سیستم‌های حضور و غیاب نقش مهمی در مدیریت ورود و خروج پرسنل ایفاء می‌کنند. یک سیستم حضور و غیاب شامل دستگاه و نرم‌افزار حضور و غیاب است. اطلاعات تردد توسط دستگاه ساعت زنی جمع ‌آوری شده و اصلاحات و ارائه گزارشات نیز توسط نرم‌افزار صورت می‌گیرد. در این بخش راجع به دستگاه حضور و غیاب ایرانی صحبت می‌کنیم.

در حال حاضر سیستم‌ های حضور و غیاب متنوعی با تکنولوژی‌های مختلف در بازار وجود دارد. دستگاه‌های کارتی ، اثر انگشتی و تشخیص چهره پرکاربردترین دستگاه‌های موجود در بازار ایران هستند. البته این دستگاه‌ها به صورت ترکیبی نیز استفاده می‌شوند.

 

تجهیزات حضور و غیاب با برندهای مختلفی ارائه می‌شوند. بیشتر دستگاه‌های موجود در بازار وارداتی بوده و اکثراً تولید دو کشور چین و کره هستند. برندهای کره‌ای مانند سوپریما و ویردی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قیمت بالایی نیز دارند. دستگاه‌های چینی شامل دو گروه دستگاه‌های بی‌کیفیت و با کیفیت هستند. در میان دستگاه‌های چینی دو برند زدکی و تایمی معروفترین شرکت‌های تولید کننده سیستم‌های حضور و غیاب هستند و دستگاه‌های نسبتاً باکیفیتی تولید می کنند.

 

علاوه بر دستگاه‌های وارداتی، تعداد محدودی از شرکت‌های حضور و غیاب ایرانی ، اقدام به تولید دستگاه‌های حضو رو غیاب داخلی کرده‌اند. اما شرکت‌های داخلی دقیقاً چه چیزی تولید می‌کنند ؟ آیا این شرکت‌ها به معنی واقعی تولید کننده هستند یا نه ؟

 

اگر صنعت خودرو کشور را بررسی نمائید، مشاهده می‌کنید که قطعات اصلی خودرو مثل موتور، گیربکس و ... وارداتی هستند و در داخل کشورمان توسط شرکتهای ایرانی مونتاژ می‌شوند. البته یک سری از قطعات خودرو نیز در داخل تولید می‌شوند. اما قطعات اصلی خودرو تولید خارج بوده و در داخل کشور تولید نمی‌شوند.

 

شما همین وضعیت را می‌توانید در صنعت حضور و غیاب مشاهده کنید. قطعات اصلی یک  دستگاه حضور و غیاب مانند ماژول شناسایی (کارتخوان، اسکنر اثر انگشت، دوربین تشخیص چهره)، منبع تغذیه، باتری، حافظه ، IC و ...  به دلیل عدم وجود تکنولوژی آن در داخل، از کشورهای دیگر وارد شده و به همراه سایر قطعات مونتاژ شده و به عنوان دستگاه حضور و غیاب داخلی عرضه می‌شوند.

 

بنابراین سیستم‌های حضور و غیاب ایرانی نیز به صورت صد در صد تولید داخل نیستند. این دستگاه‌ها مزایا و معایبی به همراه دارند. در این دستگاه‌ها به دلیل استفاده قطعات مختلف از برندهای متفاوت ممکن است، سازگاری کاملی بین قطعات وجود نداشته باشد.

اما مهمترین مزیت دستگاه‌های حضور و غیاب داخلی نسبت به دستگاه‌های وارداتی این است که این دستگاه‌ها بر اساس شرایط و قوانین کاری داخلی بومی سازی شده و سازگاری بیشتری با قوانین کار و سیاست‌های کاری دارند. در ضمن در صورت نیاز به تغییر ، اعمال تغییرات و اصطلاحات بر روی این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی میسر است.

 

 در محصولات تولید داخل، به دلیل ارائه همزمان دستگاه و نرم‌افزار حضورغیاب توسط شرکت تولید کننده ایرانی، سازگاری بیشتری بین دستگاه و نرم‌افزار وجود دارد و مشکلات ارتباطی و یا عدم سازگاری داده‌ها که در برخی از محصولات حضور و غیاب مشاهده می‌شود، در تولیدات داخلی وجود ندارد.

 

تولید کنندگان داخلی به علت اشراف کامل بر روی محصولات خود، می‌توانند پشتیبانی مناسبی به مشتریان ارائه دهند. اگر بهترین دستگاه حضورغیاب از برندهای معتبر خارجی را با بالاترین قیمت خریداری کنید، اما شرکت‌های داخلی نتوانند ، آن را به صورت کامل پشتیبانی کنند و خدمات مناسبی ارائه دهند، قطعاً‌ دستگاه خریداری شده، کارایی لازم را برای شما نخواهدداشت.

به علت اینکه برخی از قطعات دستگاه‌ها در داخل تولید می‌شود و نرخ ارز تأثیر بر هزینه تمام شده آن ندارد، دستگاه‌‌های حضور و غیاب ایرانی از لحاظ هزینه تمام شده ، نسبت به بسیاری از محصولات وارداتی،‌ قیمت ارزانتری دارند.

 

از مهمترین شرکت‌های ایرانی تولید کننده دستگاه حضور و غیاب می‌توان به شرکت‌های دنیای پردازش، علم و صنعت، طرح و پردازش غدیر و کارا2000 اشاره کرد.