اتوماسیون مدیریت حضور و غیاب باشگاه چیست و چه کاربردی دارد ؟ 

 

در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی، مکانیزه و سیستمی کردن همه کسب و کارها امری ضروری به نظر می‌رسد. باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

سیستم اتوماسیون باشگاه ورزشی، راهکاری برای مدیریت جامع مجموعه های ورزشی است. با استفاده از این سیستم، برنامه ریزی و مدیریت کارهای باشگاه ورزشی راحت‌تر و دقیق‌تر از روش دستی و سنتی صورت‌ می‌گیرد.

 

اجزاء ‌تشکیل دهنده یک سیستم اتوماسیون باشگاهی عبارتند از : دستگاه حضور و غیاب و کنترل دسترسی ، نرم‌افزار مدیریت باشگاه،‌ گیت تردد و  قفل‌های الکترونیکی (برقی) کمد

با وجود چنین سیستمی می‌‌توانید از  ورود افراد ناشناس و غیر مجاز به داخل محوطه باشگاه جلوگیری نمائید. 

 

اتوماسیون مدیریت باشگاه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

 

1

مدیریت حضور و غیاب کارکنان و مربیان باشگاه 

این بخش از اتوماسیون،‌ همان سیستم حضور و غیاب است که شامل یک دستگاه حضور غیاب  و نرم افزار می‌شود.

با معرفی مشخصات کارکنان و مربیان و تعریف شیفت‌ها و ساعات‌ کاری ، می‌توانید مدیریت دقیق‌تری بر ورود و خروج آن‌ها داشته باشید و بر اساس ساعاتی که در باشگاه حضور داشته‌اند، ‌حقوق و دستمزدشان را پرداخت نمایید. 

 

2

کنترل دسترسی ورزشکاران به محیط و تجهیزات باشگاه 

این بخش شامل یک دستگاه کنترل تردد ، نرم‌افزار، گیت ورود و خروج و قفل‌های برقی می‌شود.

دستگاه کنترل دسترسی می‌تواند یک دستگاه حضور و غیاب باشد و یا  کارتخوان ساده که توانایی خواندن کارت‌های بدون تماس یا تگ‌های موجود در مچ‌بندهای RFID را دارد.

 

توجه :

دوستان عزیز! تقسیم بندی اتوماسیون باشگاهی به دو بخش حضور و غیاب و کنترل دسترسی به این معنی نیست که ما باید دو بخش مجزا داشته باشیم.

 

در واقع، تمام قابلیت‌های حضور و غیاب  و کنترل دسترسی در یک سیستم جامع ادغام شده است. یک نرم‌افزار جامع، حضور و غیاب کارکنان و کنترل دسترسی اعضاء (ورزشکاران) را به خوبی مدیریت می‌کند.

یک دستگاه حضور غیاب با دارا بودن خروجی رله می‌تواند به عنوان دستگاه کنترل دسترسی نیز به کار رود. این خروجی رله می‌تواند به گیت کنترل تردد و یا قفل برقی کمدها وصل شده و فرمان لازم را به آنها بدهد. در کنار این تجهیزات می‌توان از یک بلندگوی کوچک یا بیزر برای اعلان صوتی در صورت عدم مجوز دسترسی (کافی نبودن اعتبار) استفاده کرد. 

احراز هویت و اعتبار سنجی کارکنان و ورزشکاران به روش‌های مختلفی قابل انجام است. از جمله  وارد کردن رمز توسط صفحه کلید ، مچ‌بندهای حاوی تگ RFID ،‌ کارت RFID (بدون تماس) ،‌ اثر انگشت ، چهره ، عنبیه.

 می‌توان از هر یک از این روش‌ها به تنهایی و یا به صورت ترکیبی استفاده نمود. 

اولین مرحله برای راه اندازی و استفاده از اتوماسیون باشگاه به این صورت است که ابتدا مشخصات مربیان،‌ کارکنان و اعضاء (ورزشکاران) در نرم‌افزار ثبت می‌شود و به هر شخص یک شناسه (شماره) تعلق می‌‌گیرد.

شناسه جهت احراز هویت یا اعتبار سنجی استفاده می‌شود. این شناسه می‌تواند از طریق اختصاص رمز،‌ مچ‌بند (تگ)، کارت و یا تعریف مشخصات اثر انگشت،‌ چهره و عنبیه بر روی دستگاه حضور و غیاب به افراد مختلف اختصاص یابد.

افراد می‌توانند با استفاده از شناسه خود و با توجه به اعتبار زمانی و پولی آن از بخش‌های مختلف یک مجموعه ورزشی استفاده نمایند و حتی‌ می‌توانند با این شناسه (در صورت داشتن اعتبار)‌ از بوفه یا رستوران مجموعه خرید کنند.

 

برای ورود به باشگاه ، شخص شناسه خود را به دستگاه اعتبار سنج یا دستگاه حضور و غیاب نشان‌ می‌دهد. این اطلاعات به نرم افزار مدیریت باشگاه ارسال می‌شود و پس از بررسی‌های لازم، دستور تأیید یا عدم تأیید برای دستگاه ارسال می‌گردد. پس از تأیید هویت و اعتبار‌، فرد می‌تواند وارد محوطه باشگاه شود و از امکانات تعریف شده استفاده نماید. اما اگر اگر اعتبار زمانی یا پولی ورزشکاری به اتمام رسیده باشد،‌ نمی‌تواند وارد باشگاه یا محوطه ورزشی مورد نظر شود.

 شناسایی و تأیید یا عدم تأیید در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

 

در برخی از سیستم‌های اتوماسیون باشگاهی، علاوه بر نرم‌افزار اصلی که بر روی کامپیوتر باشگاه نصب‌ می‌شود، یک نسخه موبایلی که قابلیت نصب بر روی گوشی‌های هوشمند را دارد، در اختیار شما قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن موبایلی امکان مدیریت از راه دور را برای مدیریت باشگاه یا مجموعه ورزشی فراهم‌ می‌آورد.

اعضاء (ورزشکاران) نیز با استفاده از نسخه موبایلی مرتبط با ورزشکاران می‌توانند به گزارشات مربوطه به شهریه‌ باشگاه ،‌ مدت اعتبار ،‌ آمار جلسات ،‌ برنامه تمرینی ،‌ رژیم غذایی و ... به راحتی دسترسی پیدا کنند. اگر دوره و یا اعتبار مالی ورزشکاری رو به اتمام باشد،‌ می‌تواند از طریق اپلیکیشن موبایل خود، درخواست تمدید دوره را اعلام نماید. 

 اتوماسیون مدیریت باشگاه

 

کاربرد گیت و قفل برقی در اتوماسیون مدیریت باشگاه  

گیت تردد برای کنترل ورود افراد به محوطه باشگاه یا مجموعه ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیت به دستگاه کنترل تردد (حضور و غیاب) متصل می‌شود. پس از اعتبار سنجی و تأیید شخص مورد نظر و با فرمان دستگاه از طریق خروجی رله،‌ گیت باز شده و اجازه تردد داده می‌شود.

 

کاربرد قفل الکترونیکی نیز کنترل دسترسی افراد به نقاط مختلف است.  این قفل‌ها با نام قفل برقی،‌ قفل هوشمند، قفل ضد سرقت و ... نیز شناخته می‌شود. 

قفل الکترونیکی انواع مختلفی دارد.  قفل اثرانگشت، قفل رمز، قفل کارت، قفل مچ بند، قفل تشخیص چهره، قفل موبایلی از راه دور، قفل با تگ دسته کلید و قفل آنلاین  از جمله قفل‌های الکترونیکی  هستند.

 

قفل برقی (الکترونیکی) بر روی درب کمدها و درب قسمت‌های مختلف نصب می‌شود و با تأیید شناسه (کارت، تگ، چهره،‌ اثر انگشت و ...)، اجازه دسترسی به بخش مورد نظر را به کاربر می‌دهد. 

 

 

 

قابلیت‌ها و مزایای اتوماسیون حضور و غیاب باشگاه 

·                   ثبت مشخصات و تشکیل پرونده برای کارکنان،‌ مربیان،‌ ورزشکاران در نرم‌افزار

·                امکان تعریف چندین شیفت برای کارکرد کارکنان و مربیان

·                ارائه داده‌های قابل استناد و بدون خطا بدلیل حذف اشتباهات انسانی

·                جلوگیری از دخالت و سوء استفاده پرسنل یا ورزشکاران در ثبت زمان حضور و غیاب و یا دسترسی به محوطه باشگاه

·                ارزیابی دقیق عملکرد مجموعه باشگاه و کارکنان و مربیان

·                ارائه گزارشات متنوع حضور و غیاب پرسنل

·                ارائه گزارشات مالی ،‌ آماری  و تحلیلی

·                ثبت برنامه‌های تمرینی و رژیم‌های غذایی جهت ارائه به ورزشکاران

·                مدیریت دقیق‌تر شهریه اعضاء

·                امکان ثبت و کنترل هزینه‌های باشگاه

·                قابلیت ارسال پیام کوتاه (sms)

·                قابلیت ثبت و اختصاص کمد  به افراد و مدیریت آن

·                امکان تعیین محدوده زمانی جهت تردد افراد به باشگاه

·                امکان شارژ مبلغی یا زمانی اعتبار ورزشکاران

·                امکان استفاده از انواع روش‌های احراز هویت مانند رمز، کارت و روش‌های بیومتریک

·                مدیریت صندوق و موجودی آن

·                امکان تعریف انواع ورزش‌ها یا تجهیزات و  اختصاص آن‌ها به ورزشکاران مختلف

 


  بیشتر بدانید

                             

ویژگی‌های سیستم حضورغیاب بیمارستانی

راهنمای خرید دستگاه حضورغیاب کارگاهی