گیت کنترل تردد جزئی از سیستم کنترل دسترسی  است و جهت حفظ نظم و افزایش امنیت در ورود و خروج افراد در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیت‌‌ های ورود و خروج انواع متنوعی دارند و هر گیتی عملکرد و کارایی نسبتاً متفاوتی با سایر گیتها دارد. بنابر شرایط محیطی و سیاست‌های ورود و خروج در هر منطقه، از گیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این پست از جهات مختلف به بررسی تفاوت انواع گیت با هم می‌پردازیم.

 

امنیت

تمام گیت‌ها، کم و بیش برای حفظ امنیت استفاده می‌شوند. اما در برخی از سازمان‌ها امنیت ورود و خروج اهمیت بیشتری دارد و در بعضی اماکن دیگر، امنیت درجه اهمیت کمتری دارد.

گیت تمام قد از امنیت بیشتری نسبت به سایر گیت‌ها برخوردار است. اندازه و ساختار این گیت به نحوی است که  امکان عبور از بالا و پائین و اطراف گیت وجود ندارد. در صورتی که در گیت‌های دیگر مانند گیت اهرمی، کشویی و شیشه‌ای، امکان تخطی افراد و پریدن از بالا و پائین گیت وجود دارد و به همین دلیل، این نوع گیت‌ها باید توسط نیروی انسانی تحت کنترل باشند. البته در گیت‌ شیشه‌ای بلند، کمتر این اتفاق می‌افتد.

یکی از راهکارهای جلوگیری از این مشکل، نصب سنسور بر روی بدنه گیت است. این سنسورها عبور غیر مجاز افراد را تشخیص داده و بوسیله سیستم هشدار دهنده، اطلاع رسانی می‌کند.

 

سرعت

گیت‌های کنترل تردد سرعت عملکرد متفاوتی دارند و سرعت عبور از آنها متفاوت است. با توجه به شرایط محیط و ساختار و عملکرد گیت‌ها، نرخ عبور افراد از هر گیت می‌‌تواند متفاوت از سایر گیت‌ها باشد. این نکته مهم را در نظر بگیرید که سرعت، همیشه فاکتور مناسبی جهت امتیاز دهی محاسبه نمی‌شود. چرا که در بعضی موارد سرعت پائین‌تر مد نظر است.

 

به طور مثال در محیطی مانند مترو،‌ به دلیل تردد زیاد و ترافیک رفت و آمد، نیاز است که گیت از عملکرد سریعی برخودار بوده و اجازه عبور سریع افراد را فراهم سازد. در این گونه موارد معمولاً‌ از گیت‌های شیشه‌ای که سرعت بالایی دارند، استفاده می‌شود.

در مقابل این حالت، در برخی از موارد مانند مراکز امنیتی، سرعت عبور و مرور مد نظر نیست و بیشتر امنیت ورود و خروج مورد توجه قرار می‌گیرد. گیت‌های تمام قد، امنیت بسیار بالایی دارند، اما نرخ تردد در آنها نسبت به دیگر گیت‌ها پائین‌تر است.

 

سرعت تردد افراد در گیت‌ها به طور معمول از 15 نفر در دقیقه تا 50 نفر در دقیقه متغیر است. گیت لولایی و شیشه‌ای (مترویی)  از سرعت عبور بالایی برخوردارند، گیت اهرمی، ‌از لحاظ سرعت عبور افراد، در رده متوسط قرار می‌گیرد و گیت تمام‌قد (امنیتی) از سرعت عبور پائین‌تری برخوردار است.

 

جنس بدنه و تجهیزات

جنس و شکل ظاهری تجهیزات گیت، از لحاظ زیبایی و مقاومت و استحکام مورد توجه قرار می‌گیرد.

جنس بدنه اکثر گیت‌ها از استیل ضد خش است و به همین دلیل از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است. مانع یا درب گیت‌ها به صورت میله، شیشه سکوریت و یا از جنس ورق پلکسی نشکن است. پلکسی نسبت به شیشه وزن کمتری دارد.

 

نحوه عملکرد

برخی از گیت‌های به صورت کشویی باز می‌شوند، برخی به صورت تاشو و بعضی دیگر به صورت گردان و موتور نیروی محرکه لازم جهت عملکرد گیت‌ها را فراهم می‌سازد.

در گیت اهرمی، پس از تأیید هویت یا مجوز، رله آزاد شده و اهرم‌ها با فشار فرد یا توسط نیروی محرکه موتور حرکت کرده و مسیر عبور باز می‌شود. پس ازعبور فرد، اهرم گیت‌ها قفل می‌شود.

در گیت کشویی، درب‌ها (باله‌ها) روی ریل قرار گرفته و حرکت می‌کنند. حرکت دربهای شیشه‌ای به صورت خطی (کشویی) بوده و این حرکت با نیروی محرکه موتور انجام می‌شود. پس از عبور فوراً دربها بسته می‌شود.

نکته قابل توجه ای که در مورد گیت های کنترل تردد مترویی وجود دارد، امکان نصب انواع سنسورها از جمله سنسور صحت عبور، سنسور شمارشگر افراد، سنسور تشخیص حرکت انسان و حیوان و … بر روی بدنه گیت می باشد. با توجه به نیاز سازمانها و شرکت‌ها قابلیت نصب این نوع سنسورها بر روی بدنه گیت وجود دارد.

 

در گیت لولایی (سوئینگ)، باله‌های گیت به سمت جلو باز شده و فضا و عرض راهرو بیشتری برای عبور فراهم می‌سازد. پس از عبور فرد، مانع به سرعت به حالت اولیه برگشته و مانع بدون مجوز تردد نفر بعدی می‌شود.

 

گیت تمام قد دارای سه باله (بخش) است. وقتی یک نفر در داخل یکی از باله های آن قرار می گیرد، نفر دیگری نمی تواند به وسیله آن جابجا شود. گیت تمام قد در دو نوع وجود دارد، گیت دو طرفه که در هر دو جهت چرخش می ‌کند و گیت یک طرفه که تنها در یک جهت باز و بسته می شود.

پس از احراز هویت فرد توسط دستگاه های تشخیص هویت، قفل گیت آزاد شده و با فشار کمی از سمت فرد بر روی میله های گیت، اهرمها چرخیده و فرد می تواند از مسیر عبور کند. در هر چرخش گیت بیشتر از یک نفر نمی تواند از هر دهنه گیت تمام قد عبور نماید و نفر بعدی نمی تواند به وسیله آن گیت جابجا شود.

 

گیت تردد معلولین از نوع گیت تردد لولایی و یکی از جالب ترین گیت های تردد است که می توان آن را با انواع سیستم کنترل دسترسی ادغام کرد. پس از تأیید هویت و مجوز فرد، با ارسال سیگنالی قفل گیت باز شده و امکان حرکت چرخشی تا 120 درجه فراهم می‌شود. در صورتی که میله های گیت با هر گونه مانعی تماس پیدا کنند، حرکت چرخشی میله های گیت متوقف می شود و اگر مانع همچنان باقی باشد دستگاه شروع به آلارم زدن می کند و چرخ قسمت گردان رها می شود.

 

اعتبار سنجی

در بیشتر گیت‌های کنترل تردد، احراز هویت و تأیید مجوز فرد مورد نظر برای عبور از گیت در زمان مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که هویت وی تشخیص داده شده و مجوز دسترسی وی نیز تأیید شود، آن گاه اجازه عبور داده می‌شود.

اعتبار سنجی همیشه یه این نحو صورت نمی‌گیرد و با توجه به سیاست حاکم بر آن محیط ممکن است مجوز عبور از گیت فرق داشته باشد. به طور مثال در مترو، احراز هویت افراد مد نظر نیست و مهم داشتن اعتبار پولی و کسر اعتبار از آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

در باشگاه‌های ورزشی می‌توان بر اساس احراز هویت یا تأیید اعتبار پولی، مجوز صادر کرد و یا هر دو مورد را با هم مد نظر قرار داد.

 

محل کاربرد

به طور کلی می‌‌توان از هر گیت در هر مکانی استفاده کرد و در برخی از موارد انتخاب نوع گیت سلیقه‌ای است. اما به علت شرایط و نیازهای هر سازمان، از گیت‌های متفاوتی در اماکن مختلف استفاده می‌شود.

از گیت های کنترل تردد باله ای در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ مانند کارخانجات صنعتی یا سازمانهایی که ارباب رجوع زیادی تردد دارند، استفاده می‌شود. امکان استفاده از این نوع گیتها در محیط‌هایی مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و مراکز تجاری پر تردد نیز وجود دارد. در اماکنی مثل فرودگاه‌ها و فروشگاه‌ها که تردد چرخ دستی و کالسکه زیاد است، نیز می‌توان از گیت باله‌ای به تنهایی یا در کنار سایر گیت‌ها استفاده نمود.

 

در محیط‌هایی مانند مراکز امنیتی و نظامی، فرودگاه‌‌ها، استادیوم‌های ورزشی، سفارتخانه‌‌ها که کنترل ورود افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، معمولاً از گیت‌های امنیتی (تمام قد) استفاده می‌شود.

 

گیت کنترل ورود و خروج شیشه‌ای، گزینه مناسبی برای کنترل تردد افراد در اماکنی مانند ایستگاه مترو، قطار و فرودگاه‌ها می باشد. در کل گیت شیشه‌ای کاربرد فراوانی در ورودی اماکن دارد و یکی از پرکابردترین انواع گیت است که می‌تواند در مناطق مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

امکان استفاده از گیت شیشه‌ای (کشویی) برای کنترل دسترسی، کنترل بلیط، حضور و غیاب در مکانهایی مانند شرکتها و سازمانهای بزرگ، کارخانجات، انبارهای بزرگ، مرکز تجاری و صنعتی، باشگاه‌های ورزشی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و ... که رفت و آمد زیادی در آنجا صورت می گیرد، وجود دارد.

 

گیت لولایی در محیط‌هایی از جمله ارگان‌های دولتی،  بیمارستان‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ، فرودگاه ها و … برای حمل بار و تردد وسایلی از قبیل ویلچیر، کالسکه، برانکارد و … استفاده می شود. همچنین مورد دیگر کاربرد این گیت برای تردد افراد ویژه (VIP) و مقامات بالا به همراه تیم مربوطه و محافظین آنها می باشد.

گیت اهرمی جهت ایجاد و حفظ نظم و انضباط در اماکنی مانند مجموعه‌های ورزشی (سالن و باشگاه‌های ورزشی و استخرها)، شهربازی، موزه، سینما، ایستگاه‌هایBRT ، ادارات و شرکت‌های مختلف استفاده می شود.

 

گیت تمام قد به واسطه ساختار امنیتی که دارد، بیشتر در اماکن نظامی و انتظامی، امنیتی، سفارتخانه‌ها، گمرک، زندان، استادیوم‌های ورزشی، فرودگاه‌ها و هر مکان دیگری که از لحاظ امنیتی حائز اهمیت است، کاربرد دارد.

 

قیمت

عوامل مختلفی در هزینه تمام شده و قیمت گیت‌ها دخیل هستند.

جنس بدنه از فاکتورهای مؤثر در قیمت تمام شده یک گیت است به طور مثال گیت تمام قد به دلیل استفاده از استیل و بزرگ و سنگین بودن آن، گران‌تر از سایر مدل‌هاست.

تأمین نیروی حرکتی، از دیگر فاکتورهای مؤثر در قیمت ‌گذاری است. نیروی حرکتی موانع در اکثر گیت‌ها توسط نیروی الکترومکانیکی از طرف موتور انجام می‌شود. اما در برخی موارد، مانند گیت اهرمی ‌می‌توان از نیروی وارد شده از طرف فرد عبور کننده جهت حرکت اهرم‌ها استفاده کرد و این عامل باعث کاهش قیمت تمام شده گیت می‌شود. بنابراین استفاده از رانش الکترومکانیکی توسط موتور، باعث افزایش قیمت گیت می‌شود.


مقایسه گیت های کنترل تردد

 

 

 


  بیشتر بدانید

                             

دستگیره هوشمند  (قفل برقی) یا کنترل دسترسی درب

سیستم کنترل تردد خودرو )پارکینگ )

قابلیت  Anti-Passback در کنترل دسترسی

روشهای غیر مجاز عبور از گیت کنترل تردد کدامند ؟

رله چیست و چه کاربردی در کنترل دسترسی دارد ؟