مقایسه تشخیص چهره و اثر انگشت



 ظهور راهکارهای بیومتریک، تحولی بزرگ و شگرف در صنعت حضور و غیاب، کنترل تردد  و کنترل دسترسی ایجاد کرده است. بیومتریک ها با ویژگیهای منحصر به فرد خود راهکارهای فراوانی پیش روی ما قرار می دهند. اثر انگشت، مشخصات چهره، عنبیه ،‌الگوهای کف دست و ... از مهمترین ابزارهای بیومتریک هستند

اما سوألی ذهن اکثر کاربران حضور و غیاب را درگیر خود کرده، این است که کدامیک از این راهکارها برتر است. هر یک از بیومتریک ها علاوه بر خاصیت مشترک منحصر به فرد بودن، خواص و ویژگیهای مختص به خود را دارند و  کاربری های فراوان و متفاوتی را ارائه می دهند. هر یک از فناوری های بیومتریک مزایا و معایبی دارند و نمی توان به قطعیت از برتری یکی از این ابزارها بر دیگری سخن گفت. قصد من هم از نوشتن این مقاله این نیست که بگویم این بیومتریک خوب است و آن یکی بد

نکته دیگری که می خواهم خدمتتان عرض کنم، این نکته است که دستگاه های حضور و غیاب امروزی معمولاً ترکیبی از چند تکنولوژی بیومتریک هستند. مثلاً دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت با تشخیص چهره یا دستگاه حضور و غیاب ترکیبی اثر انگشت، تشخیص چهره و الگوی کف دست. بنابراین نگران این نباشید که دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت خریداری کنید یا تشخیص چهره یا ... . با خرید یک دستگاه حضور و غیاب همه این موارد را در کنار هم در اختیار خواهید داشت و با توجه به شرایط محیط کار خود می توانید از هر یک از این ابزارها که مناسب ترند،‌ استفاده نمایید. حتی می توان به صورت ترکیبی از این فناوری ها استفاده کرد. ( نگران نباشید این فناوری ها هیچ  مشکل و خصومتی با هم ندارند و شما می توانید به صورت کاملاً مسالمت آمیز بصورت جداگانه یا ترکیبی از آنها استفاده نمایید)

از بحث اصلی این مقاله دور نشویم. من در این مقاله می خواهم از دو برتری محسوس شناسایی از طریق تشخیص چهره نسبت به شناسایی اثر انگشت بنویسم. اما این دلیلی نمی شود که بگویم تشخیص چهره از تشخیص اثر انگشت برتر است! بلکه شاید در یک حوزه ای اثر انگشت از تشخیص چهره بهتر عمل کند.

خب! سرتان را درد نیاورم. برویم سر بحث اصلی! به نظر شما اگر بخواهیم دو برتری محسوس فناوری تشخیص چهره را نسبت به شناسایی اثر انگشت بیان کنیم، آن دو بخش کدام خواهد بود؟ به طور خلاصه می گویم : بهداشت ، سهولت در شناسایی

 

 

بهداشت


دستگاه حضورو غیاب مبتنی بر تشخیص چهره از نظر  حفظ سلامت و بهداشت، نسبت به دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی ارجحیت دارد. زیرا برای استفاده از آن نیازی به لمس دستگاه نیست. در حالیکه برای ثبت زمان تردد در دستگاه اثر انگشتی، هر یک از کارکنان باید سنسور اثر انگشت در دستگاه حضور و غیاب را لمس کنند که این مسئله می تواند باعث انتقال بیماری های ویروسی و واگیردار همچون کرونا و آنفولانزا شود. (همانطور که می دانید یکی از راه های انتقال بیماری های مسری، از طریق تماس دست است)

ثبت تردد ایمن


توصیه بهداشتی: مراقب سلامتی خودتان در این اوضاع کرونایی باشید. حتی الامکان از تردد در مکانهای شلوغ بپرهیزید. ماسک بزنید. از لمس اجسام آلوده و مشکوک پرهیز کنید و دست هایتان را مدام بشویید

 

 

سهولت در شناسایی

 

قبل از شروع این بخش، بدانید که  این برتری شاید در تمامی موارد صدق نکند. اما من بر اساس تجربیات و مشاهدات خود در بیشتر سازمانها و شرکتهایی که بعنوان پشتیبان حضور و غیاب حضور یافته ام، این موضوع را به صورت کاملاً ملموس درک کرده ام.

دست انسان در مقایسه با صورت (چهره) بیشتر در معرض تماس با انواع اشیاء بوده و بیشتر درگیر اصطحکاک است. لذا دست بیشتر از چهره در معرض آسیب، تخریب و تغییر بافت (اثر انگشت) قرار می گیرد.

در شرکتهای استفاده کننده از دستگاه اثر انگشتی همواره گروهی از پرسنل از عدم سهولت ثبت اثر انگشت در هنگام تردد ناراضی هستند. این نارضایتی در مجموعه های صنعتی که فعالیت پرسنل آن شامل استفاده از ابزارهای دستی و کار فیزیکی است، به مراتب بیشتر است.

در یک محیط کارگاهی، عمرانی و صنعتی،‌ کار و وظیفه اکثر کارگران وابسته به دست است. دست افراد در این محیط ها با انواع ابزارآلات و انواع مواد شوینده،‌ روغن، مواد شیمیایی و ... در تماس بوده و پتانسیل تخریب بافت اثر انگشت  و یا ایجاد جرم بر روی انگشت در این موارد بسیار زیاد است. به نظر شما آیا در این شرایط استفاده از اثر انگشت جهت ثبت تردد عملی است؟ اگر هم عملی باشد، قطعا با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود. همچنین مشاهده گردیده است که در فصول سرد سال بدلیل یخ زدگی یا خشکی پوست دست، شناسایی اثر انگشت گاهاً با دشواری صورت می گیرد

ایجاد صفهای طولانی جهت ثبت تردد، فقط به خاطر اینکه یکی از کارکنان انگشت چرب،‌ خیس،‌ کثیف، سائیده،‌ زخمی و یا خشک دارد، یکی از مشکلات برخی از کارگاه ها و واحدهای تولیدی و حتی در برخی موارد مشاغل اداری است. این وضعیت به مرور زمان باعث ناراحتی و نگرانی مدیران و حتی کارکنان مجموعه خواهد شد.


مشکل شناسایی اثر انگشت



تشخیص و شناسایی چهره بدلیل اینکه کمتر در معرض تماس و آسیب های شمرده شده برای انگشت است، می تواند راه حل مناسبتری برای ثبت ورود و خروج در مجموعه های کارگاهی و  صنعتی باشد.

 

دوست عزیز! از اینکه تا انتهای مقاله با من همراه بودی، سپاسگذارم. نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ آیا با نظر من موافقید؟ یا نظر دیگری دارید‌. لطفا کامنت بگذارید و نظر خود را بیان کنید‌.