امروزه دستگاه حضور و غیاب به یکی از ابزارهای متداول در ادارات و شرکت‌ها تبدیل شده است. الان دیگر در هر کسب و کاری، حتی با تعداد انگشت شمار پرسنل، دستگاه حضور و غیاب را می توان مشاهده کرد. استفاده از دستگاه حضورغیاب، ثبت تردد و محاسبه کارکرد را آسان کرده و باعث مدیریت بهتر بر عملکرد کارکنان گردیده استدستگاه‌های ساعت زنی بنا بر نیاز مشتری می‌تواند در شرایط مختلف، نصب و مورد استفاده قرار گیرد. در این پست انواع لوکیشن نصب دستگاه حضور و غیاب را بررسی می کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

 

1

نصب دیواری

 

رایج ترین لوکیشن نصب دستگاه حضور غیاب،‌ نصب بر روی دیوار است. بیشتر دستگاه‌های ثبت ورود و خروج  بر روی دیوار و در ارتفاعی مناسب نصب می شوند تا در دسترس و استفاده عموم کارکنان قرار بگیرد.

در این روش دستگاه حضور غیاب به وسیله پیچ و رولپلاک بر روی دیوار استقرار می یابد. به علت استحکام نصب در این روش، احتمال حرکت و افتادن دستگاه وجود ندارد. معمولاً در نزدیکی محل نصب، یک پریز برای تغذیه برق دستگاه حضور و غیاب تعبیه می شود. ارتباط و تخلیه اطلاعات دستگاه نیز توسط روش‌های رایج (شبکه، Rs232 Usb ، و ... ) انجام می گردد.

نصب دستگاه حضور و غیاب بر روی دیوار



2

نصب بر روی پایه یا گیت 

در برخی کسب و کارها بنا بر  شرایط محل ورود و خروج کارکنان، دستگاه حضور و غیاب بر روی پایه ای نصب می شود. مثلاً در مناطقی که از گیت ورود و خروج،‌ جهت کنترل تردد کارکنان استفاده می شود،‌ دستگاه ثبت تردد بر روی گیت قرار می گیرد. در این روش نیز دستگاه به صورت مستحکم و غیر قابل حرکت نصب می شود. برق دستگاه نیز معمولاً از پریز برق در نزدیکی محل نصب تأمین می گردد.


نصب بر روی گیت کنترل تردد



3

قرارگیری بر روی میز (دستگاه حضور و غیاب رومیزی( 

در مشاغل و مجموعه هایی که تعداد پرسنل محدودی دارند،‌ امکان استفاده از دستگاه حضور و غیاب به صورت رومیزی وجود دارد. مثلاً ‌در بسیاری از کسب و کارهای کوچک با تعداد پرسنل کمتر از 5 نفر، مانند بسیاری از مطب ها ، مشاورین املاک و شرکت های کوچک استارت آپی و ... می توان از دستگاه حضور و غیاب کوچک و به صورت رومیزی استفاده نمود.

در این روش دستگاه حضور و غیاب معمولاً بر روی میز منشی یا کاربر حضور و غیاب قرار می گیرد و دستگاه  در کنترل کامل منشی یا مسئول مربوطه قرار دارد.

دستگاه حضور غیاب رومیزی


دستگاه حضور و غیاب رومیزی را می‌توان به راحتی و با یک سیم کوتاه به کامپیوتر منشی یا مسئول حضور و غیاب متصل کرد. حتی اگر دستگاه حضورغیاب با کامپیوتر فاصله داشته باشد، به راحتی می توان دستگاه را برای چند لحظه برای تخلیه اطلاعات ترددها جابجا کرد و نزدیک کامپیوتر مربوطه برد . در صورتی‌که بر روی دستگاه ، پورت Usb موجود باشد،   می‌توان انتقال اطلاعات را توسط حافظه فلش نیز انجام داد. 

دستگاه های حضور غیاب رومیزی معمولاً‌ از قیمت مناسبی برخوردارند و از نظر اقتصادی  مقرون به صرفه هستند.



4

 استفاده به صورت سیار و قابل حمل 

در برخی مشاغل  امکان اینکه کل کارکنان و یا بخشی از کارکنان در یک نقطه متمرکز تردد خود را ثبت کنند، وجود ندارد. در این شرایط می توان از دستگاه های ثبت تردد قابل حمل  (Portable) استفاده کرد. در این روش دستگاه حضور غیاب توسط کاربر مربوطه به محل حضور تک تک کارکنان، انتقال یافته و تردد آنها ثبت می شود.

در بسیاری از پروژهای سیار مانند راه سازی، سکوهای نفتی، پروژه های ساختمانی، معادن، مزارع و ... می‌توان از دستگاه  قابل حمل، برای ثبت ورود و خروج پرسنل استفاده کرد. این دستگاه‌ها معمولاً ظرفیت و حافظه پائینی دارند و باید در دوره های زمانی کوتاه مدت تخلیه شوند.

یک دستگاه حضور غیاب سیار (قابل حمل) ، برای روشن ماندن و عملکرد صحیح باید از یک باتری قوی برخوردار باشد، تا در مدت زمان کارکرد، امکان ثبت تردد را برای پرسنل در شرایط مختلف فراهم آورد.  (شاید نیاز باشد که دستگاه به مدت 2 تا 3 ساعت و یا بیشتر روشن بماند.)

در این روش پس از ثبت تردد کارکنان، دستگاه حضور و غیاب به محل کارگزینی انتقال یافته و اطلاعات آن به کامپیوتر مربوطه می شود. البته بر روی بعضی از دستگاه‌های امکان تخلیه اطلاعات توسط یک فلش وجود دارد.

این نوع دستگاه ها معمولاٌ از امکاناتی نظیر باتری داخلی قوی، ارتباط شبکه، USB،  GPRS و WiFi برخوردارند.


دستگاه حضور و غیاب قابل حمل