کنترل تردد دانش آموزان و دانشجویان یکی از مولفه های مهم در هوشمند سازی مدارس استاز سالهای دور، کنترل تردد و حضور و غیاب دانش آموزان توسط معلمان و دبیران انجام می شود. انجام اینکار مقداری از وقت کلاس درس را می گیرد. از سوی دیگر یکی از دغدغه های والدین، آگاهی از حضور به موقع فرزندان خود در مدرسه است. تجهیز مدارس و مراکز آموزشی به سیستم حضور و غیاب، علاوه بر اینکه این دو مشکل (وقت گیر بودن حضور و غیاب توسط دبیران و عدم آگاهی به موقع والدین از حضور فرزندانشان در مدرسه) را مرتفع می سازد، امکان انجام حضور و غیاب معلمان و پرسنل اداری مدارس و محاسبه کارکرد آنها را نیز فراهم می کند.

ثبت تردد دانش آموزان و معلمان توسط یک دستگاه حضور و غیاب انجام شده و سپس اطلاعات درودها از دستگاه به نرم‌افزار حضور و غیاب انتقال می یابد. بدین صورت کلیه رویدادهای ورود و خروج، تاخیر، تعجیل و غیبت قابل گزارش گیری و ارائه به والدین و مدیران است. در صورت غیبت دانش آموزان و یا تاخیر و تعجیل آنها در ورود و خروج، اتوماسیون حضور و غیاب بلافاصله از طریق ارسال پیامک(Sms) و ایمیل و یا از طریق تلفن گویا به والدین مربوطه اطلاع رسانی می کند. در صورت تاخیر، تعجیل و یا غیبت معلمین و پرسنل اداری مدرسه، پیامک یا ایمیل برای مدیریت مدرسه ارسال می شود. علاوه بر اطلاع رسانی آنلاین، امکان دسترسی به اطلاعات ورود و خروج و گزارش گیری در زمانهای بعدی نیز امکانپذیر خواهد بود.

 

اجرای اتوماسیون حضور و غیاب مدارس، باعث افزایش چشمگیر رعایت نظم در ورود و خروج دانش آموزان می شود و صرفه جویی در زمان مفید تدریس معلمین و اطمینان خاطر والدین از وضعیت حضور فرزندان خود در مدرسه را در پی خواهد داشت.