Wiegand چیست


احتمالاً در بررسی دستگاه‌ های حضور و غیاب و به خصوص دستگاه‌ های کنترل دسترسی (Access Control)، با اصطلاح Wiegand روبرو شده‌اید. در مشخصات فنی دستگاه‌های کنترل دسترسی، پورت یا رابط Wiagand مشاهده می‌شود، اما به ندرت شاهد ذکر توضیحات بیشتر راجع به آن هستیم. در این مقاله به شرح مختصری درباره پروتکل یا رابط ویگند می‌پردازیم. اگر به این موضوع علاقمند هستید، با ما همراه باشید.

 

 

Wiegand، یک پروتکل ارتباطی و یک استاندارد جهانی است که به ویژگی‌های ارتباطی بین سیستم کنترل دسترسی و خواننده‌های (Reader)  مختلف همچون کارتخوان‌ها و حسگرهای بیومتریک می‌پردازد.

 

اصطلاح Wiegand نام خود را از یک مهندس آلمانی به نام جان آر ویگند (John R Wiegand) در دهه 1980 میلادی گرفته است.  وی سیم مخصوصی را که در کارت های Wiegand استفاده می شود اختراع کرد که با استفاده از Wiegand Reader قابل خواندن بود. خروجی این خواننده (Reader) بیش از دو سیم با برچسب "D0" (Data 0)  و "D1" (Data 1)  بود.

 

تاریخچه ویگند


بعداً این رابط و پروتکل، توسط فناوری‌های جدید RFID به تصویب رسید تا بتوان آنها را به راحتی در سیستم‌های کنترل دسترسی موجود قرار داد. از جمله توسعه دهندگان پروتکل ویگند می‌توان به شرکت "موتورولا" اشاره کرد.

 

دستگاه های Wiegand، شامل کارت‌ها و هر نوع داده خوان بودند که بر پایه سیستم ارتباط سیمی مخصوص کار می‌کردند.

ارتباط سیمی  این دستگاه ها جنبه ای از  مجموعه سیم های جاسازی شده در کارت Wiegand بود. این دستگاه ها عملکردی مشابه کارت‌های بانکی داشتند، با این تفاوت که در کارت بانکی به جای سیم کشی از نوار فرومغناطیسی استفاده می شود. سیم کشی در دستگاه های Wiegand نسخه برداری  از سیستم را سخت تر می‌کرد.

 

از خواننده یا حسگر ویگند برای جمع آوری اطلاعات دستگاه استفاده می‌شد. برخی از اطلاعات موجود در این دستگاه‌ها شامل موارد زیر بود:

 

• شماره کارت های اعتباری

• شماره حساب های بانکی

• اطلاعات شناسایی کارکنان

• سوابق کیفری

• تاریخچه پزشکی

 

در حال حاضر، کارت‌ها و خواننده های Wiegand دیگر تولید نمی‌شوند، اما رابط و فرمت های سخت افزاری مربوطه به آن، همچنان توسط بسیاری از انواع سیستم‌های RFID و حتی برخی از خواننده های Biometric استفاده می شود.

 

رابط ویگند بیشتر در سیستم‌های کنترل دسترسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. Wiegand از  فرمت‌های مختلفی استفاده می‌کند. فرمت 26 بیت، 34 بیت و 37 بیت از رایج‌ترین استانداردهای مورد استفاده هستند.  فرمت‌های ذکر شده، در واقع یک نوع رمز گذاری هستند که در ارسال داده‌ها در سیستم به کار می‌روند.

قالب پیش فرض مورد استفاده Wiegand در اکثر دستگاه‌ها، فرمت 26 بیتی است که یک استاندارد صنعتی است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سیم کشی ویگند

 

اطلاعات ورودی همچون کارت یا اثر انگشت توسط کارتخوان یا سنسور اثر انگشت خوانده می‌شود، سپس این اطلاعات از طریق پورت یا رابط Wiegand به بخش کنترلر ارسال می‌گردد. این کنترلر می‌تواند یک برد کنترلر و یا یک دستگاه کامل کنترل دسترسی باشد.

 

چکیده

ویگند، یک رابط ارتباط سیمی است که ارتباط بین کنترل کننده و خواننده را برقرار می‌کند. به زبان ساده تر، پورت یا رابط Wiegand ، جهت اتصال و ارسال داده‌های یک کارتخوان یا سنسور بیومتریک اکسترنال به سیستم کنترل دسترسی به کار می‌رود.

سیستم کنترل دسترسی می تواند یک برد کنترلر و یا یک دستگاه کامل کنترل دسترسی باشد. دستگاه خواننده (Reader)  اکسترنال نیز می‌تواند یک کارتخوان ، سنسور اثر انگشت و یا یک دستگاه کامل حضورغیاب(کنترل دسترسی) باشد.

پرکاربردترین فرمت مورد استفاده در رابط Wiegand، فرمت 26 بیتی می‌باشد.


   خروجی Wiegand


از اینکه تا انتها همراه ما بودید، سپاسگذارم. امیدورام مورد توجه واقع شده باشد.


لطفاً تجربیان خود را درباره موضوع این مقاله، در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.





  بیشتر بدانید

                             

گیت کنترل تردد | کاربرد و مزایا

آشنایی با سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ

کاربرد Anti-Passback در کنترل تردد

روشهای غیر مجاز عبور از گیت

قفل برقی یا دستگیره هوشمند چیست ؟

رله چیست و چه کاربردی در کنترل دسترسی دارد ؟