مشکل شناسایی اثر انگشت

 

 

یکی از مشکلات رایج در ثبت تردد در دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی در فصل سرما، یخ زدگی انگشتان دست است که باعث عدم شناسایی و یا تأخیر در شناسایی اثر انگشت  می‌شود .

 

 

 

 

 

این مشکل بهانه‌ای شد که در این پست  به مهمترین علل مشکلات کاربران در ثبت اثر انگشت بر روی دستگاه حضور و غیاب بپردازیم. اگر به این موضوع علاقمند هستید، این نوشتار را تا انتها دنبال کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. سرمای هوا و یخ زدگی اثر انگشت

 

 

 

اکثر سنسور‌های اثر انگشت به خصوص سنسور‌های قدیمی به دمای پائین انگشت حساسند و در خیلی از مواقع قادر به شناسایی اثر انگشت یخ زده نیستند و یا به سختی آن را شناسایی می‌کنند. این مشکل به خصوص در هنگام ثبت ورود که پرسنل از محیط بیرونی وارد محل کار می‌شوند، مشاهده می‌شود.

 

 

البته در سنسورهای جدید، تا حدودی این مشکل مرتفع شده است.

 

 

اما به هر حال این مشکل یک راه حل بسیار ساده دارد؛

 

 

چند دقیقه قبل از ثبت تردد، انگشت خود را در معرض سرما قرار ندهید و آن را گرم نگه دارید.

 

 

 

 

 

نصب دستگاه حضور و غیاب در فضای باز و یا محیط های با دمای پائین نیز، موجب یخ زدگی سطح سنسور و عدم شناسایی و یا شناسایی با تأخیر خواهد شد. در این مورد توصیه می‌شود، دستگاه حضور و غیاب را در یک محیط سربسته نصب کنید و دمای محیط را با وسایل گرمایشی تعدیل کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. خشک بودن انگشت

 

 

 

پوست انگشت برخی از افراد خشک است و هوای سرد نیز در خشکی پوست مؤثر است. بعضی از سنسور‌های اثر انگشت به سختی این نوع انگشت‌ها را شناسایی می‌کنند و معمولاً‌ در شناسایی آن‌ها کمی مشکل دارند.

 

 

راه حل این مشکل نیز ساده است؛

 

 

قبل از ثبت تردد، انگشت خود را به مقدار بسیار کم مرطوب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. خیس، چرب و یا کثیف بودن انگشت

 

 

 

در بعضی از مشاغل، انگشت دست کارکنان با مواد روغنی، ابزارآلات و مایعات در تماس است. این موضوع بر روی انگشتان دست اثر می‌گذارد و باعث چرب یا کثیف شدن انگشت می‌گردد. به خاطر داشته باشید که انگشت شما به هر دلیلی چرب، کثیف یا خیس باشد، دستگاه حضور و غیاب در شناسایی آن مشکل خواهد داشت و علاوه بر این باعث چرب و کثیف شدن سطح سنسور و عدم شناسایی انگشت افراد دیگر می‌شود. بنابراین اگر انگشت چرب، خیس، روغنی و کثیف دارید، قبل از ثبت ورود یا خروج حتما آن را خشک و تمیز نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. التهاب پوستی

 

 

 

التهاب پوستی (درماتیت) ، یک نوع بیماری پوستی است که در اثر تماس مکرر دست با آب، مواد شوینده، حلال‌ها، مواد شیمیایی، صابون، عطر و یا به صورت آلرژی و تحریک تماسی با برخی از مواد به وجود می‌آید.

 

 

درماتیت با اثر گذاری در اثر انگشت افراد و ایجاد تغییرات در اثر خطوط و برجستگی‌های انگشت، مشکلی اساسی در شناسایی توسط دستگاه حضور و غیاب ایجاد می‌کند.

 

 

برای درمان التهاب پوستی می‌توان از برخی از کرم‌های خاص با تجویز پزشک استفاده کرد. افرادی که مبتلا به درماتیت هستند، باید از تماس دست با عوامل محرک همچون مواد شیمیایی و روغنی، مواد آشپزی و ... خودداری کنند.

 

 

 

 

 

در نهایت اگر مشکل التهاب پوستی ‌قابل درمان نباشد، باید از رو‌ش‌های دیگر ثبت تردد (کارت، تشخیص چهره و ...) استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. جراحت و زخم روی انگشت

 

 

 

گاهی اوقات ممکن است در اثر یک حادثه، بر روی انگشت جراحت، سوختگی و هر نوع آسیب دیگر ایجاد شود. در این صورت، به احتمال زیاد اثر انگشت توسط دستگاه حضورغیاب شناسایی نخواهد شد.

 

 

اگر با این مشکل مواجه شدید، می‌توانید انگشت دیگری را بر روی دستگاه تعریف نموده و از آن جهت ثبت تردد استفاده نمائید.

 

 

بدیهی است اگر تمامی انگشتان دست آسیب دیده باشند، باید از روش ثبت تردد دیگر استفاده نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. فقدان اثر انگشت

 

 

 

درصد بسیار کمی از افراد به دلیل یک جهش ژنی، اثر انگشت (خطوط منحصر به فرد روی پوست سر انگشتان)  ندارند. ژن فقدان اثر انگشت از والدین به فرزند به ارث می‌رسد. محققین دریافته‌اند که یک جهش ژنی باعث می شود که برخی افراد در طول رشد در رحم مادر، مرحله تکمیل اثر انگشت را نگذرانند و در نتیجه پدیده نادری که آدرماتوگلیفیا یا فقدان اثرانگشت نامیده می‌شود، پدید آید.

 

 

این افراد نیز نمی‌توانند از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی استفاده کنند و باید از روش‌های دیگر استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. چرب و کثیف بودن سطح سنسور

 

 

 

با ثبت تردد کارکنان و به مرور زمان، سطح سنسور اثر انگشت دستگاه حضور و غیاب کمی کثیف و چرب می‌شود. ممکن است برخی از افراد با دست‌های روغنی و یا چرب از دستگاه حضور غیاب استفاده کنند و این لک‌ها بر روی سطح سنسور باقی خواهد ماند. به مرور جرم موجود بر روی سطح سنسور بیشتر شده و دستگاه حضورغیاب در شناسایی اثر انگشت کارکنان، مشکل خواهد داشت. توصیه می‌شود سطح سنسور اثر انگشت را به صورت مرتب و در فواصل زمانی کوتاه، با یک پارچه نرم و تمیز پاکسازی نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. عدم قرارگیری صحیح انگشت بر روی سنسور

 

 

 

تعداد زیادی از کارکنان هستند که انگشت خود را به صورت صحیح بر روی سنسور قرار نمی‌دهند و همیشه در ثبت تردد مشکل دارند. جهت شناسایی و ثبت تردد،‌ باید انگشت به صورت کامل بر روی سنسور قرار گیرد و کمی هم باید انگشت را بر روی سنسور (خیلی کم) فشار داد. 

 

 

در هنگام ثبت نام و معرفی اثر انگشت ، نحوه صحیح قرار‌گیری انگشت بر روی سنسور را به کارکنان آموزش دهید. حتی می‌توانید یک بروشور آموزشی نحوه صحیح ثبت تردد با انگشت را تهیه کرده و در کنار دستگاه حضور و غیاب نصب کنید تا همیشه در معرض دید کارکنان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. معرفی نادرست اثر انگشت

 

 

 

اگر در هنگام معرفی اولیه، انگشت مربوطه به صورت صحیح بر روی سنسور قرار نگیرد و یا کیفیت انگشت اسکن شده پائین باشد، فرد مورد نظر در ثبت تردد به مشکل بر می‌خورد. در چنین مواردی ، انگشت معرفی شده را حذف کرده و مجدداً با کیفیت بالا اسکن و معرفی نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. مشکل سنسور اثر انگشت

 

 

 

اگر تمامی کارکنان با ثبت تردد با سنسور اثر انگشت مشکل دارند، به احتمال خیلی زیاد سنسور اثر انگشت مشکل دارد.

 

 

دستگاه حضور و غیاب نیز مانند هر وسیله دیگر ، با استفاده و به مرور زمان دچار استهلاک و فرسودگی قطعات خواهد شد. حساسیت سنسور اثر انگشت نیز به مروز زمان کاهش یافته و از کارایی آن کاسته می‌شود. به همین دلیل دستگاه در شناسایی اثر انگشت مشکل خواهد داشت. ممکن است شناسایی اثر انگشت‌ها با تأخیر انجام شود و یا بیشتر و تمامی اثر انگشت‌ها را شناسایی نکند.

 

 

دلیل دیگر مشکل سنسور اثر انگشت، می‌تواند سوختن سنسور و یا آسیب به مدار تغذیه سنسور اثر انگشت باشد.

 

 

 

مشکل سنسور اثر انگشت به هر دلیلی که باشد، باید توسط شرکت پشتیبان  مرتفع گردد و کاری از دست شما بر نمی‌آید. بنابراین به محض مشاهده این مشکل، دستگاه را جهت بررسی و تعمیر به شرکت پشتیبان حضور و غیاب ارسال کنید.

 

 

 

 

 

 

تا حالا با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی مشکل پیدا کردید؟

 

 

نظرات و تجربیات خودتون را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 


  بیشتر بدانید                       

 

راهکارهایی برای رفع مشکل شناسایی اثر انگشت

عوامل از بین رفتن اثر انگشت کدامند؟

جعل اثر انگشت و راهکار مقابله با آن

6 روش برای بهبود روند ثبت نام در سیستم‌های اثر انگشتی

عوامل مؤثر در عدم شناسایی یا عدم تطابق اثرانگشت