یکی از سؤالاتی که بسیاری از کاربران دارند، این است که ساعت کار موظفی یا قانونی چیست و چگونه محاسبه می‌شود ؟ ساعات صرف صبحانه و نها جزء ساعات کار محاسبه می‌شود یا نه ؟ آیا ساعات کاری در تمامی ماه‌ها و سالها یکسان است ؟ با ما همراه باشید تا به این سؤالات و موضوعات مشابه آن پاسخ بدهیم.

 


ساعت کار موظفی یا قانونی چیست ؟

ساعت کار موظفی مدت زمانی است که پرسنل  نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهند . بنابراین ساعات صرف صبحانه و نهار و شام جزء ساعت کار حساب نمی شود. البته اگر در کارگاهی از قبل ساعت صرف صبحانه ، نهار و یا شام جزء ساعت کار به شمار می‌رفته، استمرار آن به عنوان عرف مستقر در کارگاه محسوب و کما کان باید اجرا گردد .


آیا ساعت کاری در تمامی ماه‌ها یکسان است ؟

خیر ! به دلیل این‌ که ماه‌های سال 30 روزه یا 31 روزه و حتی 29 روزه هستند . در ضمن تعداد تعطیلی‌های مناسبتی (ملی و مذهبی) در ماه‌های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل تعداد ساعات کار موظفی در هر ماه می‌تواند با ماههای دیگر متفاوت باشد.


نحوه محاسبه ساعت کار موظفی در هر ماه

ساعات کار عادی کارگران طبق قانون برابر است با هفت ساعت و بیست دقیقه (7.33) در یک روز، ۴۴ساعت در هفته و  192ساعت در یک ماه (ماه 30 روزه).

 

حالا با این اعداد و ارقام، محاسبه ساعت کار قانونی و موظفی در هر ماه به آسانی به دست می‌آید. برای محاسبه ساعت کار موظفی در هر ماه از سال به شکل زیر عمل کنید :


ü     تعداد روزهای غیر تعطیل آن ماه را بدست آورید.

ü     عدد بدست آمده را در 7.33 ضرب کنید.

ü     حاصل این ضرب برابر است با ساعت کار موظفی در آن ماه.

ü      با توجه به اینکه ممکن است تعداد روزهای کاری و تعطیلات هر ماه متفاوت باشد، بنابراین تعداد ساعت کار موظفی آن ماه نیز متفاوت از سایر ماههای سال خواهد بود.


ساعت-کار-موظفی-1400

ساعت کار موظفی و قانونی در سال 1400، در ستون آخر مشخص شده است


2 نکته مهم

1.  به غیر از مواردی که در قانون مستثنی شده است، ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید .همچنین کارفرما مکلف است در ایام ماه مبارک رمضان مدتی را برای ادای فرایض دینی و صرف افطار یا سحری اختصاص دهد که این مدت جزء ساعت کار کارگران منظور می شود.

 

2. ساعات کار اصولاً به صورت هفتگی تعیین می گردد و توزیع ساعات کار در روزهای هفته با جلب توافق کارگران از اختیارات کارفرما بوده و به جز کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور که ساعات کار آنها نباید از 6 ساعت در هر روز تجاوز نماید در مورد سایر کارگران عملاً حداکثری برای میزان ساعات کار روزانه وجود ندارد، البته به شرطی که جمع ساعات کار در یک هفته از 44 ساعت تجاوز نکند. بدیهی است مازاد بر سقف های فوق الاشاره، ساعات کار انجام شده بعنوان اضافه کار محسوب خواهد شد .

ما در سایت مجله حضور و غیاب یک مقاله کامل راجع به ساعت کار موظفی و روزهای کاری سال نوشته ایم. اگه دوست داشتید، میتونید اون رو هم ببینید.