در کسب و کارها و مشاغل مختلف، بنا بر دیدگاه مدیران ارشد و سیاست‌های آن سازمان، ساختار (چارت) سازمانی واحدها و شرح وظایف پرسنل تغییر می‌کند. 

در یک کسب و کار کوچک، معمولاً کارفرما یا جانشین وی امور مربوط به حضور و غیاب کارکنان را انجام می‌دهد. 

در کسب و کارهای متوسط، ‌ممکن است مدیرعامل، مدیر امور اداری و یا مدیر امور مالی کنترل تردد و حضور و غیاب پرسنل را بر عهده بگیرند. ممکن است یک شخص در کنار چند وظیفه از جمله انجام امور اداری، امور مربوط به حضور و غیاب را نیز انجام دهد. 

در مؤسسات و سازمان‌های بزرگ، به دلیل وجود چارت سازمانی و مشخص بودن وظایف پرسنلی و همچنین حجم وسیع هر یک از کارها، یک شغل یا پست مجزا با عنوان متصدی حضور و غیاب تعریف می‌شود.

 

 

متصدی حضور و غیاب کیست ؟  

متصدی حضور و غیاب فردی است که امور مربوط به حضور و غیاب کارکنان را انجام می‌دهد. متصدی حضور و غیاب با عناوین دیگری همچون مسئول،‌ کاربر و یا کارشناس حضور و غیاب نیز شناخته می‌شود. 

 

 

وظایف متصدی حضور و غیاب

 

ثبت شیفت‌های کاری و سایر اطلاعات اولیه در نرم افزار حضور و غیاب طبق سیاست‌های شرکت

  

 

ثبت نام پرسنل جدید در سیستم حضور و غیاب 

 

·        تعریف اثرانگشت/چهره/کف دست/عنبیه و یا صدور کارت

 

·        ثبت مشخصات پرسنل در نرم افزار حضور و غیاب

 

 

اعلام شروع یا خاتمه کار (شروع و پایان قرارداد) کارکنان به امور مالی، نگهبانی و سایر واحدهای مربوطه در اسرع وقت 

 

نظارت بر نحوه ثبت ورود و خروج پرسنل و جلوگیری از تخلفات احتمالی آنان 

 

نظارت بر نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب و اطمینان از عملکرد صحیح آن

 

خواندن اطلاعات (تخلیه) یا نظارت بر تخلیه دستگاه حضور و غیاب 

 

انجام و یا نظارت بر انجام به روز رسانی‌های مورد نیاز دستگاه و نرم افزار حضور و غیاب 

 

کنترل مستمر حضور و غیاب کارکنان ،‌ اعلام نواقص ثبت ورود و خروج (ترددهای ناقص) پرسنل به واحدهای مربوطه، پیگیری جهت رفع نواقص و ثبت در نرم افزار حضور و غیاب 

 

ثبت برگه‌های مرخصی و مأموریت در نرم افزار حضور و غیاب 

 

10 تنظیم نامه های اخطار مربوط به تخلفات تردد (غیبت، کسر کار و ...) 

 

11 بررسی مرخصی استعلاجی کارکنان و ارجاع مرخصی‌های بیش از 3 روز به اداره بیمه یا کمیسیون پزشکی

 

 

12 تهیه کلیه گزارشات مربوط به کارکرد پرسنل و ارائه به مسئول مافوق 

 

13 تهیه و ارائه گزارش‌های درخواستی سایر مدیران (گزارشات کارکرد، مرخصی، غیبت،‌کسر کار و ...) 

 

14 تهیه خروجی از نرم‌افزار حضور و غیاب جهت محاسبه حقوق و دستمزد و ارائه به واحد مربوطه (امور مالی) 

 

15 حفاظت از اطلاعات سیستم حضور و غیاب ، تهیه پشتیبان (Backup) هفتگی یا ماهانه از اطلاعات سیستم حضور و غیاب 

 

16 ارتباط مستمر با واحد پشتیبانی شرکت حضور و غیاب و پیگیری جهت رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم افزاری سیستم حضور و غیاب