امروزه بدلیل تجهیز اکثر شرکتهای کوچک و بزرگ به شبکه های کامپیوتری، استفاده از دستگاههای حضور و غیاب تحت شبکه متداول تر است. در این مقاله می خواهیم توضیحات مختصری راجع به اصطلاحات و تنظیمات رایج شبکه که معمولا هنگام استفاده از دستگاههای حضور و غیاب با آنها سروکار داریم، ارائه دهیم.

شبکه کامپیوتری

 به مجموعه دو یا چند کامپیوتر یا دستگاه دیگر که به هم متصل می شوند تا بتوان از منابع نرم افزاری (مانند فایلها و نرم افزارها) و سخت افزاری (مانند پرینتر و دستگاه حضور و غیاب) به صورت مشترک استفاده کرد، شبکه گفته می شود.

 

 

انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه‌های کوچک محلی (LAN)

شبکه‌های شهری (MAN)

شبکه‌های جهانی (WAN)

 

 Ip Address 

مخفف واژه Internet Protocol Address است. به هر دستگاه اعم از کامپیوتر یا دستگاه دیگر در شبکه یک آدرس منحصر به فرد تعلق می گیرد که توسط این آدرس شناسایی میی شود. به این آدرس 4 رقمی که توسط نقطه از هم جدا می شوند، Ip Address می گویند. مثال: 192.168.1.101

 

آدرس IP با توجه به وسعت شبکه به کلاسهای مختلفی تقسیم می شود. عمده ترین این کلاسها، کلاس C در شبکه‌های کوچک، کلاس B در شبکه‌های متوسط و کلاس A در شبکه‌های بزرگ است. یک Ip Address از دو قسمت Net Id و Host Id تشکیل می شود

تنظیمات Ip می تواند بصورت اتوماتیک توسط سرویس DHCP و یا بصورت دستی انجام گردد. برای آگاهی از کلاس و رنج Ip شبکه مورد استفاده به تنظیمات Network and Sharing در Control Panel ویندوز مراجعه نمایید.

 

 Subnet Mask 

عددی است که تعداد بیتهای آدرس شبکه و میزبان را مشخص می کند. این عدد 4 رقمی با توجه به کلاس Ipp می تواند متغیر باشد.

 

 Default Gateway

این آدرس در واقع یک Ip است که آدرس کامپیوتر یا تجهیزات دیگر مانند مودم و روتر که از آن سرویس می گیریم را مشخص می کند.

 

 

سوئیچ (Switch)

ابزاری برای سهولت برقراری ارتباط بین دستگاههای مختلف و متمرکز کردن انتقال اطلاعات در بستر شبکه است.

 

 

کابل شبکه

هر دستگاهی برای اتصال به شبکه باید از یک کابل شبکه 4 زوج استفاده کند. البته برخی دستگاهها بصورت بیسیم(Wifi) به شبکه متصل شده و نیازی به کابل ندارند.

 

 

پورت (Port)

پورتها دروازه‌هایی برای ارسال و دریافت (ورود و خروج) اطلاعات هستند. راجع به پورتها سخت افزاری مانند پورت Usb , Rs232 Ethernet و ... در پستهای قبلی صحبت کرده ایم. منظور ازز پورت در اینجا پورت های نرم افزاری در شبکه هستند.

تعداد پورتهای شبکه 65535 عدد می باشد. برخی از این پورتها از قبل رزرو شده و برای سرویس خاصی در شبکه به کار می روند. بعنوان مثال پورت شماره 80 برای دیدن صفحات وب (Http) و پورت شماره 110 برای سرویس Email مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از پورتها مخصوصا زمانی که دستگاه ما به اینترنت متصل می گردد، جهت برقراری ارتباط، استفاده از سرویسهای مختلف و تبادل اطلاعات الزامی است.