سنسور اثر انگشت


ارتباط سنسور اثر انگشت و کار با آن

 

1- مشخصات سنسور

سنسور استفاده شده در برخی از دستگاه حضور و غیاب  از نوع نوری (Optical)  و مدل suprema sfm3520 می باشد. این سنسور دارای CPU 400 MHz و حافظه 4MB می باشد. ظرفیت این حافظه برابر 9000 نمونه اثر انگشت بوده و از هر شخص نیز می توان تا 10 نمونه اثر انگشت بر روی آن تعریف نمود. ظرفیت ذخیره log این سنسور 12800 است. از قابلیت های دیگر این سنسور، مجهز بودن به نرم افزار بروز رسانی اثر انگشت جهت update بانک اثر انگشت بر روی سنسور، با تغییرات تدریجی اثر انگشت افراد است. تشخیص اثر انگشت با وجود چرخش (Rotation) 90 درجه از قابلیتهای دیگر سنسور سوپریما است. مهمترین نرخهای سرعت تبادل اطلاعات (Baudrate) سنسور در دستگاه حضور و غیاب کلاسیک کارا2000 عبارتند از :  9600 و 57600 . از Baudrate 9600 بیشتر در دستگاههای کابلی و از Baudrate 57600 بیشتر در دستگاههای شبکه ای استفاده می شود. ( البته استثناء هم وجود دارد.)

 

 

2- ارتباط با سنسور اثر انگشت در دستگاه کابلی

    یک سر کابل را به کامپیوتر و سر دیگر آن را به سوکت انگشت نگاری(قفل دایرکت) وصل کرده و سوکت را به دستگاه متصل می کنیم.

از مسیر CD:\ Resource Kit\Sensor Manager نرم افزار Sensor.exe را اجرا می کنیم. شماره پورت سریال(Com Port) را وارد نموده و Buadrate را نیز روی 9600 می گذاریم, سپس روی دکمه Ok کلیک می کنیم تا ارتباط با سنسور اثر انگشت دستگاه برقرار گردد.


3- ارتباط با سنسور اثر انگشت در دستگاه شبکه ای 

v       نصب Sensor Manager از مسیر CD:\Resource Kit\Sensor Manager\SensorManage.net

v       اجرای Sensor Manager (رمز عبور: 123 )

v       ارتباط با سیستم اثر انگشت (1) -  وارد کردن آدرس IP دستگاه حضورو غیاب(2) - کلیک روی دکمه ارتباط (3)

v       در صورت ظاهر شدن پیام خطا‘ یکبار دیگر IP را وارد کرده و روی OK کلیک می نمائیم تا صفحه اصلی نرم افزار باز شود.

 

4- ذخیره کردن کلیه نمونه اثر انگشتهای موجود در دستگاه حضور و غیاب بر روی کامپیوتر  

 بر روی دکمه Save DB کلیک کرده و در مسیر مورد نظر ذخیره می نمائیم تا پیام  All the templates are saved into the fileدر بالای صفحه ظاهر گردد. با اینکار کلیه اثر انگشتهای موجود در دستگاه حضور و غیاب در یک فایل با فرمت db ذخیره می شود.

 

5-برگرداندن ( کپی ) کلیه نمونه اثر انگشتها از

روی کامپیوتر بر روی دستگاه حضور و غیاب

 پس از برقراری ارتباط با دستگاه مورد نظر و باز شدن صفحه Unifinger بر روی دکمه Load DB کلیک کرده و فایل مورد نظر را انتخاب می کنیم تا پیام Connected بر روی دستگاه ظاهر گردد.

 

6- ذخیره یک نمونه اثر انگشت بر روی کامپیوتر

 پس از برقراری ارتباط با دستگاه مورد نظر و باز شدن صفحه Unifinger بر روی تب Template کلیک می کنیم. در صفحه باز شده در قسمت User ID شماره کاربر مورد نظر را وارد کرده و بر روی دکمه Read کلیک می نمائیم. صفحه Save As باز می شود که در این صفحه به تعداد نمونه اثر انگشتهای ذخیره شده در دستگاه می توان بر روی کامپیوتر نمونه اثر انگشت (Template) ذخیره نمود. برای هر نمونه اثر انگشت‘ شماره کاربری را وارد کرده  و در ادامه آن یک خط فاصله با یک عدد ( 1- یا 2- ) وارد می کنیم مثلا برای شماره 926353920 برای ذخیره کردن مثلا 4 نمونه اثر انگشت به ترتیب شماره های 1- 926353920  ‘ 2- 926353920 ‘ 3- 926353920 و 4- 926353920  را ذخیره می نمائیم.

 

نکته : شماره نمایش داده شده در صفحه اصلی Unifinger شماره واقعی انگشت فرد نمی باشد و به شماره دیگری تبدیل شده است. برای آگاهی از اینکه شماره واقعی چیست ‘ در نرم افزار Sensor Manager بر روی دکمه Kara & Unifinger کلیک کرده و در صفحه باز شده می توان شماره واقعی را پیدا کرد. مثلا شماره واقعی عدد 926353920 ‘ شماره 55551000 می باشد.

 

7- کپی یک نمونه اثر انگشت  از روی کامپیوتر

 بر روی دستگاه حضور و غیاب

 پس از برقراری ارتباط با دستگاه مورد نظر و باز شدن صفحه Unifinger بر روی تب Advanced Enroll کلیک می کنیم. در صفحه مورد نظر شماره (ID) مورد نظر را وارد کرده ‘ گزینه Option را روی Add New و گزینه Method را بر روی Template تنظیم کرده و روی دکمه Enroll کلیک می کنیم. نمونه اثر انگشتهای مربوط به یک شماره را انتخاب کرده و روی دکمه Open کلیک می نمائیم.