مشکل: عدم تخلیه دستگاه حضور و غیاب با پورت سریال ( هنگام تخلیه با نرم افزار Dariche پیغام "قطع ارتباط" می دهد.)

 

رفع مشکل: برای پیدا کردن و رفع مشکل دستگاه حضور و غیاب مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. در صورت رفع مشکل در هر مرحله مراحل بعدی را ادامه ندهید.

نکته : در اکثر دستگاههای حضورو غیاب کارا2000 ، هنگام تخلیه ، صدای رله دستگاه (صدای "تق" ) شنیده می شود. دقت کنید که آیا این صدا شنیده می شود یا نه !

 

1-    از اتصال دو سرکابل تخلیه به پورت سریال کامپیوتر و دستگاه حضور و غیاب اطمینان حاصل کنید. باید سوکت 9پین به پورت سریال کامپیوتر و سوکت 25 پین به دستگاه حضورو غیاب متصل باشد. احتمال دارد یک یا دو سر کابل کامل اتصال پیدا نکرده باشد که با جا زدن دوباره کابل به کامپیوتر یا دستگاه حضورو غیاب مشکل حل می شود.(در این حالت صدای تق شنیده نمی شود.)

 

2-    روکش سوکتهای 9پین و 25 پین دو سر کابل را باز کنید.(پیچها را باز کنید و یا بجای باز کردن توسط صدای بوق مولتی متر ، اتصالات 4 رشته سیم را طبق تصویر بالا چک کنید.) دو سوکت توسط 4 رشته سیم به هم متصل است. احتمال دارد یک یا چند رشته سیم قطع شده باشد که با لحیم مجدد آن ، مشکل مرتفع خواهد شد.( اگر سیم ارتباطی 4 به 22 قطع شده باشد، صدای تق شنیده نمی شود.)

 

3-    احتمال دارد پورت سریال کامپیوتر شما مشکل داشته باشد که باید تست شود. می توان نرم افزار Dariche را از داخل سی دی کارا2000 ( مسیر:‌ CD:\Resource Kit\gam vb\Dariche Main) بر روی کامپیوتر دیگر که پورت سریال دارد ، کپی کرده و دریافت اطلاعات را انجام داد. اگر بر روی آن کامپیوتر دریافت اطلاعات انجام شد، معلوم می شود که پورت سریال(‍com port) کامپیوتر اصلی مشکل دارد . در اینصورت برای تخلیه دستگاه باید از کامپیوتر دیگر استفاده شود و یا بر روی همان کامپیوتر کارت دارای پورت سریال نصب نمود. برای تست پورت سریال ، در صورت موجود نبودن کامپیوتر دیگر، کابل تخلیه را از کامپیوتر جدا کرده و پینهای شماره 2  و 3 پورت سریال (com) کامپیوتر را توسط یک سیم به هم متصل می کنیم. نرم افزار Hyper terminal  را از روی کامپیوتر اجرا کرده و آنرا روی حالت پیش فرض (Default) تنظیم می کنیم. در صورت تایپ نوشته های ما پورت سالم است. در غیر اینصورت پورت مشکل دارد و باید از کامپیوتر دیگر و یا کارت دارای پورت سریال استفاده نمود.( اگر پین 4 یا dtr پورت سریال(COM) مشکل داشته باشد، صدای تق شنیده نمی شود.)

 

4-    مراحل بعدی مربوط به دستگا می شود. چک کنید که رشته سیم های کابل 25پین(فلت)‌روی دستگاه به برد قطعی نداشته باشد. در صورت قطع بودن، دوباره لحیم کنید.

 

5-    اگر تا اینجای کار مشکل حل نشده است، به احتمال زیاد یکی از دو قطعه رله سفید رنگ(AXICOM) و یا ICL232 ( ST232CN) به مشکل برخورده و باید تعویض گردد. در این مرحله اگر صدای "تق" را می شنوید، ICL232 را تعویض کنید. در غیر اینصورت رله را تعویض کنید.

 

 نرم افزار Hyper Terminal( جهت تست سالم بودن پورت com) در ویندوزهای 7 و 8 وجود ندارد و باید از اینترنت دانلود شود ولی در ویندوز Xp نیازی به دانلود نیست و می توان آنرا از مسیر Start\All Programs\Accessories\Communications\Hyper Terminal اجرا نمود.

تنظیمات : در پنجره Connect to، گزینه Connect using بر روی شماره پورت مورد نظر(اکثر کامپیوترها:‌Com1) تنظیم گردد. در پنجره بعدی ، بخش Port setting بر روی دکمه Restore defaults کلیک کرده و روی Ok کلیک کنید، تا نرم افزار آماده شروع به کار گردد. در این پنجره شروع کنید به تایپ ، اگر حروف تایپ شده را مشاهده کردید، پورت سریال(com) سالم است. در غیر اینصورت مشکل دارد.