یکی از راهکارهای مؤثر در جهت محافظت بیشتر از یک منطقه در برابر نفوذ یا ورود غیر مجاز، سیستم ضد عبور از منطقه (ضد برگشت) یا Anti-passback نام دارد. با وجود نامی تا حدودی گیج کننده ، سیستم ضد عبور از منطقه  کاملاً ساده است. Anti-passback (APB) یک اقدام امنیتی است که هدف آن جلوگیری از ورود متوالی یک کارت (شناسه کاربری) یا جلوگیری از استفاده همزمان چندین کاربر از یک کارت (شناسه کاربری) است. این سیستم یک پروتکل امنیتی است که از استفاده نادرست دارندگان کارت برای دسترسی به یک منطقه جلوگیری می کند. با ورود کاربران به داخل ساختمان یا منطقه مورد نظر، برای اینکه کارت یا شناسه دسترسی آن‌ها دوباره در ورودی کار کند ، شناسه آنها باید ابتدا در خروجی ثبت شود. منظور از ورودی و خروجی، دستگاه ثبت ورود و خروج (حضورغیاب یا کنترل تردد) و منظور از شناسه کاربری، کارت، اثر انگشت ، چهره و یا هر راهکار ثبت تردد دیگر است.

 

سیستم APB فرض می کند که همه کارکنان، شناسه خود را همیشه همراه خود دارند. آن‌ها با ثبت شناسه (ورود) به یک منطقه به سیستم می گویند که نیازی به ورود مجدد ندارند ، بنابراین دسترسی ورودی آن‌ها به طور موقت لغو می شود. اگر کارکنان افرادی قابل اعتماد باشند ، این هرگز مسئله ساز نمی شود. با این حال ، اگر شخصی شناسه خود را به فرد دیگری منتقل کند تا سیستم را فریب دهد و اجازه دسترسی به آن را بدهد ، شخص دوم نمی تواند وارد شود. این مورد بیشتر در پارکینگ ها و ورودی های اصلی استفاده می شود.

 

هدف سیستم Anti-passback جلوگیری از سوء استفاده از سیستم های کنترل تردد است ، اما همچنین می تواند برای شمارش کاربران (اتومبیل یا افراد حاضر در ساختمان) مورد استفاده قرار گیرد و یا می تواند با بسیاری از ویژگی های دیگر ترکیب شود تا نیازهای امنیتی بالا را برای مناطق مورد نظر فراهم آورد.

 


Anti_Passback چگونه کار می کند؟

ویژگی ضد برگشت بیشتر در سیستم‌های کارتی کار می کند که برای اجازه دسترسی به یک منطقه از آن استفاده می‌شود. پس از  استفاده از هر کارت در کارتخوان ورودی ، قبل از استفاده مجدد جهت ثبت ورود ، باید آن کارت در کارتخوان خروجی ثبت شود.

 

سیستم مدیریت پارکینگ یک مثال کاربردی برای استفاده از سیستم  Anti-passback است. رانندگان به طور معمول برای ورود به پارکینگ، کارت خود را به کارتخوان "ورودی" نشان می‌دهند تا وارد پارکینگ شوند و جهت خروج در کارتخوان خروجی کارت می‌کشند. تا زمانی که توالی "ورود - خروج" برای یک کارت یا شناسه اجرا شود، سیستم به خوبی کار می کند. اما اگر راننده کارت خود را بر روی کارتخوان ورودی ثبت کرده و سپس کارت خود را به یکی از دوستان خود دهد ، کارت برای بار دوم در کارتخوان ورودی کار نمی‌کند، زیرا پروتکل ضد بازگشت (Anti-passback) اجرا شده و دسترسی ممنوع می‌شود.


سیستم ضد برگشت نرم چیست؟

بر خلاف پروتکل اصلی ضد برگشت که اجازه استفاده همزمان از یک شناسه کاربری را صادر نمی‌کند، نرم افزار ضد برگشت APB یک پروتکل امنیتی است که به دارندگان کارت اجازه می دهد از اعتبار (شناسه کاربری) خود به طور نامناسب استفاده کنند ، اما موارد تخلف را یادداشت می کند.. این سیستم در حالی که به افراد غیر مجاز اجازه ورود می دهد که فکر می‌کنند، سیستم با آن کنار آمده است، اما سیستم موارد ورود غیر مجاز را یادداشت می‌کند که می‌تواند در قالب گزارش در اختیار مدیر یا مسئول مربوطه قرار گیرد.

کنترل تردد antipassback

 


چکیده

قابلیت Anti-Passback جهت جلوگیری از سوء استفاده از سیستم های کنترل تردد (Access Control) به خصوص سیستم های کنترل تردد کارتی ایجاد شده است. این قابلیت خروج هر فرد را از یک منطقه قبل از ورود مجدد به آن الزامی می نماید.

 

بنابراین با استفاده از سیستم کنترل تردد ضد برگشت، افراد بیش از یکبار نمی توانند بدون خارج شدن، وارد منطقه مورد نظر گردند. بدین ترتیب با هر کد یا شناسه کاربری فقط یکبار می توان وارد محل گردید و ورود بیش از یک نفر با استفاده از یک شناسه ممکن نمی باشد.

 

نکته : قابلیت ضد برگشت، ابتدا برای سیستم‌های کارتی طراحی شد، اما در حال حاضر در سیستم‌های بیومتریک و سایر سیستم‌های کنترل تردد نیز قابل اجرا می‌باشد.

 


  بیشتر بدانید

                             

گیت کنترل تردد | انواع گیت و مزایای آنها

دستگیره هوشمند  (قفل برقی) یا کنترل دسترسی درب

عبور از گیت  کنترل تردد به صورت غیر مجاز

رله چیست و چه کاربردی در کنترل دسترسی دارد ؟