بیومتریک در کودکان


راهنمایی یونیسف در مورد استفاده از بیومتریک

در خدمات کودک محور

 

فناوری‌های بیومتریک طیف گسترده ای از مزایای بالقوه را برای تقویت برنامه ها برای کودکان از طریق بهبود ارتباط داده ها ، پشتیبانی از ارائه خدمات جامع تر برای کودکان در حال حرکت ، جلوگیری از تقلب در سیستم های پرداخت نقدی و ساده سازی تعاملات با ارائه دهندگان خدمات ارائه می دهد. با این حال ، بیومتریک می‌تواند خطرات خاصی را برای کودکان ایجاد کند. علاوه بر دغدغه محافظت از داده ها و حریم خصوصی که برای همه برنامه های بیومتریک در همه رده‌های سنی وجود دارد، این فناوری تا حد زیادی برای کار با بزرگسالان طراحی شده است و ممکن است در صورت استفاده در کودکان عملکرد خوبی نداشته باشد. خطاها در شناسایی بیومتریک می تواند منجر به محرومیت بالقوه از خدمات مهم شود و موانع بیشتری برای گروه های حاشیه نشین و آسیب پذیر ایجاد کند.

 

 

 

در یونیسف ، گروهی در حال بررسی دقیق این موضوع هستند که چگونه می توان منافع و خطرات ناشی از فناوری‌های بیومتریک را به نحو احسن مدیریت کرد تا ضمن اطمینان از محافظت از حقوق کودکان ، از بهترین نتایج ممکن برای رشد آن‌ها استفاده.

برنامه‌های سازمان یونیسف شامل بررسی‌ها، سوألات و معیارهایی است که در هنگام ارزیابی اینکه آیا از سرمایه گذاری یا حمایت از استفاده از فناوری های بیومتریک به عنوان بخشی از برنامه مربوطه به کودکان استفاده کنیم، مطرح می‌شود. این سوألات یک دید مهم برای کمک به سنجش فواید و خطرات و اطمینان از وجود استراتژی‌های مدیریتی مناسب جهت استفاده بیومتریک فراهم می کند و می خواهد اطمینان حاصل کند که هرگونه فعالیت بیومتریک ، بررسی‌های مناسب جهت به کارگیری را طی کرده است.

 

بخش دیگر از این بررسی‌ها در رابطه با عملکرد فن آوری های بیومتریک برای کودکان (0 تا 18 سال) است. سطح شواهد موجود و معیارهای عملکرد برای صفات و ویژگی‌های بیومتریک کلیدی که معمولاً برای استفاده در کودکان پیشنهاد می شود از جمله شناسایی چهره ، اثر انگشت ، اسکن عنبیه چشم ، و کف پا ارائه شده است. یافته های کلیدی این مطالعه نشان می دهد ؛ در حالی که فناوری های بیومتریک در کودکان بالای 5 سال کاربرد خاصی دارند ، اما راه حل های سنین پایین عمدتا تجربی هستند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارند. این سند فقدان داده های عملکرد قابل تأیید در اکثر فناوری های موجود در حال حاضر با کودکان (به ویژه برای استفاده برای مدت طولانی) و نیاز به شفافیت بیشتر و ارزیابی تأثیر برنامه های کاربردی در مقیاس جمعیت را برجسته می کند.

 

 

خطرات بالقوه بیومتریک برای کودکان

فن آوری های بیومتریک دارای ریسک بالقوه جهت استفاده برای رده‌های سنی پائین است. این خطرات هنگام اجرای هر سیستم مدیریت هویت دیجیتال اعمال می شود. بنابراین به سه دلیل مهم، در استفاده از فناوری‌های بیومتریک در کودکان باید دقت بیشتری به خرج داد.

 

 

1. سیستم های بیومتریک در درجه اول برای کار با بزرگسالان طراحی شده اند و به همین ترتیب ، این فناوری همیشه برای استفاده در شناخت کودکان مناسب نیست.

 

این ممکن است به دلیل مشکل در گرفتن ویژگی بیومتریک (مانند اسکن عنبیه با سن بسیار جوان فرزندان  ) ، عملکرد نسبتاً ضعیف صفت در بین گروه های سنی خاص (تشخیص چهره )، یا سطح پایین پذیرش کاربر (DNA) باشد.

 

 

2. کودکان بیشتر از بزرگسالان آسیب پذیر هستند و این خطرات اجتماعی و اخلاقی بیشتری را نسبت به زمان کار با جمعیت بزرگسال ایجاد می کند.

کودکان اغلب فاقد اختیار یا فرصت مشارکت در اتخاذ تصمیمات مهم در خدمات و برنامه ها هستند. آن‌ها همچنین دانش کافی و درک لازم را برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد پردازش اطلاعات شخصی خودشان از جمله خطرات و عواقب آن‌ها ندارند و ممکن است در این بخش مورد سوء استفاده قرار گیرند.

 

از طرف دیگر رضایت والدین نیز موضوع مهمی در پرداختن به چنین موضوعاتی است. بسیاری از والدین یا سرپرستان کودکان ممکن است خطرات را به طور کامل درک نکنند و  بدین ترتیب باعث افزایش آسیب پذیری کودکان شوند.

 

 

3. کودکی مرحله رشد و تغییر است . به عبارتی می‌توان گفت کودکان در صف اول " انقلاب و تغییرات بزرگ" قرار دارند. بنابراین داده‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها به صورت مستمر در حال تغییر است. این تغییرات نگرانی‌هایی را در باره موضوعات مختلف از جمله حریم خصوصی و نگرانی های امنیتی ایجاد می‌کند.

با توسعه سریع فناوری برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، اطلاعات بیشتری در مورد کودکان در طول عمر آنها جمع آوری می‌شود. با توجه به رشد و تغییر کودکان، این داده‌ها نیز در حال تغییر هستند. بنابراین  برای استفاده آتی، کاربردها و تأثیر این داده ها بر زندگی آن‌ها غیر قابل پیش بینی است.

 

 

چکیده

سند و دستورالعمل منتشر شده توسط یونیسف درباره بیومتریک، نه تنها مزایا و منافع استفاده از تکنولوژی بیومتریک در کودکان را نفی نمی‌کند، بلکه بر مزایای فناوری‌های بیومتریک در همه رده‌های سنی از جمله کودکان تأکید دارد. اما در کنار این مزایا ، عنوان می‌کند که استفاده نادرست از این فناوری‌ها در کودکان، می‌تواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد.

به طور کلی، سوء استفاده از اطلاعات بیومتریک کودکان می تواند عواقب دائمی و جدی داشته باشد. خصوصاً از نظر حریم خصوصی و تقلب در هویت (جعل هویت).

در حالی که فناوری های بیومتریک توانایی (پتانسیل) تقویت سیستم های مدیریت هویت را دارند ، آنها همچنین پتانسیل مختل کردن و قفل کردن هویت کودکان در سنین پائین را دارند.

 

 

این نوشتار بخشی از سند منتشر شده در سایت یونیسف درباره خطرات بالقوه بیومتریک در کودکان است که با کمی دخل و تصرف، در سایت مجله حضور و غیاب در اختیار شما عزیزان قرار گرفت. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت سازمان UNICEF مراجعه نمائید.

 

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران این سایت به اشتراک بگذارید.