عادات ناردست در محیط کار


تسلط بر روی تمام رفتارهای خود در محیط کار، گاهی اوقات دشوار است. هر چقدر هم مواظب رفتار و کردار خود در محیط کار باشیم، گاهی کارهای غیرعادی و نامتناسب با محیط کار از ما سر می‌زند. ممکن است خودمان متوجه این رفتار و عادات نشویم، اما این کارها از دید همکاران و مدیران سازمان پنهان نمی‌ماند. ادامه این رفتارها و عادات غلط باعث می‌شود در دید همکاران و حتی رئیس خود به فردی غیر حرفه‌ای و نالایق تبدیل شویم. اگر از عادات و رفتارهای نادرست خود در محیط کار آگاه باشیم، ترک کردن آن‌ها غلط کار سختی نیست.

تا به حال پیش آمده است که از طرف همکاران و یا رئیس‌تان با برخورد سرد مواجه شده باشید؟ اگر پاسخ مثبت است، شاید علت این احساس ناخوشایند، مربوط به عادات و رفتارهای نادرست شما در محیط کار باشد. از آنجا که باید در محیط کار یک سری  اصول را رعایت کنیم، بنابراین همیشه باید عادات و رفتارهایی که مغایر با این اصول هستند را به خود یاد‌‌آوری کنیم و در صورت انجام آن کارها، سعی کنیم از تکرارشان خودداری کنیم.

در این‌ نوشتار با برخی عادات و رفتارهای غلط و غیر‌حر‌فه‌ای در محیط کار آشنا خواهید شد.

 

 

1. تأخیر در حضور اول وقت در محل کار

 

حضور به موقع در محل کار یکی از اصول انضباطی همه کسب و کارها است. یکی از علل استفاده از سیستم های حضور و غیاب هم به این دلیل است که ساعات ورود و خروج ثبت شود. بنابراین نظم و انضباط حضور در محل کار از اهم اصول یک شرکت می‌باشد.

عدم حضور به موقع در محل کار، یکی از کارهای نادرست و غیر حرفه‌ای برخی از کارکنان است. توجه داشته باشید که دیگران نمی‌توانند منتظر شما بمانند تا کارِ خود را در زمان دلخواه انجام دهید. در صورت تأخیرهای مکرر قطعاً‌ با برخوردهای انضباطی از طرف مدیران مربوطه مواجه خواهید شد.

 

 

2. عدم حضور و یا حضور با تأخیر در جلسات

 

جلسات برنامه ریزی شده ، یکی از روال‌های کاری مهم در هر کسب و کاری است. افرادی که به این جلسات دعوت می‌شوند، قطعاً حضورشان در این جلسه ضروری می‌باشد. عدم حضور در جلسه و یا دیر رسیدن به جلسه، نشان دهنده این است که شما به شرکت و همکارانتان احترام نمی‌گذارید. همانطور که حضور به موقع در جلسات، مسئولیت پذیری و ادب و احترام شما را نسبت به سازمان و همکاران خود نشان می‌دهد، عدم حضور به موقع می‌تواند شما را فردی بی مسئولیت، بی‌ملاحظه، متکبر و گستاخ نشان دهد.

 

 

3. عدم رعایت بهداشت / وضع ظاهری نامناسب

نظافت و بهداشت یکی از الزامات زندگی بشر است. رعایت بهداشت در محیط کار از اهمیت بیشتری برخوردار است. داشتن بهداشت و  وضعیت ظاهری مناسب و تمیز، نقش مهمی در برداشت همکاران از شما دارد .

میز کار و فضای کاری شما، می‌تواند بازتاب‌دهنده شخصیت شما باشد. برخی از کارکنان آنقدر غرق در کار هستند که توجه چندانی به بهداشت فردی و یا وضعیت ظاهری خود نمی‌کنند. این افراد در نظر همکاران خود، به عنوان افرادی شلخته شناخته می‌شوند.

پوشیدن لباس‌های نامرتب، عدم رعایت نظافت روی میز کار، باز بودن همیشگی کمد یا گاو صندوق مربوط به شما، ریختن ضایعات و آشغال بر روی زمین و بسیار از عادات دیگر شما را در نظر دیگران،‌ فردی بی‌اهمیت و بی‌ملاحظه جلوه می‌دهد و نشانگر این خواهد بود که شما در انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود نیز بی اعتنا و سست هستید.

 

 

4. قطع صحبت دیگران

یکی از عادات نادرست در محیط کار، قطع کردن صحبت همکاران است. انجام پی در پی این کار، شما را فردی عجول معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که شما اهل قضاوت زود هنگام هستید و برای دیگران احترامی قائل نیستید.

 

 

5. وارد شدن به حریم خصوصی افراد

 

هیچ شخصی دوست ندارد، دیگران در حریم خصوصی او دخالت کنند. کسی که مدام در حال سرک کشیدن به مسائل مربوطه به دیگران است و می‌خواهد از همه چیز سر دربیاورد،‌ قطعاً‌ در نظر همکاران فرد محترمی به حساب نمی‌آید.

 

 

6. تکبر و برتری جویی

 

همه‌ ما دوست داریم تا احساس غروری که از انجام موفقیت‌آمیز یک کار به دست می‌آوریم، یا اتفاقات خوب را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اما این کار ممکن است به راحتی ما را یک انسان متکبر جلوه دهد.

کارهای زیر شما را در نزد همکارانتان فردی متکبر نشان می‌دهد:

با هر کسی درباره موفقیت‌ها و برتری‌های خود صحبت می‌کنید.

موفقیت‌ها و اتفاقات خوب خود را با صدای بلند جار می‌زنید.

با دیگران با لحن برتری جویانه صحبت می‌کنید.

تمایل به نشان دادن شکست دیگران و کنار زدن آن‌ها دارید.

به موفقیت‌های خود پر و بال می‌دهید و آن را با آب و تاب تعریف می‌کنید.

صحبت دیگران را بدون علت قطع می‌کنید.

سعی دارید نظر خود را به عنوان نظر درست به دیگران بقبولانید.

 

کارهای ذکر شده باعث می‌شود همکاران‌تان از هم‌صحبتی با شما لذتی نبرند و تمایلی برای همکلام شدن با شما نداشته باشند.

 

 

7. نمایش عادات عصبی

 

 عاداتی مانند جویدن آدامس، جویدن ناخن‌ها و خاراندن سر، تکان دادن کلید‌ها، حرکت دادن پا، چک کردن مرتب گوشی  و برخی کارهای دیگر ممکن است نشانی از  عصبی بودن شما باشد.  جالب اینجاست که شاید در بسیاری از مواقع شما متوجه انجام آن‌ها نمی‌شوید و به طور ناخودآگاه آن ‌را انجام می‌دهید، ولی مطمئناً همکاران شما این عادات را به طور واضح دیده و متوجه آن‌ها می‌شوند. این رفتار‌ها نه تنها باعث پرت کردن حواس دیگران می‌شود، بلکه شما را فردی عصبی، خسته و کسل جلوه می‌دهد.

 

 

8. پر سر و صدا بودن

 

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، انجام مکالمات تلفنی با سر و صدای زیاد و انجام کارها با سر و صدا، جزء عادات نادرستی است که برخی در محیط کار مرتکب آن می‌شوند. انجام مکرر این کارها در محل کار، باعث حواس پرتی و عدم تمرکز همکاران‌تان می‌شود. پر سر و صدا بودن در محل کار به خصوص در ادارات، تأثیری مستقیم بر روی بهره‌وری و تمرکز همکاران  خواهد داشت. کارکنان شرکت به افراد پر سر و صدا در محل کار، به عنوان فردی بی‌مسئولیت و آزار دهنده نگاه می‌کنند.

داشتن رفتار درست در محل کار، در واقع احترام گذاشتن به همکاران است. با رعایت سکوت، آرامش را به همکاران‌تان هدیه می‌دهید و با این روش امیدوار خواهید بود که آن‌ها هم رفتاری محترمانه با شما داشته باشند.

 

 

9. سوألات فراوان و پی در پی

 

کسانی که وارد یک کسب و کار جدیدی می‌شود، ممکن است در آغاز کار با سؤالات فراوانی روبرو باشند. می‌توان این سوأل‌ها را یک‌بار از یکی از همکاران و یا رئیس خود پرسید. اما پرسیدن سؤالات زیاد برای نشان دادن این‌که در حال کار هستیم، برای همکاران آزار دهنده است.

بنابراین اگر هدف شما نمایش نیست، هنگامی که مسئولیت جدیدی به شما سپرده شد، به جای این‌که سؤالات را یکی پس از دیگری پرسیده و آرامش و تمرکز اطرافیان خود را بر هم بزنید، تمام سوال‌ها را جمع کرده و در یک زمان مناسب آن‌ها را بپرسید.

 

 

10. شکایت بیش از حد / ناراضی بودن همیشگی

بسیار پیش می‌آید که افراد از وظایف محوله، همکاران و یا رئیس خود، ناراضی هستند. امّا به زبان آوردن پی در پی آن‌ها نشان از غیر‌ حرفه‌ای بودن فرد است.

عادت به شکایت و غر و لند کردن همیشگی باعث می‌شود، دیگران تمایلی به صحبت کردن با شما نداشته باشند.

 

 

11. وابستگی زیاد به دیگران

 

محول کردن وظایف و مسئولیت‌های خود به همکاران دیگر و استفاده از آن‌ها برای اتمام کارهای خود، کاری نادرست و غیر حرفه‌ای است. به خصوص اگر بخواهید از شرایط همکاران زیر دست و یا همکاران جدید سوء استفاده کنید و کارهای خود را به آن‌ها بسپارید.

 

 

12. انزوا طلبی

 

اشتغال در محیط کار، مستلزم داشتن روحیه کار گروهی و ارتباط داشتن با دیگر همکاران است. هرچه با همکاران دیگر ارتباط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری داشته باشید،‌ قطعاً‌ محل کار، محیط دلچسب‌تری برای شما خواهد شد.

عدم شرکت در مراسمات شرکت، دوری از دیگر همکاران، قبول نکردن دعوت همکاران برای یک وعده غذایی بیرون شرکت و اجتناب از دیگر فعالیت‌های اجتماعی، شما را در نظر دیگران فردی مغرور و غیر اجتماعی نشان می‌دهد. در صورتی‌که شاید شما واقعاً‌ آن طور نباشید و فقط به خاطر خجالتی بودن، انزواطلب هستید.

 

 

13. تماس‌های شخصی زیاد

 

تماس گرفتن و پیام دادن به دوستان و خانواده در تمام طول ساعات کاری علاوه بر غیر‌حرفه‌ای بودن، برخلاف قوانین کاری است. انجام این‌کار‌ها در زمان استراحت مشکلی ندارد ولی در محیط کار و در ساعات کاری، کاری نادرست و اشتباه است.

تصور کنید در حال صحبت یا چت‌کردن با دوستی نزدیک به شکلی نامتعارف هستید و ناگهان رئیس شما وارد اتاق شده، صدایتان را بشنود یا نوشته‌های شما را ببیند، چه فکری خواهد کرد؟

 اگر مجبور شدید در محل کار درباره یک مسئله حساس صحبت کنید، سعی کنید که در محلی خلوت و به شکلی خصوصی و به صورت کوتاه این کار را انجام دهید.

 

 

14. تمارض

 

بسیار پیش آمده است که افرادی برای این‌ که از انجام مسئولیتی در محیط کار شانه خالی کنند، اظهار بیماری و ناخوشی می‌کنند و با انجام این‌کار به طور موقت از انجام کاری طفره می‌روند.

اما همیشه به یاد داشته باشید؛  کسی که هر چند هفته یک‌بار بیمار است، شایستگی ترفیع را نخواهد داشت.

 

 

15. انجام کارهای نامربوط در یک جلسه کاری

 

همه می‌دانیم که پیام‌دادن و یا صحبت کردن با گوشی، در حین رانندگی کاری غیر‌قانونی و خطرناک است. دلیل آن هم مشخص است، چرا که نمی‌توان دو کار را در یک زمان با تمرکز کامل انجام داد.

برخی از افراد در طی جلسات کاری، اقدام به چک کردن شبکه‌های اجتماعی، بازی با گوشی، پیام‌دادن، جست‌و‌جو در اینترنت روی لپ‌تاپ و ایمیل فرستادن می‌کنند. این افراد توجه چندانی به موضوع اصلی که برای آن در جلسه شرکت کرده‌اند، نمی‌کنند. انجام امور غیر مرتبط در یک جلسه کاری، به تمام افراد حاضر در جلسه نشان می‌دهد که شما توجهی به جلسه و موضوع بحث ندارید.