رفع مشکلات اثر انگشت


عدم شناسایی اثر انگشت و راهکارهای آن


اثر انگشت یکی از پرکاربردترین بیومتریک‌ها در دستگاه‌های حضور و غیاب است. با این حال 

عوامل بسیاری باعث می‌شود،‌ احراز هویت و شناسایی با انگشت با مشکل مواجه شود. با راهکارهای ساده‌ای می‌توان بیشتر این مشکلات را مرتفع نمود. در ادامه برخی از مشکلات شناسایی اثر انگشت و راهکار رفع مشکل را با هم مرور می‌کنیم.



1- در محیط‌های کارگاهی که کارهای فیزیکی با دست انجام می شود و یا در آزمایشگاه‌ها که دست با انواع مواد شیمیایی در تماس است، بهتر است کارکنان مربوطه جهت محافظت اثرانگشت از دستکش استفاده نمایند.

 

2- برای ثبت تردد از طریق اثرانگشت ، انگشتانی را بر روی دستگاه حضور و غیاب معرفی نمائید که کمتر در معرض تماس و اصطکاک با اجسام و مواد هستند. (مثلاً انگشت شصت)

 

3- حتی الامکان از هر شخص 2 نمونه اثر انگشت (از هر دست یک انگشت) تعریف گردد تا در صورت ایجاد مشکل برای انگشت یک دست،‌ از انگشت دست دیگر جهت ثبت تردد استفاده شود.

 

4- هنگام تعریف اثر انگشت و یا ثبت تردد،‌ باید انگشت مورد نظر از حیث خیس بودن، ‌آغشته بودن به کرم یا روغن و کثیف بودن پاکسازی شده باشد.

 

5- هنگام ثبت تردد در هوای خیلی سرد،‌ به خصوص در تردد اول وقت (صبح) مواظب باشید که انگشت شما سرد و یخ زده و یا خیلی خشک نباشد. چند دقیقه قبل از ثبت تردد، انگشت خود را گرم نگه دارید. یک راهکار برای انگشتانی که از این حیث دچار مشکل می شوند،‌ این است که هنگام ثبت تردد با دمیدن هوای بازدم از طریق دهان (ها کردن) بر روی انگشت مورد نظر، سعی کنید دمای آنرا متعادل کرده و کمی مرطوب (نه خیس) کنید.

 

6- یک تکنیک برای شناسایی بهتر اثر انگشت افرادی که مشکل یا تأخیر در شناسایی اثر انگشت دارند، این است که انگشت مورد نظر را دوبار تعریف کنید.

 

7- هنگام انگشت نگاری و ثبت تردد،‌ انگشت خود را به یک صورت و با فشار متعادل و به صورت کامل بر روی سنسور(اسکنر) انگشت قرار دهید. انگشت خود را خیلی بر روی سنسور فشار ندهید و یا خیلی سست بر روی سنسور قرار ندهید.

 

8- در تنظیمات اکثر سنسورهای اثر انگشت گزینه ای به نام  Rotation وجود دارد. در صورت فعال بودن این گزینه، با چرخش انگشت بر روی سنسور تا 90 یا 180درجه هم امکان تطابق و شناسایی اثر انگشت وجود خواهد داشت. در صورت تنظیم این بخش، اگر کارکنان انگشت خود را به صورت اریب بر روی سنسور قرار دهند، به احتمال خیلی زیاد مشکلی جهت شناسایی نخواهند داشت.

 

9- سطح سنسور(اسکنر) اثر انگشت را همیشه تمیز نگه دارید. 

 

10- دقت کنید که زمان‌های تبادل اطلاعات بین دستگاه با کامپیوتر با زمان‌های ثبت تردد تداخل نداشته باشد.

 

 11- باید دمای محل استفاده از دستگاه حضور و غیاب متعادل باشد (نه خیلی گرم، نه خیلی سرد) تا در کارکرد دستگاه و شناسایی اثر انگشت خللی ایجاد نشود.

 

12-   اگر  دستگاه حضور و غیاب در شناسایی برخی از انگشت‌ها مشکل داشت و رعایت نکات فوق نیز مؤثر واقع نشد، آن اثر انگشت‌ها را از دستگاه حذف کرده و انگشتان دیگر را معرفی کنید.