با توسعه و گسترش استفاده از سیستم های حضور و غیاب در ادارات و شرکتهای بزرگ، نرم افزارهای ویندوزی حضور غیاب کم کم جای خود را به نرم افزارهای حضور و غیاب تحت وب داده‌اند. به دلیل مزایای بسیار نرم‌افزار حضور غیاب مبتنی بر وب نسبت به نرم‌افزار ویندوزی، شرکت‌های متوسط و در برخی موارد شرکت‌های کوچک هم تمایل به استفاده از این نوع سیستم نرم‌افزاری دارند.

 

سامانه حضور غیاب مبتنی بر وب نوعی از نرم افزار حضور و غیاب است که کاربران برای استفاده از آن، تنها نیاز به یک مرورگر وب ازقبیل گوگل کروم، موزیلا، فایرفاکس و یک ارتباط شبکه یا اینترنت دارند. نرم‌افزار حضور و غیاب تحت وب تنها بر روی سرور نصب می‌شود و کلاینت‌ها (کامپیوتر کاربران) نیازی به نصب نرم‌افزار ندارند. کاربر برای دسترسی به نرم‌افزار حضور غیاب، آدرس نرم‌افزار بر روی سرور را در مرورگر خود وارد کرده و با ورود نام کاربری و رمز عبور، به منوهای مرتبط با خود (بنابر مجوز دسترسی تعریف شده) دسترسی پیدا می‌کند. با به روز رسانی نرم‌افزار سرور، تغییرات و آپدیت‌های انجام شده برای تمامی کاربران قابل دسترسی خواهد بود و نیازی به انجام تنظیمات بر روی کامپیوترهای دیگر نیست. 



قابلیت اجرای نرم‌افزار حضور غیاب وب با مرورگر وب، این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به کامپیوتر و تنها توسط یک گوشی هوشمند یا تبلت نیز بتوان نرم‌افزار را اجرا نموده و به منوهای آن دسترسی پیدا کرد. به قابلیت اجرای نرم‌افزار بر روی تجهیزات مختلف ، کراس دیوایس (Cross-Device) می‌گویند.


تحت وب بودن نرم‌افزار حضور غیاب، به معنی لزوم استفاده از اینترنت نیست. تحت وب بودن یعنی ارتباط کاربر با نرم افزار از طریق مرورگر وب و تبادل اطلاعات با سرور از طریق یک ارتباط شبکه. این ارتباط شبکه می‌تواند به کوچکی و محدودیت یک شبکه داخلی در یک ساختمان کوچک و یا به بزرگی و گستردگی جغرافیایی شبکه اینترنت باشد. 


نرم افزار حضور و غیاب وب


بنابراین امکان اجرای نرم افزار وب، از هر نقطه‌ای در جهان،  با یک ارتباط اینترنت و با هر وسیله‌ای (کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، تبلت) فراهم است. به طور مثال کاربران می‌توانند از خانه ، درخواست مرخصی/مأموریت بدهند و یا تردد فراموش شده خود را در نرم‌افزار ثبت کنند. مدیران نیز می‌توانند از هر مکانی، نرم‌افزار حضور و غیاب را اجرا کرده و درخواست‌ها را مشاهده و در صورت لزوم تأیید نمایند. علاوه بر این گزارشات متنوعی از کارکرد پرسنل در بازه‌های زمانی مختلف در اختیار مدیران قرار می‌گیرد، که با استفاده از آن از عملکرد حضور و غیاب پرسنل در هر زمانی آگاهی می‌یابند.


نکته مهم :‌ در نرم‌افزارهای حضور و غیاب ویندوزی، معمولاً امکان دسترسی کارکنان واحدهای مختلف به نرم‌افزار در نظر گرفته نشده است و کلیه ثبت و درخواست‌های مورد نظر از جمله درخواست مرخصی و مأموریت طی یک برگه تأیید شده به واحد کارگزینی یا حضور و غیاب تحویل داده شده و توسط متصدی حضور و غیاب در سیستم ثبت می‌شود. اما در نرم افزار حضور و غیاب تحت وب، به دلیل ماهیت تحت وب بودن نرم‌افزار و عدم نیاز به نصب نرم‌افزار، امکان دسترسی تمامی کارکنان به کارتابل مربوط به خود در نرم‌افزار حضور غیاب فراهم شده است. بنابراین باید امنیت ورود کارکنان مختلف به سیستم، در نظر گرفته شود. تخصیص سطح دسترسی به منظور ایجاد محدودیت دسترسی به منوهای مختلف از نکات مهم این نرم‌افزار می‌باشد.


توجه : در جستجوی گوگل، عباراتی مانند " نرم افزار حضور و غیاب تحت وب رایگان " مشاهده می‌شود. توجه داشته باشید که نرم افزارهای حضور غیاب مبتنی بر وب به صورت رایگان ارائه نمی‌شوند. نرم‌افزارهایی هم که به صورت رایگان عرضه می‌شوند، به صورت دمو بوده و با امکانات محدود و در مدت زمان محدودی (مثلاً یک ماه) در اختیار شما قرار می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود وقت خود را صرف جستجو ، نصب و استفاده از نرم افزار حضور غیاب تحت وب رایگان نکنید.

البته این مورد برای تست نرم‌افزار قبل از خرید می‌تواند مفید باشد. می‌توانید با استفاده از نسخه رایگان و آگاهی از نقاط ضعف و قوت نرم‌افزار، از خرید یا عدم خرید نسخه اصلی اطمینان حاصل کنید.


توصیه می‌کنم این مقاله را نیز بخوانید : نرم افزار حضور و غیاب آنلاین بدون نیاز به دستگاه چیست ؟


تبادل داده‌ها در سیستم حضور غیاب مبتنی بر وب

 

در سیستم‌های حضور و غیاب تحت وب، ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه و نرم‌افزار به صورت اتوماتیک و بدون دخالت کاربر صورت می‌گیرد. دیگر نیازی نیست کاربر جهت دریافت ترددها، هر بار با دستگاه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات دستگاه را تخلیه کند. در سیستم تحت وب با استفاده از سرویس‌ها یا اپلیکیشن‌هایی در بازه‌های زمانی مختلف، ارتباط بین دستگاه و نرم‌افزار در بستر شبکه یا اینترنت برقرار شده و تبادل اطلاعات به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد.

در ضمن برای ذخیره سازی اطلاعات در بانک اطلاعاتی نرم‌افزار تحت وب می‌توانید بانک اطلاعاتی را بر روی یکی از کامپیوترهای شرکت خود که مشخصات سخت افزاری خوبی دارد، نصب و راه‌اندازی کنید و یا از یک فضای ابری به عنوان فضای ذخیره سازی داده‌های خود استفاده نمائید.

 

مزایای نرم افزار حضور و غیاب تحت وب1

     مهمترین مزیت حضور غیاب تحت وب، سادگی توزیع این نرم افزار بین کاربران است. در این نرم افزار تنها نیاز به نصب برنامه روی سرور داریم و استفاده از آن بصورت نامحدود توسط تمام کامپیوترهای تحت شبکه (کلاینت ها) به شرط داشتن مجوز دسترسی امکانپذیر است.

    2

    در نرم افزار حضور و غیاب تحت وب، فقط سرور آپدیت می‌شود و تمام افراد از آخرین نسخه موجود روی سرور استفاده می کنند. بنابراین نگرانی در مورد اینکه هر کدام از آخرین نسخه استفاده می کنند یا نه،  وجود ندارد. (تمامی کاربران از یک نسخه واحد استفاده خواهند کرد.)    3

   نرم افزار تحت وب مستقل از پلت فرم است. اهمیتی ندارد که کاربر از چه نوع سخت افزاری و چه سیستم‌ عاملی استفاده می کند. حتی می‌توان از طریق گوشی هوشمند، تبلت و ... در صورت دسترسی به شبکه از آن استفاده نمود. به همین دلیل به این نوع نرم‌افزارها Cross-Device نیز می‌گویند. 

4

با توجه به تحت وب بودن نرم افزار، نیاز به نصب و نگهداری آن در نقاط  مختلف نمی باشد. ضمناً این نرم‌افزار، پهنای باند محدودتری نسبت به سایر انواع نرم افزارهای تحت شبکه اشغال می‌کند. 

5

هر کاربر می تواند  از پشت کامپیوتر خود (بدون مراجعه به واحد حضور غیاب ) بسته به سطح دسترسی تعریف شده برای وی، از وضعیت ورود و خروج و کارکرد خود در بازه‌های زمانی مختلف آگاهی یابد و در صورت نیاز به اصلاحات، درخواست خود را از طریق نرم‌افزار برای متصدی حضور غیاب ارسال نماید. 

6

در سیستم حضور و غیاب تحت وب ، گردش کارها (از جمله ثبت درخواست مرخصی، مأموریت ، تأیید آنها و ... ) نیازی به پرینت و استفاده از کاغذ ندارد و تمامی درخواست و تأییدیه ها از طریق نرم افزار انجام می گیرد.  

نرم افزار حضور و غیاب تحت وب


چکیده 

نرم‌افزار حضور و غیاب تحت وب، در بستر شبکه یا وب اجرا می‌شود و جهت اجرا بر روی کامپیوتر کاربران، نیاز به نصب نرم‌افزار نیست. کافی است آدرس نرم‌افزار وب بر روی سرور را در نوار آدرس یک مرورگر وب وارد کنید. از طرف دیگر این نرم‌افزارها متکی به کامپیوتر و یک سیستم عامل نیستند و قابلیت اجرا بر روی انواع سیستم‌عامل و تمامی تجهیزات از جمله کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند را دارند.


تفاوت نرم‌ افزار حضور غیاب تحت وب با نرم افزارهای ویندوزی، در نحوه نصب، پیاده سازی و اجراست. در امکانات نرم افزاری تفاوتی بین انواع نرم افزارهای حضورغیاب وجود ندارد و تمامی نرم‌افزارها، فارغ از نحوه نصب و اجرا باید بتوانند خواسته‌ها و نیازهای شرکت‌ها را برآورده ساخته و گزارشات مورد نیاز آنها را ارائه دهند.



نرم افزار حضور و غیاب سازمان شما کدام است : ویندوزی یا تحت وب ؟

 

اگر نظر یا سوألی درباره نرم افزار حضور غیاب تحت وب دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

شرکت‌های ارائه کننده نرم‌افزار حضورغیاب می‌تونند، محصولاتشون را به طور خلاصه در بخش نظرات معرفی کنند.