درک انگیزه کارکنان


برای ایجاد انگیزه در کارکنان و در نتیجه تقویت و رشد کسب و کار خود، باید درک درستی از عوامل انگیزشی کارکنان داشته باشید.

 

دانستن اینکه چه چیزی به هر شخص در سازمان شما انگیزه و انرژی می‌دهد و استفاده از این دانش برای ایجاد فضای کار بهتر برای او بسیار مفید و مؤثر است. کارکنانی که در یک محیط جذاب کار می کنند در شغل خود مؤثرتر هستند. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند که مجموعه‌های کاری بسیار درگیر  سودآورتر هستند.

 

درک انگیزه‌ها و توجه به آن با میزان حفظ  و  نگهداری کارکنان در هر سازمان مرتبط است. در کسب و کارهایی که موفق به ایجاد انگیزش در کارکنان‌ می‌شوند و می‌توانند آن‌ها را برای مدتی طولانی با خود همراه کنند، افزایش سود‌آوری نیز دور از دسترس نخواهد بود.

 

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا بخشی از مدیریت در یک شرکت می‌توانید در مورد آنچه که کارمندان شما را به سمت کارایی بیشتر سوق می‌دهد، بیشتر بیاموزید و استراتژی هایی را برای استفاده از این دانش به کار بگیرید.

 

راجع به ایجاد انگیزه در کارکنان مقالات بسیاری وجود دارد که بسیار علمی و کاربردی هستند. من در این نوشتار می‌خواهم به چند روشی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، بپردازم. با من همراه باشید.

 

 

مأموریت یا کار در سفر

 

بسیار مهم است که درک کنیم ساعات بعد از کار برای اکثر افراد بسیار ارزشمند است.  احترام  گذاشتن به مرز بین کار و زندگی کارکنان‌تان بسیار مهم است.

اما بسیاری روی دیگر این سکه را نمی‌بینند. برخی از کارکنان انگیزه مضاعفی (به هر دلیلی) برای انجام اضافه کاری دارند و این امر برای آنها به هر دلیلی اهمیت ویژه ای دارد. شاید در نظر گرفتن ساعات طولانی اضافه‌کار برای این تیپ افراد همیشه امکان‌پذیر نباشد. اما یک روش برای استفاده از انگیزه و پتانسیل این افراد در حرفه خود (به سود آن‌ها و منافع شما) وجود دارد: آنها را به عنوان نمایندگان شرکت برای مشاغل خارج از شهر که نیاز به سفر دارند، انتخاب کنید.

 

برخی نظر سنجی‌ها گویای این واقعیت است که تعداد بسیار زیادی از افراد نه تنها از انجام سفرهای طولانی مدت مربوط به کار لذت می‌برند، بلکه این امر را برای شغل خود مفید می‌دانند و مسافرت برای کار باعث می‌شود که تمایل کمتری به ترک کار داشته باشند.

با شناسایی افرادی که در شرکت شما انگیزه انجام این کارها را دارند و به خوبی می‌توانند از عهده مسئولیت‌های کاری خارج از شهر برآیند، یک معامله برد-برد خواهید داشت. علاوه بر این‌ که شما فرد مناسبی برای انجام کارهای خارج از شرکت پیدا کرده‌اید، به فرد مورد نظر نیز انرژی و انگیزه مضاعفی برای انجام کارهای محوله بخشیده‌اید.

 

من زمانی که به عنوان پشتیبان سیستم‌های حضور و غیاب فعالیت‌ می‌کردم، علاقه زیادی به سفرهای کاری داشتم. مدت چند سالی که در یکی از شرکت‌های حضور و غیاب مشغول به کار بودم، از تمامی پیشنهادات مأموریت‌های کاری به خارج شهر استقبال می‌کردم. به خصوص مأموریت‌های طولانی.

در طی سال شاید یکی دو بار هم خانواده را با خودم در این سفرهای کاری همراه می‌کردم. انجام کار در کنار خانواده قطعا لذت دوچندانی برای من داشت.

 

البته برای اعزام به این‌گونه سفرها، شخص باید دارای دو ویژگی باشد: داشتن انگیزه فراوان ، دارا بودن توانایی‌ها و مهارت‌های لازم جهت انجام امور شرکت در سفر.

توجه کنید که در نظر گرفتن هر دو مورد مهم است. اعزام یک فرد واجد شرایط که از دوری از خانواده خود در یک سفر طولانی متنفر است، گزینه مناسبی نیست. از طرف دیگر داشتن انگیزه بدون داشتن توانایی و تخصص نیز پیشنهاد مناسبی برای اعزام به مأموریت به حساب نمی‌‌‌آید. البته در بحث تخصص و مهارت می‌توان با ارائه آموزش‌های لازم به سطح مورد قبول از توانایی‌های شخصی و فنی رسید.

 

 

کار گروهی در محیط کار

 

با ظهور و گسترش کارهای غیر متمرکز  و دورکاری، هنوز هم کار تیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این امر خصوصاً در بین کسب و کارهای استارتاپی که به منظور تداوم فعالیت شرکت نیاز به انجام کارهای مختلف دارند، بسیار مشهود است.

ایجاد حس بیشتر کار تیمی برای رشد و موفقیت در هر کسب و کاری لازم است. برای بسیاری از استارتاپ‌ها استخدام افرادی که ارزشهای شخصی آنها شامل اهمیت همکاری (کار گروهی) و احترام متقابل بین همکاران است، ضروری به نظر می‌رسد.

 

بدیهی است، حتی اگر آنقدر خوش شانس باشید که گروهی از افراد را به کار بگیرید که قبول دارند بهبود کار تیمی قسمت مهمی از مسئولیت‌های مربوطه آنهاست، روش هایی که برای انجام این کار اجرا می‌کنید از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

سعی کنید کارکنان خود را بشناسید و بیاموزید که چه عواملی آنها را بیشتر به سمت کار گروهی سوق می‌دهد. از روش‌هایی استفاده کنید که موجب بهبود همکاری بین افراد تحت مدیریت شما شود.

 

 

سلامت و امنیت

 

با شیوع و گسترش کرونا، ابتدا برخی از کسب و کارها تعطیل شدند، اما با ادامه دار شدن این ویروس، کسب و کارها ناچار به بازگشایی مجدد و شرع به کار کرده‌اند.

لازم به ذکر است که برخی از افراد آگاهی کافی از اصول بهداشت ندارند و یا به آن اهمیت نمی‌دهند. این بخش از کارکنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس و انتقال به همکاران خود قرار دارند.

برای ایجاد یک محیط کاری ایمن،‌ لازم است تمامی امکانات بهداشتی مورد نیاز را برای مجموعه کاری خود فراهم آورید. اصول بهترین شیوه های بهداشت و ایمنی در برابر شیوع این ویرس را فراگرفته و به کارکنان خود نیز بیاموزید. هرچه پرسنل شما آگاهی بیشتری از بهداشت و لزوم رعایت آن داشته باشند، محیط کاری سالم‌تر و ایمن‌تری خواهید داشت.

قطعاً‌ پیشبرد کارها و دستیابی به اهداف سازمان، در یک محیط کاری ایمن،  آسان‌تر و قابل دسترس‌تر است.

 

 

سبک رهبری و مدیریت

 

یک تفاوت آشکار بین مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه کسب و کار و مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت افرادی که به شما در اجرای آن کمک می کنند، وجود دارد.

 

به دلایل مختلف ممکن است شما این انگیزه را نداشته باشید که ویژگی‌های فردی کارکنان خود را کاوش کرده و  استراتژی‌هایی را برای بهره‌مندی بیشتر از آنها اجرا کنید. شاید شما بیشتر مشغول توسعه کسب و کار خود باشید. یا شاید شما احساس می کنید که کارکنان باید ویژگی‌ها و خصوصیات خود را با نیازهای کاری شما وفق دهند.

اگر به هر دلیلی انگیزه و فرصت ایجاد سازگاری بیشتر بین کسب و کار و توانایی‌های کارکنان خود را ندارید، بهتر است یک مدیر داخلی و یا یک مدیر جانشین برای خود انتخاب یا استخدام کنید. این فرد باید توانایی ادغام (یکپارچه) کردن اهداف سازمان و توانایی‌های کارکنان را داشته باشد. اسم این فرد را هرچه دوست دارید بگذارید :‌ مدیر داخلی، مدیر منابع انسانی، قائم مقام، مدیر تولید و ... .

یک مدیر لایق می‌تواند ارزش‌ها و قابلیت‌های کارکنان را در جهت اهداف سازمان به کار گیرد و آن را به بهره‌وری و رشد بیشتر تبدیل نماید.


از اینکه تا انتها با ما همراه شدید، سپاسگزارم. خواهشمندم با نظرات ارزشمند خود ما را در ارائه مطالب کاربردی و مفید یاری فرمائید.