چرا به سیستم حضور و غیاب نیازمندیم؟ 

 محاسبه کارکرد رکن اساسی در محاسبات حقوق و دستمزد پرسنل بوده و بدون آگاهی از وضعیت کارکرد پرسنل، امکان پرداخت دقیق و صحیح دستمزد میسر نخواهد بود. کارکرد پرسنل از طریق روزهای حضور در محل کار ، تعداد مرخصی،  روزهای غیبت و مأموریت های ساعتی یا روزانه محاسبه می‌شود .

 

ثبت حضور و غیاب پرسنل و نیروهای کار  به دو روش سنتی و  مکانیزه انجام می شود. در روش سنتی تردد، غیبت، مرخصی و مأموریت پرسنل بصورت دستی در یک دفتر در حراست و نگهبانی  ثبت شده و در پایان هر ماه کاکرد پرسنل توسط واحد اداری و از روی این دفتر محاسبه می‌گردد .

 

امروزه روش دستی و سنتی تقریباً منسوخ شده است. چرا که این روش مستلزم صرف زمان و انرژی زیادی بوده و احتمال بروز خطا در آن زیاد است  و درصد تقلب و تخلف در آن بالا می رود. ولی در روش مکانیزه، با استفاده از سیستم حضور و غیاب، دخالت نیروی انسانی به حداقل رسیده و احتمال بروز تخلف و خطا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.