غلبه بر موانع کسب و کار کوچک


داشتن یک کسب و کار کوچک،‌ به معنی مسئولیت کاری زیاد است. یعنی به جز مدیرعاملی باید حواستان به تولید، امور اداری، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی و فروش هم باشد.

این نکته را در ذهن خود حک کنید که باید فعال باشید و بتوانید کنترل روزانه امور را در دست بگیرید. مسیر توسعه و پیشرفت کسب کارتان کاملاً به خوتان بستگی دارد.

در دنیای کسب و کار علاوه بر اینک هر روز مملو از فرصت‌ها برای پیشرفت است، موانع بسیاری نیز وجود دارد. به عنوان یک صاحب کسب و کار شما دائماً‌ در حال پرش از موانع هستید و آتش‌ مشکلات را خاموش می‌کنید.

 

شما می‌توانید با استفاده از پیشنهادات زیر کمی راحت‌تر از این موانع رد شوید و به سوی اهداف خود حرکت کنید.

 

 

 

 

1

در انتخاب کارکنان و همکاران خود دقت کنید


غلبه بر موانع کسب و کار کوچک

 

یکی از مهم‌ترین اولویت ها در توسعه کسب و کار کوچک، انتخاب کارکنان برای شرکت است.

در یک کسب و کار کوچک، تعداد کارکنان محدودی وجود دارند. حتی در برخی از کسب و کارها شاید تعداد پرسنل از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر باشد. بنابراین افزودن نیروهای با استعداد به تیمی که دارید،‌ وقتی همان یک یا دو نیروی جدید درصد قابل توجهی از کارکنان شما را تشکیل می‌دهند،‌ اهمیت زیادی دارد.

پیدا کردن افرادی که با فرهنگ شما متناسب باشند، ‌دیدگاه یکسانی با شما داشته باشند و بتوانند به صورت مستمر با شما همکاری کنند، از مهم‌ترین کارهایی است که برای تضمین موفقیت خود می‌توانید انجام دهید.

بنابراین خود را با افرادی ‌ احاطه کنید که شناخت و اعتماد دو طرفه‌ای بین شما وجود دارد. انتخاب درست افرادی که بتوانید برای دستیابی به اهداف،‌ به آن‌ها تکیه کنید،‌ برای موفقیت بسیار مهم و حیاتی است. این افراد در برابر مشکلات و موانع از شما حمایت خواهند کرد.

البته این به معنای استخدام دوستان و افراد خانواده‌تان نیست. شاید هم حتی در مواردی انتخاب افراد خانواده یا دوستان نزدیک، در کسب و کار به شما ضربه بزند.

شما باید شناخت کاملی از کسب و کار خود داشته باشید و بتوانید کارکنان متناسب با آن شغل و همسو با تفکرات خود را انتخاب و استخدام نمائید.

 

 

2

از قیمت گذاری احساسی خودداری کنید


غلبه بر موانع کسب و کار کوچک

 

بسیاری از صاحبان کسب و  کار و دارندگان مشاغل برای قیمت گذاری و تعیین قیمت اصلی محصول یا خدمات خود مشکل دارند. معمولاً وقتی بحث قیمت گذاری روی محصول یا خدمتی می‌رسد که به مشتری ارائه می‌دهیم، کار برای خیلی از ما سخت می‌شود و با کلی چالش اخلاقی و احساسی روبرو می‌شویم.

پول به سختی به دست می‌آید، اما همیشه لازم نیست که اینطور باشد. راه حل کلیدی این است که در مورد قیمت گذاری احساسی عمل نکنید.

 قیمت گذاری درست و منطقی روی محصولات و خدمات کار دشواری ‌است، اما با تجزیه و تحلیل دقیق هزینه‌ها و پتانسیل‌های رقابتی، شما می توانید با سر خود قیمت گذاری کنید نه با قلب خود.

هرچه زودتر کنترل استراتژی قیمت گذاری روی کارتان را در دست بگیرید، زودتر هم به سودآوری خواهید رسید.

 

 

3

در بودجه بندی و هزینه‌های خود صرفه جو و سخت گیر باشید

 

غلبه بر موانع کسب و کار کوچک

راه اندازی یک کسب و کار هزینه‌بر  است و نیازمند یک پشتوانه مالی مطمئن برای رشد قدرتمند و مناسب است.

یکی از چالش‌های همیشگی کسب و کارهای کوچک، نحوه مدیریت سرمایه است. دلیل این است که معمولاً مشاغل کوچک از بودجه و امکانات محدودی برخوردار هستند. به همین خاطر حتی یک صرفه جویی کوچک نیز می‌تواند به مرور مزیت فوق‌العاده‌ای را برای آن به همراه داشته باشد.

اگر نگاهی به هزینه‌های پیش روی شرکت داشته باشید، متوجه خواهید شد که شما بودجه بندی سختی در پیش دارید. هزینه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید، هزینه انررژی مصرفی و سایر هزینه ها نیازمند یک سرمایه در گردش است که باید در اختیار شما باشد.

معمولاً صاحبان مشاغل با یک سرمایه‌ای کار خود را شروع می‌کنند. اگر چه ممکن است هنگام شروع به کار، احساس سرخوشی را تجربه کنند،‌ اما جایگزین کردن هیجان با عقل سلیم و  صرفه جویی در هزینه‌ها، مانع ورشکستگی شرکت می‌گردد و ادامه حیات شرکت را در پی خواهد داشت.

صرفه‌جویی یا ولخرجی در هر مبلغ ناچیزی، بودجه آتی شرکت شما را تأمین یا خراب خواهد کرد.

 

 

4

ارزیابی مستمر کارمندان،‌خدمات و محصولات

 

غلبه بر موانع کسب و کار کوچک


هنگام ارزیابی محصولات و خدمات و یا ارزیابی عملکرد کارمندان خود، مسامحه و چشم پوشی نکنید و با اصطلاح بر روی دیدگان خود چشم بند نزنید.

آنچه قبلاً کار کرده است،‌ ممکن است در بازار امروز و فردا قابل اجرا نباشد. تغییرات را بپذیرید و اجازه بدهید با یادگیری و رشد مستمر برای خود و مجموعه کاری‌تان، بتوانید رقابتی بمانید.

شما می‌توانید با تاکتیک‌ها و استراتژی های نو آورانه و مبتنی بر فناوری، در بازار مزیت رقابتی ایجاد نمایید و همیشه در مسیری رو به رشد قرار بگیرید.

 

 

5

بر روی فروش تمرکز کنید

 

غلبه بر موانع کسب و کار کوچک


شما برای رشد مستمر مجموعه کاری‌ خود، نیاز دارید که اولویت‌ها را لحاظ کنید. هر کسب و کاری معمولاً با روش‌‌های مختلفی سعی در پیشبرد اهداف خود دارد، امّا یک نسخه مشترک می‌تواند در همه کارها مؤثر واقع شود و آن نسخه، تمرکز بر فروش است.

کسب و کار شما بدون فروش کالا یا خدمات، قطعاً‌ دوام نخواهد آورد. بنابراین برای غلبه بر موانع پیش رو و دستیابی به اهداف، باید مهمترین عملکرد شرکت شما،‌ فروش باشد.

شما محصول و خدمات خود را بهتری از هر کسی می‌شناسید. بنابراین با بازاریابی و فروش محصولات خود می‌توانید سود سازمان خود را به حداکثر برسانید.

برای موفقیت در فروش، باید بخش بازاریابی و فروش مجموعه شما قدرتمند و هوشمند باشد. با مدیر یا کارکنان بخش فروش خود هماهنگی کامل داشته باشید، تا بتوانید به اهداف فروش خود دست یابید.

 

 

6

تا حد امکان بخش‌های مختلف و روندهای اجرایی خود را خودکار (مکانیزه) کنید

 

غلبه بر موانع کسب و کار کوچک


در عصر تکنولوژی، نکته جالب و مهم در مورد توسعه و گسترش یک کسب و کار نوپا، این است که تمام داده‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های نرم افزاری مورد نیاز در دسترس شما قرار گیرد.

ارزیابی کنید که چه فرآیندی اکثریت وقت شما را می‌خورد و چه کاری را دوست ندارید انجام دهید. بعد از آن می‌توانید قدمی در جهت اتوماتیک کردن آن فرآیند و کار بردارید.

نکته مهم این است که فرآیندی که شما به طور خاص به آن نیاز دارید، مکانیزه و خودکار شود، نه فقط به این دلیل که جدید است و دوستان کارآفرین شما نیز آن را دارند.

یک مثال در مورد مکانیزه کردن روندهای جاری شرکت، محاسبه کارکرد پرسنل و پرداخت دستمزد متناسب با عملکرد آنان است. با استفاده از یک سیستم حضور و غیاب به جای محاسبه دستی، می‌توانید کنترل کاملی بر ورود و خروج و کارکرد پرسنل خود داشته باشید. با ادغام خودکار سیستم حضور وغیاب با سیستم حقوق و دستمزد خطاها و اشتباهات انسانی کاهش می‌یابد و شما‌ بدون هیچ زحمتی از مدیریت حضور و غیاب کارمندان خود بهره‌مند می‌شوید.