دستگاه گشت و نگهبانی یا سیستم گشت زنی برای مدیریت بازدید و سرکشی به مکانهایی که امنیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیاز به کنترل و نظارت همیشگی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مرکز حراست و نگهبانی در مکانهایی مانند کارخانه ها، مراکز اداری و تجاری، اماکن نظامی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، انبارها و ... می توانند از این دستگاه استفاده کنند

اکثر دستگاههای گشت و نگهبانی مجهز به کارتخوان بدون تماس بوده و قادر به شناسایی و خواندن انواع تگ ها و کارت های بدون تماس (RFID) می باشند.

 نگهبان یا نگهبانان با همراه داشتن دستگاه گشت و نگهبانی در بازه های زمانی تعیین شده به مکانهای مشخص سرکشی کرده و با نزدیک کردن دستگاه به تگ یا کارت موجود در محل مورد نظر، شماره آن و تاریخ و ساعت دقیق را در دستگاه گشت زنی ثبت می کنند.

 

دستگاههای گشت نگهبانی مجهز به یک یا چند پورت از جمله Usb, Rs232,Ethernet یا Wifi بوده و اطلاعات آنها قابل انتقال به نرم افزار روی کامپیوتر می باشد. اتوماسیون گشت و نگهبانی پس از خواندن اطلاعات موجود در دستگاه، گزارشات متنوع و کاربردی برای مدیریت سرکشی به نقاط مختلف و مدیریت عملکرد نگهبانان در اختیار ما قرار می دهد.

بدلیل اینکه دستگاههای گشت و نگهبانی بصورت سیار مورد استفاده قرار می‌گیرند ، از باتری یا Ups داخلی استفاده می کنند. همچنین برای آگاهی از وضعیت دستگاه گشت و نگهبانی (ثبت موفق، وضعیت حافظه، وضعیت باتری و ...)، بر روی این دستگاه ها از چراغهای LED یا بوق (Buzzer) استفاده می شود.

 

نکته قابل توجه دیگر در مورد دستگاههای گشت و نگهبانی، اهمیت مقاومت آنها در برابر گرد و غبار، رطوبت و  ضربه می باشد. دارا بودن استاندارد IP (مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت) و استاندارد   IK (مقاومت در برابر ضربه) در این دستگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد.