افزایش بهره وری محیط کار


کسب و کارها شیوه‌های مختلفی برای اداره محیط کار و هدایت آن دارند. گاهی اوقات، حفظ یک محیط کار پویا ومولد، به سادگی با فرهنگ سازی عمومی در شرکت میسر می‌شود.

کارکنان معمولاً  برای دستیابی به ارتقاء شغلی، افزایش حقوق و بهره‌مندی از پاداش‌ها سخت کار می کنند.  مدیران نیز با استفاده از ارزیابی عملکرد پرسنل و پرداخت پاداش‌ها و تشویق ها سعی می‌کنند که راندمان کاری را افزایش داده و بهره وری را ارتقاء بخشند.

 

روش‌هایی که شرکت‌ها برای تعیین و اندازه گیری اهداف و شاخص‌های اصلی بهره وری به کار می‌گیرند، کاملاً به نوع کسب و کار آن‌ها بستگی داد. به طور مثال :

 

یک مرکز حمل و نقل ممکن است بهره وری را با سرعت بررسی و انجام سفارشات اندازه گیری کند.

 

یک شغل خرده فروشی ممکن است بهره وری را با توجه به میزان فروش کالاهای جدید و سود حاصله اندازه گیری کند.


یک کسب و کار خدماتی ممکن است بهره‌وری را با میزان خدمات ارائه شده، میزان رضایت کسب شده از طرف مشتری و همچنین میزان درآمد حاصل از ارائه خدمات بسنجد.

 

یک شرکت تولیدی ممکن است بهره وری را با میزان تولید محصول و فروش آن ارزیابی کند.

 

و ... .

 

 

 

وقتی کارکنان از اهداف و معیارهای بهره‌وری در یک سازمان آگاهی نداشته باشند ، ممکن است آن‌ها را خودسرانه ببینند و یا به عنوان یک کار تحمیلی که که "مجبورند انجام دهند" به آن نگاه کنند.

 

بسیاری از شرکت‌ها برای سنجش میزان اشتغال ، تعهد و وفاداری کارکنان، به دنبال مسائل مربوط به حضور و غیاب و غیبت و تأخیر هستند. البته این‌ها مهم هستند ولی همه موضوع نیستند.

 

 

فارغ از اینکه در کدام صنعت فعالیت می کنید ، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به بهبود بهره‌وری در محیط کار کمک کرده و کارکنان خود را به این نتیجه برسانید که به موقع در محل کار حاضر شده و با اشتیاق آماده به کار باشند.

 

 

 در ادامه 4 راهکار  اصلی برای بهبود بهره‌وری محیط کار ارائه می‌شود.

 

 

 

1

با رهبری و مدیریت صحیح کارکنان را

به سمت یک هدف واحد سوق دهید

 

 

مدیریت بر مبنای هدف یکی از راه‌کارهای هر کسب و کاری در جهت دستیابی به اهداف تعیین شده می‌باشد‌. هنگامی که شما به طور مؤثر اهداف مجموعه کاری خود را تعیین می‌کنید و معنی کار در جهت دستیابی به آن‌ها را برای کارکنان توضیح می‌دهید، با این کار می‌توانید کارکنان خود را برای دستیابی به فرصت‌هایی که به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک می‌کنند، تشویق کنید.

 

با توجه به تحولات اقتصاد و جهانی شدن آن، لازم است مدیران به کمک پرسنل خود و با ایجاد تفکر سیستمی و آینده‌نگری، با موج خروشان تغییرات هماهنگ شده و بهره‌ی لازم و کافی را از این تحولات ببرند.

 

 

2

فرهنگی ایجاد کنید که روی بهره‌وری متمرکز باشد | احساس ارزشمند بودن در کارکنان تقویت کنید.

 

متعهد کردن کارکنان، یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار‌ها است. پرسنل متعهد، بیشتر کار کرده و حلال مشکلات هستند و احتمال وفادار ماندن طولانی مدت آن‌ها به شرکت بالا است. حال سوأل پیش می‌آید که چطور می توانیم کارکنان را به کسب و کار خود متعهد و وفادار نگه داریم؟

 

با ایجاد یک فرهنگ مثبت در شرکت که در آن کارکنان احساس ارزش کنند، می‌توان آنها را به سازمان و اهداف آن متعهد کرد.

 

اگر کارکنان در شرایطی باشند که حس کنند، کارشان هیچ ارزشی برای شرکت ندارد، قطعاً انگیزه لازم و حس رضایت در انجام کارها نخواهند داشت.  اما با القای حس ارزشمندی به کارکنان، قطعاً کارها با روال بهتری پیش خواهد رفت و دستیابی به اهداف تسهیل می‌شود.

 

آیا کارمندان شما احساسات زیر را دارند:

 

کار من در موفقیت شرکت مؤثر است.

کیفیت کار من تأثیری چشمگیر روی پیشرفت سازمان دارد.

کار من الهام بخش عملکرد سایر کارکنان شرکت است.

شرکت به شکل عمومی کار من را تحسین می‌کند.

همکارانم کار من را ستایش می‌کنند.

در محیط کار همه من را با کیفیت بالای کارم می‌شناسند.

کار من سبب شده تا در شرکت شناخته شده شوم.

 

تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که کارکنان حس کنند برای شرکت ارزش دارند، حس رضایتمندی آنها از کار و زندگی افزایش یافته و احتمال قبول کردن مسئولیت‌های بیشتر افزایش پیدا کرده و احتمال اینکه شرکت را ترک کنند، کاهش می یابد.

 

 

3

روی کارکنان خود سرمایه گذاری کنید

 

هرچه کارکنان شما مهارت بیشتری داشته باشند، توانایی بیشتری در انجام کارها و وظایف محوله دارند و این به نفع شماست. ارائه آموزش‌های مناسب و کافی به پرسنل می تواند منجر به پیشرفت بیشتر و موفقیت عملیاتی در آینده شود. همچنین می‌تواند به آنها اعتماد به نفس لازم برای انجام مؤثر یک پروژه یا حتی برخی کارهای روزمره را بدهد.

 

 

4

 آنچه مهم است را اندازه بگیرید

 

سنجش ارزش هر سرمایه گذاری که برای بهبود بهره‌وری در محل کار انجام می‌دهید، می تواند به شما کمک کند چه مواردی واقعاً مفید و مؤثر است و چه مواردی نیاز به پیشرفت بیشتر دارد.

 

به طور مثال از یک راهکار جامع سیستم حضور و غیاب می‌توانید  برای پیش بینی نیازهای عملیاتی در یک پروژه استفاده نمایید.

سیستم حضور و غیاب  می‌تواند به شما کمک کند مدت زمانی را که کارکنان برای انجام پروژه‌ها یا وظایف خود صرف می‌کنند ارزیابی کنید. در نتیجه می‌توانید تعیین کنید که آنها وقت خود را به طور موثر و مفید صرف کنند.

 

 

حرف آخر

 

معیارهای مشخصی را برای به روز نگه داشتن هزینه های پیش بینی شده و پیش‌بینی نشده تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که گروه‌های پروژه شما ترکیبی مناسب از مهارت‌های حرفه ای را دارند.

داده‌های پروژه‌های گذشته و فعلی را مرور کرده و تخمین قیمت دقیق‌تری را برای پیشنهادات آتی پروژه ایجاد کنید. با ارزیابی دقیق هزینه‌های کسب و کار  و پروژه خود، می‌توانید منابع و هزینه‌های آتی خود را به صورت بهینه مدیریت کنید.