شناسایی کف دست


آشنایی با تکنولوژی شناسایی با کف دست


روش‌های شناسایی و احراز هویت افراد به صورت کلی به دو دسته بیومتریک و غیر بیومتریک تقسیم می شود. روش‌های غیر بیومتریک شامل استفاده از کارت و رمز عبور هستند. روش‌های بیومتریک شامل دو بخش رفتاری و فیزیولوژیکی است. ویژگی رفتاری به حالت فرد بستگی دارد و در طول زندگی ثابت نیست مانند امضاء، صدا، فشار روی کلید، گام برداشتن و ... . بنابراین استفاده قابل ملاحظه‌ای از آنها نمی شود. اما ویژگی های فیزیولوژیکی مثل اثر انگشت، صورت، کف دست، عنبیه، DNA  و غیره در طول زندگی ثابت هستند. این ویژگی ها قابل اطمینان تر و نسبت به ویژگی های رفتاری پایدارتر و ایمن تر هستند.

 

 

در این بخش می‌خواهیم به بررسی مختصر تکنولوژی شناسایی کف دست انسان بپردازیم. کف دست نیز مانند سایر اعضاء انسان، دارای یک سری ویژگی‌های منحصر فرد است که می‌توان از این ویژگی‌ها جهت شناسایی و احراز هویت استفاده کرد.

 

  

 http://bayanbox.ir/view/4051497293161235561/0000WebLink.png مقالات برتر حوزه بیومتریک و کابرد آن در حضور و غیاب

 

شناسایی الگوی کف دست ، تکنولوژی جدید بیومتریک در دستگاههای حضور و غیاب می باشد. اسکن الگوی رگ‌های کف دست و انگشتان یک رمز عبور غیر قابل سرقت محسوب‌ می‌شود. 



چند روش برای شناسایی الگوهای کف دست انسان وجود دارد: 

 

در یک روش  از تمامی محدوده دست شامل کف دست و انگشتان استفاده می‌شود. این روش  همانند انگشت نگاری است که محدوده آن کل دست بوده و با تحلیل شیارها، برآمدگی ها و چین و شکن های موجود بر روی کف دست کار می کند.

  

 در روش دیگر هندسه دست یا ابعاد فیزیکی دست اسکن می شود. این کار شامل عرض و طول کف دست و انگشتان می گردد.

  

روش سوم اسکن رگ‌های کف و پشت دست است. جالب است بدانید که الگوها و ویژگی‌های رگ های دو طرف بدن یکسان نیستند و با بالا رفتن سن انسان شکل رگ ها خیلی کم تغییر می کند و به همین علت روش شناسایی افراد از طریق رگ می تواند مناسب باشد . 



کاربرد تکنولوژی اسکن کف دست

 

در حال حاضر اسکن عروق خونی کف دست و همچنین شناسایی از طریق خطوط منحصر به فرد کف دست، برای احراز هویت افراد در دستگاه‌های حضور غیاب و کنترل دسترسی به کار می‌رود.

 

توسعه فناوری‌های بیومتریک و حرکت کسب و کارها جهت انجام تراکنش‌های مالی بدون پول نقد، باعث استفاده از شناسه‌های بیومتریک در پرداخت‌های مالی شده است. به طور مثال آمازون یک سیستم پرداخت با استفاده از کف دست راه‌اندازی کرده است که مشتریان می‌توانند توسط آن پرداخت‌های خود در فروشگاه‌‌های آمازون انجام دهند.