بیمه بیکاری

قوانین مربوط به بیمه بیکاری

 

این روزها بعلت شرایط نامناسب اقتصادی و شرایط بد کسب و کارها، بسیاری از صاحبان مشاغل اقدام به تعدیل نیروی کار می کنند. گاه و بیگاه خبر تعطیلی یک کسب و کار خوشنام و بیکاری نیروی انسانی آن به گوش می‌رسد که باعث ناراحتی است.

بیمه بیکاری بعنوان یکی از حمایتهای سازمان تامین اجتماعی در قبال کارکنان بیمه شده است. سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر به میزان 3% حقوق و دستمزد کارکنان که توسط کارفرما پرداخت می گردد، به بیمه شدگانی که طبق قانون بیکار می شوند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

از نظر قانون، بیکار به شخص بیمه شده ای اطلاق می گردد که بدون میل و ارائه خود از کار بیکار شده باشد. این شخص آماده به کار بوده و می تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز نماید. این قانون در مورد بیمه شدگانی که به خاطر حوادث غیر مترقبه مانند جنگ، سیل، زلزله و آتش سوزی شغل خود را از دست می دهند نیز صدق می‌کند.

 

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری

 

1. فرد بیکار مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.

2. بیمه شده پیش از بیکاری، حداقل یکسال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

3. بیمه شده بصورت غیر ارادی اخراج یا تعدیل شده باشد. (تعطیلی کسب و کار، عدم نیاز و ...)

4. تبعه کشورهای دیگر نباشد.

5. مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده نباشد.

6. دارای شغل آزاد یا بیمه شده اختیاری نباشد.

7. بیکاری خود را حداکثر تا 30 روز پس از بیکاری به اداره کار مربوطه اعلام نماید.

 

 

مدت زمان بیمه بیکاری

 

مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال بستگی دارد. این مدت حداقل 6 ماه و حداکثر 50 ماه است. در ضمن مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق بیمه شخص بیکار محاسبه می شود.

 

 

مبلغ مقرری بیمه بیکاری

 

طبق قانون میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری، 55% حقوق و دستمزد و یا کارمزد روزانه فرد بیمه شده است. برای افراد متاهل و متکفل به ازا هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا 4 نفر)، 10% به این مبلغ اضافه می شود. در هر صورت مبلغ کلی مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تأیین شده برای هر سال کمتر و یا از 80% متوسط دستمزد حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

شخص برای دریافت مقرری باید یک حساب در بانک رفاه داشته باشد. مبلغ بیمه بیکاری بین دهم یا پانزدهم هر ماه به این حساب واریز می گردد.

 

 

مدارک مورد نیاز برای

دریافت بیمه بیکاری

 

1. اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رأی صادره

2. 4 قطعه عکس 4*3

3. اصل و کپی مدرک تحصیلی و مدارک فنی

4. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

5. اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان

6. یک جلد پوشه روغنی

7. کپی صفحه اول دفترچه بیمه

8. نامه عدم نیاز از طرف کارفرما

 

 

در چه شرایطی بیمه بیکاری قطع می شود؟

 

1. فرد بیکار مجددا به شغل قبلی خود برگردد و یا مشغول به کار دیگری شود.

2. دریافت کننده بیمه بیکاری فوت کند.

3. فرد بدون دلیل موجه از شرکت در دوره های کارآموزی و یا مدت زمانهای تعیین شده جهت حضور در اداره کار خودداری کند.

4. فرد بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابهی که به او پیشنهاد شده، خودداری کند.

5. فرد مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی شود.

6. مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری به پایان برسد.

 

 

نکات مهم

 

* بیکار شدگانی که بر اساس مقررات قانون کار و رأی صادره از مراجع حل اختلاف، بعلت کوتاهی در انجام وظایف محوله یا نقض آیین نامه های انضباطی محل کار، توسط کارفرما اخراج شده باشند، مستحق دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود.

* مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکار شدن بیمه شده محاسبه ح قابل پرداخت است.

* افراد بیمه شده ای که بدلیل بروز حوادث غیر مترقبه مانند جنگ، سیل، زلزله و آتش سوزی کار خود را از دست می دهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه بمدت یک سال یا بیشتر ندارند. این افراد حتی با یک روز سابقه (در صورت دارا بودن سایر شرایط)، واحد دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوند.

* افراد مینی که در زمان بیکار شدن، 55 سال یا بیشتر و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، در صورت عدم اشتغال می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند.

* در صورتیکه پس از دریافت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده، مشخص گردد که بیکاری بیمه شده ارادی و به میل خود بوده است، مقرری وی قطع شده و شخص باید تمامی مبالغ دریافتی بعنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تامین اجتماعی عودت دهد.

* اگر دریافت کننده بیمه بیکاری در صورت اشتغال مجدد به کار، این موضوع را به اداره کار اعلام نکند و با وجود اشتغال به کار به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری بیمه بیکاری که از زمان اشتغال مجدد دریافت کرده را به حساب  سازمان تامین اجتماعی بازگرداند.