دستگاه تشخیص دمای بدن


 

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر ، دنیای ما بسیار کوچک‌تر و قابل دسترس‌تر شده است. به دلیل پیشرفت فن آوری های حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی، یک ویروس کوچک (Covid-19) تمام دنیا را به تسخیر خود درآورده است.

مسافران با بازدید از کشورهای دیگر می‌توانند ویروس‌های جدید مانند سارس،‌ ابولا، آنفلو‌آنزا و کرونا را وارد آن کشور کنند که می‌تواند خطری جدید برای کشورها و مردم آن‌ها باشد.

یکی از علایم شایع این بیماری‌ها و ویروس‌ها، بالا رفتن درجه حرارت بدن یا تب می‌باشد که می‌تواند نشان دهنده عدم سلامت فرد باشد و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

یکی از تمهیداتی که برای تشخیص این ویروس‌ها در گذرگاه های مرزی مانند فرودگاه ها و بنادر دریایی و در مکان های عمومی مانند مراکز خرید و بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود، استفاده از سیستم‌های تشخیص حرارتی (تب سنج) برای بررسی افراد در مورد تب شدید است، که بعضی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی مانند ابولا ، سارس و  کرونا باشد.

احتمالاً شما هم تصاویر افرادی را که در فرودگاه‌ها و یا ورودی شهرها با لباس‌های استریل و ماسک در حال سنجش تب مسافران هستند، دیده‌اید.

شیوه کار این تب سنج‌ها، تشخیص دمای بدن بدون تماس با پوست است.

 

 

تصویربرداری حرارتی چیست؟

 

تصویربرداری حرارتی فرآیند ایجاد تصویر با استفاده از اشعه مادون قرمز است. بیشتر چیزها نوعی تشعشع مادون قرمز منتشر می کنند ، از جمله انسان و حیوان. تابش امواج مادون قرمز مستقیماً تحت تأثیر دما قرار می گیرد. به عنوان مثال هرچه دما بیشتر باشد ، اشعه مادون قرمز بیشتری ساطع می شود و عکس آن نیز صادق است. استفاده از اسکنر حرارتی در یک دوربین، این امکان را به ما می‌دهد تا از شدت متفاوت تابش امواج مادون قرمز ، یک تصویر حرارتی به دست آوریم.

 

 

چرا از تصویربرداری حرارتی برای تشخیص دمای بدن استفاده می شود؟

 

به چند دلیل برای غربالگری و تشخیص تب از تصویربرداری حرارتی استفاده می‌شود. غالباً غربالگری تب در نقاط مرزی مانند فرودگاه ها ، بندرهای دریایی و مکان های عمومی انجام می شود ، این مناطق شلوغ است و افراد زیادی در آن واحد از آنجا عبور می کنند. اگر از دماسنج گوش معمولی روی تک تک افراد استفاده کنید ، این امر می تواند تأخیر جدی برای دیگران ایجاد کند. دوربین های تصویربرداری حرارتی می توانند این مشکل را برطرف کنند زیرا می توان آنها را برای اسکن همزمان تعداد زیادی از افراد و با سرعت بیشتر تنظیم کرد.

همچنین لازم است توجه داشته باشید که هنگام استفاده از دماسنج گوش ، خوانش‌ها در یک نقطه از سر افراد قرار دارد ، اما در یک تصویر حرارتی از نقاط بسیار زیاد قرائت دما (Pixels) برای ایجاد یک تصویر دو بعدی از چهره فرد استفاده می شود. این امر باعث می شود تشخیص دقیقی از درجه دمای بدن افراد در اختیار ما قرار بگیرد.

 

تشخیص دمای بدن

 

سیستم تشخیص دمای بدن (تب سنج) می تواند دمای صورت تعداد زیادی از افراد را در زمان سریع‌تر و با دقت بیشتر  تعیین کند. این سیستم برای نظارت بر دمای بدن در مراکز مختلفی همچون پایانه‌های ورود و خروجی کشورها و شهرها، مراکز خرید،‌ مدارس ، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف و ... به کار گرفته شود.

 

به دلیل اهمیت سلامتی کارکنان در کسب و کارها، سازمان‌های مختلف نیز از دوربین‌های تشخیص حرارتی به صورت جداگانه و یا به صورت آپشنی بر روی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده می‌کنند.

اگر از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به همراه دوربین حرارتی استفاده می‌کنید، سیستم شما این قابلیت را خواهد داشت که چهره انسان را از تصاویر غیر واقعی تشخیص دهد.

دقت و درصد خطای اکثر دوربین‌های تشخیص حرارتی کمتر از 0.3 درجه سانتی‌گراد است.

 

 تب سنج



7 نکته برای بهینه سازی سیستم تشخیص دمای بدن

 

1  نصب در محیط داخلی

دقت این سیستم به درجه حرارت ثابت هوا بستگی دارد و در فضا باز به درستی درجه بندی نمی‌شود. در ضمن، عوامل محیط بیرونی ممکن است به دستگاه آسیب برسانند.

 

 

2 تابش مستقیم نور

تابش مستقیم نور خورشید و یا نور‌های شدید بر دوربین‌های تشخیص چهره و تشخیص حرارتی، در تشخیص چهره و دقت اندازه ‌گیری دما تأثیر می‌گذارد و عملکرد آن را مختل می‌کند. بنابراین  از نصب دستگاه در نزدیکی پنجره‌ها و یا دیگر منابع تابش نور خودداری کنید.

 

 

3 دمای اتاق

از نصب دستگاه تب سنج در اتاقی که دمای آن زیاد است،‌ خودداری کنید. دمای مناسب برای کارکرد دستگاه،‌ بین 16 تا 33 درجه سانتیگراد است.

 

4 ارتفاع نصب

برای نصب دستگاه تشخیص حرارتی در ارتفاع مناسب، میانگین قد کارکنان خود را در نظر بگیرید. معمولاً ‌ارتفاع 170 مناسب است.

 

 

5 فاصله تشخیص

برای دقت بهینه دمای بدن،‌ توصیه می‌شود کاربران چهره خود را در فاصله 18 سانتی‌متری دستگاه قرار دهند. چهره نباید خیلی نزدیک و یا خیلی دور از دوربین حرارتی قرار بگیرد.

 

 

6 ملاحظه و رعایت دما

ورزش شدید یا هوای گرم تابستان‌ می‌تواند دمای بدن فرد را افزایش دهد. همینطور هوای سرد می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد. بنابراین قبل از اسکن توسط دستگاه تب سنج،‌ کاربران باید چند لحظه صبر کنند تا دمای بدن با دمای اتاق تطبیق پیدا کند.

 

 

7 استفاده از چند دستگاه

در صورتی که کارکنان یا مشتریان زیادی دارید، برای کنتر ترافیک ورودی،‌ به بیش از یک دستگاه تشخیص دما نیاز خواهید داشت. این دستگاه‌ها با فاصله از هم نصب می‌شوند.

 

 

نکته مهم

 

پرسش مهم این است که اساساً این روش در کنترل گسترش بیماری موثر است یا خیر؟

 

سیستم تشخیص حرارتی دمای بدن، ابزاری برای تشخیص یا نظارت بر هرگونه وضعیت پزشکی یا بیماری نیست و نباید به همین منظور استفاده شود. در واقع این محصول به عنوان فیلتر اول برای شناسایی افرادی است که ممکن است دمای بدن آنها بالا باشد. در صورت تشخیص دمای بالا، باید از مشاوره پزشکی مناسب استفاده کرد و نیاز به بررسی‌های بیشتر جهت تشخیص بیماری دارد.

در واقع بالا بودن دمای بدن (تب)، نشانه‌ای صد در صدی از مبتلا بودن به ویروس کرونا و یا ویروس‌های دیگر نیست. از طرف دیگر ممکن است مبتلایان به این ویروس تا چند روز با علائمی مانند تب مواجه نشوند و یا از داروی تب‌بر برای کاهش دمای بدن استفاده کنند که در این صورت تب‌سنج‌ها به صورت کامل ناکارآمد خواهد بود.

 

مورد دیگری که باعث ناکا آمدی دستگاه سنج می‌شود، این است که باید این دستگاه باید به اندازه کافی به پیشانی فرد نزدیک شود تا بتواند ارزیابی دقیقی از دمای بدن داشته‌ باشد، اما اکثراٌ در غربالگری‌ها این اتفاق نمی‌افتد و همین موضوع سبب می‌شود دمای بدن پایین‌تر از آن چیزی که هست، نشان داده‌شود.

 

به نظر شما این دستگاه‌ها می‌توانند در مهار گسترش Covid-19  مؤثر باشند؟