یک گیت (Gate) کنترل تردد (دسترسی) باید توانایی جلوگیری از عبور غیر مجاز را داشته باشد. سیستم‌های کنترل تردد اجازه عبور را تنها برای یک فرد در هر نوبت بعد از دریافت سیگنال می دهند. با ارسال سیگنال از طریق کارت، بلیط اعتباری، بارکد و شناسه های بیومتریک به سیستم کنترل دسترسی و تأیید آن، مجوز ورود به فرد داده می شود،‌ در غیر اینصورت اجازه ورود داده نخواهد شد.

 

برای جلوگیری از عبور غیر مجاز، تعدادی سنسور در گیت کنترل تردد مورد نظر نصب می شود. گیت های کنترل تردد معمولاً دارای قابلیت تردد دو طرفه می باشند و با دارا بودن قفل‌های مکانیکی از  باز شدن گیت از طریق دست جلوگیری می کنند. به طور کلی گیت های کنترل تردد این توانایی را دارند یا از عبور مسافر جلوگیری کنند یا با پیغام هشدار اعلان کند که فردی در تلاش برای ورود غیر مجاز می باشد. در این مقاله به شش روش شایع برای ورود غیر مجاز به اماکن مختلف همچون مترو، ساختمان های عمومی، اماکن اداری، ورزشی، تجاری و ... می پردازیم

 

 

1.  دنباله روی


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد


در این روش فرد بدون داشتن مجوز تردد برای عبور از گیت کنترل تردد پشت سر فردی که دارای مجوز می باشد، از گیت تردد عبور می کند. سنسورهای موجود در گیت های کنترل تردد به خصوص گیت های کنترل تردد مترویی توانایی تشخیص افراد عبوری را دارا می باشد با این شرط که این افراد یک فاصله مشخص از یکدیگر داشته باشند. اگر خیلی به یکدیگر نزدیک باشند، توانایی تشخیص  هر دو فرد امکانپذیر نیست.


 

2. حرکت در مسیر خلاف


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد


گیت های کنترل تردد مترویی دارای  قابلیت پیکربندی می باشند، یعنی می توانند تردد را از هر دو سمت انجام دهند یا اینکه می توان یک سمت را به عنوان ورودی یا خروجی در نظر گرفت اما بطور کلی تشخیص سمت تردد به دلیل وجود چراغ های سبز و قرمز بسیار آسان است. در این روش فرد متخلف به محض مشاهده ورود یک فرد از گیت تردد از سمت مخالف خارج  می شود.

 

 

3. خزیدن از زیر گیت کنترل تردد


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد


یکی دیگر از تخلف‌ها برای عبور از گیت های کنترل تردد، خزیدن از زیر تیغه ها یا تابلوهای موجود در Gate ها می باشد. سنسور های گیت امکان تشخیص فردی که در حال عبور از زیر فلپها (تیغه ها) است را ندارد.

 

 

4. پریدن


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد


روش دیگر عبور غیر مجاز از گیت‌ها، پریدن از روی تیغه ها می باشد که این اتفاق بیشتر در گیت کنترل تردد مترویی اتفاق می افتد.

 

 

5. استفاده از نیرو


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد

استفاده از نیرو یکی دیگر از روش های ورود غیر مجاز به Gateهای کنترل تردد به خصوص گیت های مترویی است. در این روش از نیرو برای باز کردن فلپ ها یا پنل های موجود در گیت  استفاده می شود.

 

 

6.  ایستادن در جلوی گیت


عبور غیر مجاز از گیت کنترل تردد


 در این روش فرد متخلف در جلوی گیت ورودی قرار می گیرد و منتظر فردی که دارای مجوز عبور از گیت کنترل تردد است می شود و پیش از فرد دارای مجوز از گیت کنترل تردد عبور می کند.

 منبع : سایت ماداکتو


از اینکه تا انتها با ما همراه شدید، سپاسگزارم. خواهشمندم با نظرات ارزشمند خود ما را در ارائه مطالب کاربردی و مفید یاری فرمائید.