کنترل دسترسی درب


امنیت، یکی از دغدغه‌ها و نیازهای همیشگی انسان در زمانهای مختلف بوده است. برای تأمین امنیت ورودی منازل، اماکن و ساختمانها، به مدت مدیدی از قفل‌های مکانیکی (در انواع مختلف) استفاده می‌شد. با توسعه و گسترش سیستم‌های امنیتی، استفاده از سیستم‌های کنترل دسترسی جدید مانند قفل برقی، پروسه امنیت و حفاظت را راحت‌تر کرده است.

 

 

 

کنترل دسترسی درب | دستگیره یا قفل هوشمند


سیستم کنترل دسترسی درب، به مجموعه دستگاه‌هایی گفته می شود که از کارتخوان، قفل برقی، کنترل کننده (اکسس کنترلر مرکزی یا دستگاه کنترل تردد) و نرم افزار مدیریت تشکیل شده است و هدف آن مدیریت و محدود کردن دسترسی افراد برای ورود به یک محیط است.

 

دستگیره هوشمند یا قفل برقی به جای قفل‌های مکانیکی قدیمی نصب می‌شود. یک Reader (کارتخوان، Reader بیومتریک، صفحه کلید یا دستگاه کنترل تردد) بر روی درب یا کنار درب نصب می‌شود. این Reader به قفل برقی متصل است.

هنگامی که شخصی با ورود رمز ، نشان دادن کارت به کارتخوان و یا ارائه شناسه‌های بیومتریک مانند اثر انگشت و تشخیص چهره به دستگاه کنترل تردد، درخواست ورود می‌کند، ابتدا سیستم کنترل دسترسی هویت و اعتبار شخص را بررسی می‌کند و در صورت احراز هویت و یا تأیید اعتبار (مجوز)، سیگنالی به قفل برقی ارسال کرده و درب باز می‌شود. در غیر اینصورت امکان باز شدن و عبور از درب فراهم نیست. سیستم اکسس کنترل در صورت عدم شناسایی یا عدم مجوز فرد، می‌تواند با بوق ممتد یا چراغ قرمز به کاربر مربوطه هشدار دهد.


دستگیره هوشمند

 

 

دستگیره یا قفل هوشمند (برقی)


دستگیره هوشمند یا قفل برقی یکی از تجهیزاتی است که می‌تواند بر روی انواع درب سوار شده و با ادغام با یک سیستم کنترل دسترسی ، امکان مدیریت ورود به یک محیط از طریق درب را فراهم سازد.


قفل‌های برقی یکی از ملزومات اصلی سیستم کنترل تردد هستند. این قفل ها بر اساس نوع درب از لحاظ ساختار و یا درجه امنیتی مورد نیاز، در انواع مختلفی ارائه می‌شوند. قفل برقی بر روی انواع درب چوبی، فلزی و یا شیشه ای قابل نصب می‌باشد.

قفل های برقی اکسس کنترل از نظر امنیتی، دو حالت دارند. در حالت اول زمانی که برق قفل قطع شود، قفل آزاد نشده و اجازه عبور نمی‌دهد. به این حالت Fail Secure می‌گویند. در حالت دوم که Fail Safe نام دارد، با قطع شدن برق، قفل آزاد شده و به همه اجازه ورود یا خروج می‌دهد. این حالت بیشتر در اماکن عمومی و شرکتی استفاده می‌شود و امکان آزاد کردن قفل ها جهت عبور در مواقع اضطراری را فراهم می‌سازد.


در حال حاضر از قفل برقی به وفور در کنترل دسترسی کمد در باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود. کنترل درب اتاق هتل‌ها، اماکن اداری و یا انواع درب پارکینگ نیز از کاربردهای متداول انواع قفل برقی است.

 

استفاده از سیستم کنترل دسترسی درب در هتل‌ها و سازمان‌‌های مختلف، خیال شما را از حمل پر دردسر کلیدها آسوده می‌سازد و دیگر نگرانی بابت جا‌گذاشتن یا مفقود شدن کلیدها نخواهید داشت. با سیستم کنترل دسترسی می‌توانید دسترسی افراد خاص به محل‌های امنیتی و غیر‌مجاز را محدود کنید و ورود و خروج افراد به همه نقاط مهم را در کنترل خود داشته باشید.

 

 

تغذیه برق سیستم کنترل دسترسی


برای تغذیه برق دستگاه اکسس کنترل و قفل برقی، معمولاً نیاز به منبع تغذیه ۱۲ ولت دارید. برای این منظور شما می‌توانید از منبع تغذیه یا آداپتور 12V DC استفاده نمائید. دقت داشته باشید که اگر از یک منبع تغذیه مشترک برای دستگاه اکسس کنترل و قفل برقی استفاده می‌کنید، باید از منبع تغذیه با شدت جریان (آمپر) بالا مثلاً 4 یا 5 آمپر استفاده نمائید. در ضمن ولتاژ بالاتر یا پائین تر از 12 ولت به مدار سیستم کنترل دسترسی آسیب می‌رساند. بنابراین از منبع تغذیه 12 ولت معتبر و با کیفیت استفاده نمائید.

اگر قفل برقی شما جریان بالایی می‌کشد و نگران جریان برگشتی از قفل برقی به دستگاه اکسس کنترل هستید، برای افزایش طول عمر دستگاه کنترل دسترسی و جلوگیری از هنگ کردن دستگاه می‌توانید از دو منبع تغذیه جداگانه برای قفل و دستگاه استفاده نمائید و یا یک دیود بین دوپایه ورودی قفل برقی نصب کنید، به این صورت که نوار سفید دیود (منفی دیود) به سمت پایه مثبت قفل باشد تا از جریان برگشتی قفل جلوگیری کند.



سیم کشی سیستم کنترل دسترسی درب

 

 

سیستم کنترل دسترسی درب به دو صورت آفلاین و آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

سیستم کنترل دسترسی آفلاین یا مستقل


در این حالت نیازی به نرم‌افزار و پنل مرکزی کنترل دسترسی نیست و تنظیمات لازم جهت کنترل درب، بر روی همان دستگاه یا کارتخوان متصل به قفل برقی انجام می‌گیرد. بازیابی و کنترل اطلاعات ورود و خروج در این سیستم به صورت دستی انجام می‌شود و امکان بررسی آنی اطلاعات در آن امکانپذیر نیست.

 سیستم کنترل دسترسی آفلاین قیمت بسیار پائین‌تری از حالت آنلاین دارد، اما امنیت آن کمتر است. از این سیستم می‌توان در کسب و کارهای کوچک استفاده کرد.

 

 

سیستم کنترل دسترسی آنلاین یا شبکه


 کنترل دسترسی درب به صورت آنلاین توسط پنل اکسس کنترل دسترسی و نرم‌افزار مدیریتی انجام می‌گیرد. این سیستم قیمت بالاتری نسبت به سیستم آفلاین دارد، اما امنیت بیشتری برای شما فراهم می‌سازد. در کنترل دسترسی آنلاین می‌توان ورود و خروج افراد را به صورت لحظه‌ای و از راه کنترل کرد. همچنین با اتصال این سیستم به اینترنت امکان مشاهده از راه دور اطلاعات ورود و خروج بر روی گوشی هوشمند، کامپیوتر و یا هر وسیله دیگری که قابلیت اتصال به اینترنت دارد، فراهم می‌شود.

با سیستم کنترل دسترسی آنلاین می‌توان حوادث امنیتی و بحرانی را به موقع کنترل و مدیریت کرد.

 

 

چند نکته 


1. در هنگام خرید سیستم کنترل دسترسی، امکان توسعه و گسترش محوطه و نقاط مورد نیاز جهت کنترل را در نظر بگیرید و سیستمی را انتخاب کنید که قابلیت به روز رسانی، ارتقاء و ادغام  را داشته باشد.

 

2. هنگام نصب و راه اندازی سیستم، شرایط خاص مانند برق اضطراری، روزهای خاص در طول سال مانند تعطیلات و ... را در نظر بگیرید.


3. اگر تعداد درب‌های تحت کنترل بیشتر از یک درب می‌باشد، بهتر است برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های کنترل تردد، قفل و وسایل امنیتی دیگر، از پنل اکسس کنترل مرکزی استفاده نمائید.

 

4. برای افزایش امنیت درب، از قفل برقی با کیفیت و استاندارد استفاده نمائید.



 


  بیشتر بدانید

                             

گیت کنترل تردد چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه انواع گیت کنترل تردد 

کاربرد Anti-Passback در کنترل تردد

روشهای غیر مجاز عبور از گیت

رله چیست و چه کاربردی در کنترل دسترسی دارد ؟