شبکه دستگاه حضور غیاب


پورت شبکه در دستگاه حضور غیاب  

پرکاربردترین استاندارد ارتباطی در صنعت حضور و غیاب ،‌پروتکل Ethernet (شبکه) است. ارتباط شبکه ای با دستگاه حضور و غیاب به دو روش باسیم (Wired) و بی سیم (Wireless) می باشد. دستگاههای حضور و غیاب کنونی موجود در بازار ایران بیشتر از روش اول یعنی با سیم استفاده می کنند. 

 

ارتباط شبکه باسیم بین دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر به دو صورت مستقیم (straight) و غیر مستقیم می باشد. در روش مستقیم دستگاه حضور و غیاب بصورت مستقیم توسط یک کابل شبکه Cross به کارت شبکه کامپیوتر متصل می شود. البته با تغییراتی که بر روی کارتهای شبکه جدید صورت گرفته است، کابلهای شبکه straight نیز در این مورد جواب می دهد.

 

در روش دیگر دستگاه حضور و غیاب توسط کابل شبکه به مجموعه شبکه یک سازمان (از طریق نود شبکه، هاب یا سوئیچ شبکه )که کامپیوتر دارای سیستم حضور و غیاب نیز در آن مجموعه می باشد، متصل می شود. 

 

اما برای برقراری ارتباط بین دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر برقراری ارتباط فیزیکی صرف کافی نیست و باید تنظیمات شبکه کامپیوتر یا مجموعه شبکه شرکت (WorkGroup یا Domain ) با تنظیمات دستگاه حضور و غیاب همخوانی داشته باشد. 

 

مهمترین تنظیم مربوط به IP address است. IP در واقع یک شماره شناسایی یکتا برای یک ارتباط تحت شبکه است که با آن کامپیوترها و دستگاههای مختلف در شبکه گسترده از هم بازشناخته می شوند. این شماره (در IP نسخه 4 ) ، یک عدد 4 قسمتی است که هر قسمت یکعدد 3رقمی است (مثال:‌192.168.1.100 ). همانطور که گفتیم این شماره در یک شبکه باید منحصر بفرد باشد،‌یعنی به هر دستگاه یا کامپیوتر موجود در یک شبکه باید یک Ip یکتا تعلق بگیرد. نحوه اختصاص Ip به دو صورت دستی (Manual) و اتوماتیک (Automatic) صورت می گیرد. دو تنظیم دیگر یعنی Subnet mask  و Default Gateway نیز با توجه به Ip تعریف شده، مشخص می گردد.