احراز هویت با اثر انگشت


روش های تأیید هویت به سه گروه تقسیم می شوند:


 
1- چیزهایی که کاربران می دانند(رمز عبور،PIN)

 2- چـیــزهــایــی کــه کـاربـران بـه هـمـراه دارنـد (کارت‌های پرسنلی)

 3 - چیزهایی که مربوط به خود کاربران است (بیومتریک ها شامل: اثر انگشت، مشخصات چهره، کف دست، شبکیه، عنبیه)

 

دسـتــه ســوم (بـیــومـتــریــک هــا) امــن تــریـن و ســاده‌تــریــن راهکا تــأیـیــد هــویــت در دنـیــای اطـلاعـات و ارتـبـاطـات  هـسـتـنـد. بیومتریک به مشخصه های فـیـزیـولـوژیـک یـا رفـتاری وی اطلاق می شود که در تشخیص و تأیید هویت افراد به کار می‌رود. 


یکی از پرکاربردترین بیومتریک‌های مورد استفاده در احراز هویت، اثر انگشت می باشد. اثر انگشت از قدیمی‌ترین روش های تشخیص هویت است که با پیشرفت تکنولوژی به تنوع آن افزوده شده است. اگر چه قبلاً اثر انگشت تنها در زمینه شناسایی مجرمین کاربرد داشته، اما با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.  خطوطی که بر روی سر انگشتان همه انسان ها نقش بسته ، بدلیل منحصر به فرد بودن از دیرباز مورد توجه همه بوده است.، این خطوط نقش های مختلفی دارند، یکی از این وظایف ایجاد اصطکاک بین سر انگشتان و اشیاء متفاوت است مانند قلم که با استفاده از این اصطکاک می توانیم اشیا را برداریم ، بنویسیم یا لمس کنیم. امروزه از اثر انگشت در زمینه های مختلف تشخیص، تعیین و یا تأیید هویت استفاده می شود.

گاهی همین فناوری که در شناسایی مجرمان به کار می‌رود، مورد سوء استفاده هکرها یا کاربران خاطی قرار می‌گیرد. این افراد با ساخت اثر انگشت جعلی با موادی مانند چسب سعی در فریب و دور زدن سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت بر می‌آیند.

 

 

 


  بیشتر بدانید

                             

سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت

تأثیر التهاب پوست در شناسایی اثر انگشت

راهکارهایی برای رفع مشکل شناسایی اثر انگشت