز و اعتبار تعریف شده برای هر فرد امکانپذیر است. این کارت ها مجهز به فناوری پیشرفته تطبیق و مقایسه بر روی کارت   (Match On Card ) می باشند.

 

 

کارت شناسایی بیومتریک چیست؟

 

کارت‌ شناسایی بیومتریک یا Biometric ID Card ترکیبی از کارت‌ شناسایی و یک یا چند شناسه بیومتریک (اثر انگشت، الگوهای صورت، عنبیه چشم و ...)  است. این کارت‌ها کاملاً مورد اعتماد هستند و تقلب و سوء استفاده در آنها تقریباً غیر ممکن است.

 

سیستم بیومتریک روی کارت نوعی احراز حویت بیومتریک است که در آن تمام مراحل احراز هویت بیومتریک ، از جمله اخذ و ذخیره سازی نمونه بیومتریک و تأیید آن ، بر روی تراشه موجود در کارت هوشمند اجرا می‌شود. بر روی این کارت، می‌توان علاوه بر شناسه‌ بیومتریک ، از فناوری شناسایی بدون تماس (RFID) نیز استفاده نمود.

 

درون کارت‌های هوشمند یک تراشه یا چیپ حافظه جایگذاری شده است که علاوه بر فضای نگهداری اطلاعات افراد در حافظه، دارای یک پردازنده داخلی است که می‌تواند عملیات گوناگون (ثبت و تأیید داده‌ها) را درون کارت اجرا نماید.

 

 

کارت بیومتریک چگونه کار می‌کند؟

 

روند کار کارت هوشمند بیومتریک شامل دو مرحله است .

 

1. ورود و ثبت اطلاعات داخل کارت (ایجاد و تولید کارت)

 

در این مرحله کلیه اطلاعات مورد نیاز هویتی (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، عکس و ...)‌ ،‌ اطلاعات بانکی (نام، نام خانوادگی، شماره حساب، رمز دوم، شماره کارت) و سایر داده‌ها از جمله اطلاعات پزشکی فرد بر روی کارت ذخیره می‌شود.  سپس از طریق یک اسکنر (دوربین) ، مشخصات بیومتریک شخص (اثر انگشت،‌الگوی چهره و ...) اخذ شده و به صورت کد گذاری شده داخل تراشه موجود در کارت ذخیره سازی می‌شود. علاوه بر این می‌توان تصویر شخص به همراه اطلاعات اصلی هویت فرد را بر روی کارت چاپ کرد.

 

   2. بررسی و تأیید اطلاعات کارت

 

علاوه بر اینکه می‌توان همانند روش سنتی، افراد را از طریق اطلاعات روی کارت شناسایی کرد، از طریق اطلاعات ثبت شده داخل کارت نیز امکان شناسایی وجود دارد.

 

برای بررسی کارت شناسائی بیومتریک ، اطلاعات کارت از طریق کارتخوان (اسکنر) مخصوص به نرم افزار شناسایی روی کامپیوتر ارسال شده و پس از تأیید آن، خدمات مورد نظر ارائه می‌شود.

 

البته امکان بررسی و تأیید اطلاعات توسط تراشه داخل کارت نیز وجود دارد که به این روش Match On Card می‌گویند. در این روش شناسه بیومتریک فرد با اطلاعات (الگوی اولیه تعریف شده) بیومتریک ذخیره شده بر روی کارت، مقایسه شده و در صورت مطابقت، احراز هویت تأیید می‌شود.

 

 

 

کاربرد کارت بیومتریک

 

کارت بیومتریک  کابردهای گوناگونی دارد و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به طور مثال کارت هوشمند ملی جدید در کشورمان، یک نمونه کارت بیومتریک است که در آن اطلاعات هویتی شهروندان با داده‌های بیومتریک (اثر انگشت) ادغام شده است و در حال حاضر جهت شناسایی و ارائه خدمات در برخی از ادارات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کشور هند از یک کارت هوشمند بیومتریک به نام Aadhaar ، جهت ارائه انواع خدمات به شهروندان هندی استفاده می‌شود. در این کارت، الگوی بیومتریک اثر انگشت و عنبیه افراد در کنار اطلاعات هویتی افراد بر روی کارت ذخیره شده است.

 

کارت بیومتریک، علاوه بر امکان دریافت انواع خدمات الکترونیکی دولتی دارای کاربردهای مختلفی است. برخی از این کاربردها به شرح زیر است:

 

·        ثبت ورود و خروج کارکنان (حضور غیاب)

·        سلف سرویس رستوران‌های مشاغل مختلف

·         کنترل دسترسی به اماکن مختلف

·        اتصال به حساب بانکی و استفاده به عنوان کیف پول

·        دریافت خدمات پزشکی و درمانی پس از احراز هویت توسط کارت

·        سیستم رأی گیری

·        جایگزین پاسپورت جهت احراز هویت و کنترل تردد در پایانه‌های مرزی (فرودگاه‌ها)

·        کارت شناسایی دانشجویان و دانش‌آموزان